eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego to samochody mają być autonomiczne? › Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
  • Data: 2018-03-31 17:53:34
    Temat: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: "T." <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2018-03-30 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
    > Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
    > pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody?
    >
    >

    Kolej w znacznej mierze to pojazdy autonomiczne, zwłaszcza z zakresie
    kontroli prędkości. Przy niewielkich prędkościach człowiek steruje, przy
    dużych - komputer.
    Problem jest w zasadzie jeden - okres amortyzacji. Samochód 10-letni w
    zasadzie idzie na złom (norma zachodnia). Okres bytności modelu na rynku
    to ok. 5 lat, potem powstaje nowy, często na bazie poprzednika, ale co
    2-3 nowe wersje modelowe pojawia się rzeczywiście nowy, a nie
    modyfikowany. W takim układzie łatwo jest wprowadzać jakiekolwiek
    nowości w rozwiązaniach technologicznych.
    Samoloty latają po ok. 40 lat i dłużej. Boeing 747 to konstrukcja mająca
    lat ponad 60. Tu trudniej jest wprowadzać modyfikacje, ale że i tak to
    jest naszpikowane elektroniką, to samoloty de facto latają same. Właśnie
    dziś wprowadzono na Okęcie ILS kat. III - lądowanie praktycznie bez
    widoczności, na widoczności zegarów albo autopilocie.
    Na kolei wiele się robi, bo jest stosunkowo łatwo - pociąg jedzie po
    torze, maszynista nie wybiera drogi. Ograniczniki prędkości są
    stosowane, a co ok. 1 km w tradycyjnym kolejnictwie jest kontrola stanu
    maszynisty - jak nie wciśnie guzika, pociąg automatycznie hamuje.
    Przy dużych prędkościach maszynista nie ma szans zobaczenia sygnału na
    semaforze - wyświetlają się mu na wyświetlaczu w lokomotywie. I taki
    maszynista de facto nadzoruje komputer, który prowadzi pociąg (no dziś
    jeszcze człowiek odpowiada za przyspieszenie pociągu, ale w razie
    potrzeby automat już hamuje).
    Znane są w świecie automatyczne kolejki, metro i tramwaje, które jeżdżą
    bez obsługi, ale w wyizolowanym środowisku. W przypadku samochodów -
    gdyby zdecydowano się o godzinie "0" wprowadzić wszystkie auta
    autonomiczne, nie byłoby żadnego problemu już dziś. Chodzi o okres
    przejściowy i zabezpieczenie się przed właścicielami BMW, wszelkimi
    Januszami i babciami przechodzącymi gdzie popadnie przez jezdnię.
    T.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: