    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Date: Sat, 17 Sep 2011 22:13:20 +0100

    On 05/09/2011 11:27, Sarr. wrote:

    > oprogramowanie biznesowe nie jest moja silna strona, wiec ciezko jest mi
    > sie wypowiadac na ten temat.

    A jednak się wypowiedziałeś.

    > nie wiem jak czesto rewolucyjne produkty o
    > ktorych wspominasz pojawiaja sie na tamtym rynku [i czy juz powinienem
    > sie martwic o emeryture ;]

    Nie tyle jest istotne, jak często, tylko czy programiści pracujący nad
    innowacyjnymi rozwiązaniami są gorzej opłacani. Według mojego
    doświadczenia nie ma takiej prawidłowości.

    > trzeba by porownac ile bylo innoawcji w tych branzach w ciagu ostatnich
    > lat, ale nie czuje sie na silach tego zrobic bo nie mam wystarczajacej
    > wiedzy ani danych zeby zrobic to solidnie. moge sie jedynie wypowiedziec
    > z punktu branzy gier komputerowych ale jak wspomnialem powyzej, troche
    > wydaje mi sie, ze odchodzimy od tematu i skupiamy sie na dyskutowaniu
    > wyzszosci motocykla nad samochodem i vice versa.

    Zrozumiałem że twoja odpowiedź na pytanie z tematu była taka, że
    programiści gier mniej zarabiają, bo w grach jest więcej innowacji (niż
    w branżach, gdzie programiści zarabiają więcej). Mój punkt był taki, że
    twoja opinia wynika z tego, że nie wiesz o czym mówisz, jeśli chodzi o
    innowacyjność w innych branżach.

    > siedze w grach, i slysze o nowosciach dosc czesto, sam interesuje sie
    > tez exsperymentalnymi projektami. okoliczne studia zadluzaja sie, ich
    > produkty nie przynosza szacowanych zyskow, studia padaja. obijaja mi sie
    > o uszy rozne historie, niekiedy z pierwszej reki, w ktore wierzyc sie
    > czasem nie chce. raz doswiadczylem zamykania studia, w ktorym
    > pracowalem, bo gra [za ktora to studio nie bylo nawet odpowiedzialne],
    > ktora zostala wydana nie wygenerowala zadowalajacych zyskow. z
    > doswiadczenia wiem jak sie gra w tej branzy. czy tak czesto ryzykuje sie
> [...]

    No, w mojej okolicy też studio pada właśnie, przykra sprawa, bo mam
    znajomych, co tam pracują.

    > sie przewaza. w takiej sytuacji programista gier ma dodatkowy problem -
    > jest doswiadczony, ale nie w tym czego sie oczekuje w innych
    > dziedzinach. czy znajomosc na wylot rendering pipeline x360 i ps3 da sie
    > wykorzystac w programowaniu nawet innowacyjnego produktu dla trading
    > desków obracających instrumentami pochodnymi? raczej niebardzo. nagle
    > okazuje sie, ze spora czesc wiedzy i doswiedczenia nie daje sie
    > wykorzystac gdzie indziej, a kazdy inny SAP programmer z 2-letnim
    > doswiedczeniem czy jakimkolwiek certyfikatem microsoft'u wypada lepiej w
    > oczach potencjalnych pracodawcow.

    Rendering pipeline może i nie (ale na tym się nie znam), ale przy takich
    rzeczach jest sporo pracy, gdzie wymaga się znajomości C++ i
    umiejętności pisania wydajnych programów. Więc to drugie to - wydaje mi
    się - raczej tylko racjonalizacja tego pierwszego.