eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego to samochody mają być autonomiczne? › Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!peer01.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer03.fr7!futter-mich.highwinds-
    media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
    ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <1kkhgbbfknzcv.1citghc80pygv$.dlg@40tude.net>
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Sat, 31 Mar 2018 17:53:34 +0200
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.6.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <1kkhgbbfknzcv.1citghc80pygv$.dlg@40tude.net>
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 36
    Message-ID: <5abfaeff$0$671$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.28.130.124
    X-Trace: 1522511615 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 671 83.28.130.124:60117
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 3168
    X-Received-Body-CRC: 1535048024
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2627862
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-03-30 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
    > Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
    > pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody?
    >
    >

    Kolej w znacznej mierze to pojazdy autonomiczne, zwłaszcza z zakresie
    kontroli prędkości. Przy niewielkich prędkościach człowiek steruje, przy
    dużych - komputer.
    Problem jest w zasadzie jeden - okres amortyzacji. Samochód 10-letni w
    zasadzie idzie na złom (norma zachodnia). Okres bytności modelu na rynku
    to ok. 5 lat, potem powstaje nowy, często na bazie poprzednika, ale co
    2-3 nowe wersje modelowe pojawia się rzeczywiście nowy, a nie
    modyfikowany. W takim układzie łatwo jest wprowadzać jakiekolwiek
    nowości w rozwiązaniach technologicznych.
    Samoloty latają po ok. 40 lat i dłużej. Boeing 747 to konstrukcja mająca
    lat ponad 60. Tu trudniej jest wprowadzać modyfikacje, ale że i tak to
    jest naszpikowane elektroniką, to samoloty de facto latają same. Właśnie
    dziś wprowadzono na Okęcie ILS kat. III - lądowanie praktycznie bez
    widoczności, na widoczności zegarów albo autopilocie.
    Na kolei wiele się robi, bo jest stosunkowo łatwo - pociąg jedzie po
    torze, maszynista nie wybiera drogi. Ograniczniki prędkości są
    stosowane, a co ok. 1 km w tradycyjnym kolejnictwie jest kontrola stanu
    maszynisty - jak nie wciśnie guzika, pociąg automatycznie hamuje.
    Przy dużych prędkościach maszynista nie ma szans zobaczenia sygnału na
    semaforze - wyświetlają się mu na wyświetlaczu w lokomotywie. I taki
    maszynista de facto nadzoruje komputer, który prowadzi pociąg (no dziś
    jeszcze człowiek odpowiada za przyspieszenie pociągu, ale w razie
    potrzeby automat już hamuje).
    Znane są w świecie automatyczne kolejki, metro i tramwaje, które jeżdżą
    bez obsługi, ale w wyizolowanym środowisku. W przypadku samochodów -
    gdyby zdecydowano się o godzinie "0" wprowadzić wszystkie auta
    autonomiczne, nie byłoby żadnego problemu już dziś. Chodzi o okres
    przejściowy i zabezpieczenie się przed właścicielami BMW, wszelkimi
    Januszami i babciami przechodzącymi gdzie popadnie przez jezdnię.
    T.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: