  • 1. Data: 2018-03-30 23:37:12
    Temat: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
    pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody?

    Dlaczego nie autonomiczne samoloty?
    Póki co siedzi w nich aż dwóch pilotów.
    W dodatku technologia autopilotów jest dobrze rozwinięta. Piękne pole do
    tego, żeby na początek zastąpić jednego z pilotów pilotem autonomicznym,
    docelowo zrezygnować z drugiego. Dodatkowa zaleta - więcej miejsca na
    pokładzie i nie da się takiego samolotu porwać (przynajmniej szantażując
    pilota).

    Dlaczego nie autonomiczna kolej?
    Niewielkie możliwości sterowania, mocno rozbudowana infrastruktura
    kolejowa. Do tego super sprawa do integracji tego z ogólnosieciowym
    sterowaniem ruchem, co pozwoliłoby dużo wydajniej zarządzać ruchem
    pociągów.

    Dlaczego nie autonomiczne statki?
    Tu podobnie jak w samolotach jest gotowa infrastruktura która już
    implementuje automatyczne sterowanie. Wystarczy wyposażyć ją tylko w
    algorytmy decyzyjne. Mały dynamizm sytuacji, wysoka przewidywalność.
    Tu i tak załoga na pokładzie by jakaś była - ale nie musiałaby nim kierować
    w normalnych sytuacjach.

    A zabrali się za samochody, gdzie ruch drogowy jest najbardziej dynamiczny
    spośród wszystkich innych ośrodków ruchu i najbardziej różnorodny.
    Infrastruktura jest różna, warunki tego ruchu bardzo różnorodne -
    pomieszani piesi z wieloma rodzajami pojazdów.
    Niska przewidywalność jak się zachowają inni.
    Bardzo duża ilość interakcji.
    Do tego transport samochodowy póki co nie wypracował skutecznych zasad
    bezpieczeństwa i nawet tam gdzie już wszyscy się starają, a kierowcy są
    karni - i tak dochodzi do stosunkowo wielu wypadków.

  • 2. Data: 2018-03-31 00:10:04
    Temat: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Dlaczego nie autonomiczne samoloty?
    > Póki co siedzi w nich aż dwóch pilotów.

    Bo jeśli przyjdą błędne sygnały z czujników, to pilot ma szansę coś z
    tym zrobić, a komputerowi na życiu nie zależy, powie "error" i zrobi
    dziurkę w ziemi.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2018-03-31 00:12:46
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-03-30 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > kolejowa. Do tego super sprawa do integracji tego z ogólnosieciowym
    > sterowaniem ruchem, co pozwoliłoby dużo wydajniej zarządzać ruchem

    Przecież są pociągi autonomiczne. Np. od ładnych paru lat Docklands
    Light Railway w Londynie.

> [...]
    > algorytmy decyzyjne. Mały dynamizm sytuacji, wysoka przewidywalność.
    > Tu i tak załoga na pokładzie by jakaś była - ale nie musiałaby nim kierować

    Tak to właśnie wygląda na statkach. Załoga jest, ale na morzu steruje
    komputer.

> [...]
    > bezpieczeństwa i nawet tam gdzie już wszyscy się starają, a kierowcy są
    > karni - i tak dochodzi do stosunkowo wielu wypadków.

    Właśnie o to chodzi - ludzie nie stosują się do przepisów i powodują
    wypadki. Samochody sterowane komputerem nie mają problemów z ego, ani
    nie piszą smsów podczas prowadzenia.

  • 4. Data: 2018-03-31 00:22:45
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:
> [...]
    > bezpieczeństwa i nawet tam gdzie już wszyscy się starają, a kierowcy są
    > karni - i tak dochodzi do stosunkowo wielu wypadków.

    Najwyraźniej zyski z eliminacji kierowcy samochodu są atrakcyjniejsze od
    redukcji pilota, kapitana okrętu czy maszynisty w lokomotywie.

    Popatrz z perspektywy firmy: samolot to 300 płacących pasażerow, jeden czy
    dwu pilotow. Niewielki procent kosztow. Przy taksówkach? Proporcje
    odwrotne: 1 kierowca przypada na jednego płacącego pasażera, eliminacja
    takiego etatu daje ogromne korzyści w skali korporacji.

    Oprocz tego prywatnych włascicieli aut jest dzis ogromna masa - świat
    odchodzi od modelu posiadania auta na własność do modelu dzierżawienia auta
    na chwilę, tylko gdy potrzebujesz. Samochodowa autonomicznosc ułatwi to
    przejście gdy nie bedziesz sie martwil parkowaniem bo auto samo odjedzie na
    parking i podjedzie pod ciebie jak na niego zagwiżdzesz.

  • 5. Data: 2018-03-31 00:30:01
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 30-03-2018 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > bezpieczeństwa i nawet tam gdzie już wszyscy się starają, a kierowcy są
    > karni - i tak dochodzi do stosunkowo wielu wypadków.

    Może chodzi o udział kosztów pracy ludzkiej w całkowitym koszcie danego
    środka transportu?
    Roczna pensja taksówkarza jest porównywalna, co do rzędu wielkości, z
    ceną samochodu. Eliminacja kierowcy daje procentowo duże oszczędności w
    prowadzeniu biznesu taksówkowego.
    Koszt załogi, w porównaniu do ceny samolotu pasażerskiego albo statku,
    jest pomijalny. Pozbycie się pilotów czy sterników/nawigatorów, to będą
    jakieś promile w kosztach eksploatacji statku.

    Inna sprawa to niezawodność tej autonomii. W samochodzie, gdy sytuacja
    przerośnie AI, to zawsze możemy zatrzymać samochód i wezwać serwis.
    Pasażer co najwyżej się zdenerwuje z powodu nieplanowanego opóźnienia. W
    ostateczności będzie to kilka ofiar śmiertelnych, gdy gwałtowne
    zatrzymanie dokona się na najszybszym pasie autostrady.

    W lotnictwie będziemy mieć katastrofę z 200 ofiarami, a w żegludze
    kosztowną akcję ratowniczą na pełnym morzu lub jeszcze droższy wjazd na
    mieliznę lub nabrzeże/inny statek.

    yabba

  • 6. Data: 2018-03-31 00:30:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 31 Mar 2018 00:10:04 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

    > Powitanko,

    > Bo jeśli przyjdą błędne sygnały z czujników, to pilot ma szansę coś z
    > tym zrobić, a komputerowi na życiu nie zależy, powie "error" i zrobi
    > dziurkę w ziemi.

    Tak czytając o przyczynach wypadków lotniczych, to wydaje się być raczej
    odwrotnie.

    Chociaż oczywiście może też być tak, że wiele tylko dzięki intucicji i
    analizie żywego pilota udaje się uratować samolot, a błędy ludzkie
    skutkujące katstrofami są znacznie rzadsze.

    Natomiast nie jest to tak do końca poprawny argument - bo samochód
    autonomiczny (i każdy inny środek transportu) podpada pod ten problem tak
    samo.
    Sprzęt popełni błąd i będą gineli ludzie.
    Tu może tylko działać to, że jako społeczeństwo jesteśmy w stanie łatwiej
    zaakceptować 500 zdarzeń w których w sumie zginęło 700 osób, niż jedno w
    którym zginęło 200 osób jednocześnie.

  • 7. Data: 2018-03-31 00:39:11
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 31 Mar 2018 00:12:46 +0200, Poldek napisał(a):

    > Przecież są pociągi autonomiczne. Np. od ładnych paru lat Docklands
    > Light Railway w Londynie.

    O fajne.
    Ciekawe dlaczego nie zdobywa popularności?

    > Tak to właśnie wygląda na statkach. Załoga jest, ale na morzu steruje
    > komputer.

    Ale manewrów w porcie pewnie nie robi.
    Trasę też pewnie kapitan programuje, a nie że w Singapurze mu się mówi że
    ma płynąć do Rotterdamu i on już sam wszystko wie.

    Manewry na morzu też sam robi (np. omijanie innych jednostek), czy tylko
    radar robi alarm kolizyjny i musi przyjść ktoś zadecydować?

    > Właśnie o to chodzi - ludzie nie stosują się do przepisów i powodują
    > wypadki. Samochody sterowane komputerem nie mają problemów z ego, ani
    > nie piszą smsów podczas prowadzenia.

    Istotnie, ale te zalety dotyczą tylko samochodów (no i tylko
    autonomicznych), choćby fakt że piesi i rowerzyści nadal będą robić co chcą
    już dziko komplikuje całe zagadnienie.
    Na wielu płaszczyznach - bo albo można usiłować separować infrastrukturę
    samochodową od pozostałych (co będzie wylaniem dziecka z kąpielą), albo z
    kolei stworzy poważne problemy i techniczne i moralno-prawne.
    Które w innych rodzajach transportu będą dużo prostsze.

    I ja nie mówię żeby nie dążyć do wprowadzenia samochodów autnomicznych, ale
    tak wydaje mi się że sensowniej będzie pojazdy autnomiczne upowszechniać po
    tym jak powszechny będzie autonomiczny ruch kolejowy i lotniczy.

    Tam na prostszym poletku zresztą będzie można zbudować podwaliny pod
    rozwiązania i techniczne i te prawno-moralne.

  • 8. Data: 2018-03-31 00:40:19
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 30 Mar 2018 22:22:45 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

    > Popatrz z perspektywy firmy: samolot to 300 płacących pasażerow, jeden czy
    > dwu pilotow. Niewielki procent kosztow. Przy taksówkach? Proporcje
    > odwrotne

    To jest racja.
    Chociaż jakieś tam ciśnienie ze strony linii lotniczych na redukcję ilości
    pilotów do jednego chyba jest.
    To nie jest wysokomarżowa branża.

  • 9. Data: 2018-03-31 02:17:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Bo ludzie sa wygodni a kierowanie samochodem jest nudne.

  • 10. Data: 2018-03-31 03:52:42
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > Bo ludzie sa wygodni a kierowanie samochodem jest nudne.

    Bo miasta są zasrane samochodami, które przez 99,5% czasu stoją i
    zajmują miejsce, a jeżdżą przez 0,05% czasu. Samochody autonomiczne będą
    jeździły może nie cały czas, ale bardziej jak samoloty, które generalnie
    cały czas są w powietrzu, poza krótkimi przerwami na
    wsiadanie<->wysiadanie pasażerów.