-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer01.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer03.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Dlaczego to samochody mają być autonomiczne?
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <1kkhgbbfknzcv.1citghc80pygv$.dlg@40tude.net>
From: "T." <k...@i...pl>
Date: Sat, 31 Mar 2018 17:53:34 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <1kkhgbbfknzcv.1citghc80pygv$.dlg@40tude.net>
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 36
Message-ID: <5abfaeff$0$671$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.28.130.124
X-Trace: 1522511615 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 671 83.28.130.124:60117
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 3168
X-Received-Body-CRC: 1535048024
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2627862
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-03-30 o 23:37, Tomasz Pyra pisze:
> Tak się właśnie zastanawiam, dlaczego ludzkość jako pierwsze autnomiczne
> pojazdy, uparła się żeby zrobić samochody?
>
>
Kolej w znacznej mierze to pojazdy autonomiczne, zwłaszcza z zakresie
kontroli prędkości. Przy niewielkich prędkościach człowiek steruje, przy
dużych - komputer.
Problem jest w zasadzie jeden - okres amortyzacji. Samochód 10-letni w
zasadzie idzie na złom (norma zachodnia). Okres bytności modelu na rynku
to ok. 5 lat, potem powstaje nowy, często na bazie poprzednika, ale co
2-3 nowe wersje modelowe pojawia się rzeczywiście nowy, a nie
modyfikowany. W takim układzie łatwo jest wprowadzać jakiekolwiek
nowości w rozwiązaniach technologicznych.
Samoloty latają po ok. 40 lat i dłużej. Boeing 747 to konstrukcja mająca
lat ponad 60. Tu trudniej jest wprowadzać modyfikacje, ale że i tak to
jest naszpikowane elektroniką, to samoloty de facto latają same. Właśnie
dziś wprowadzono na Okęcie ILS kat. III - lądowanie praktycznie bez
widoczności, na widoczności zegarów albo autopilocie.
Na kolei wiele się robi, bo jest stosunkowo łatwo - pociąg jedzie po
torze, maszynista nie wybiera drogi. Ograniczniki prędkości są
stosowane, a co ok. 1 km w tradycyjnym kolejnictwie jest kontrola stanu
maszynisty - jak nie wciśnie guzika, pociąg automatycznie hamuje.
Przy dużych prędkościach maszynista nie ma szans zobaczenia sygnału na
semaforze - wyświetlają się mu na wyświetlaczu w lokomotywie. I taki
maszynista de facto nadzoruje komputer, który prowadzi pociąg (no dziś
jeszcze człowiek odpowiada za przyspieszenie pociągu, ale w razie
potrzeby automat już hamuje).
Znane są w świecie automatyczne kolejki, metro i tramwaje, które jeżdżą
bez obsługi, ale w wyizolowanym środowisku. W przypadku samochodów -
gdyby zdecydowano się o godzinie "0" wprowadzić wszystkie auta
autonomiczne, nie byłoby żadnego problemu już dziś. Chodzi o okres
przejściowy i zabezpieczenie się przed właścicielami BMW, wszelkimi
Januszami i babciami przechodzącymi gdzie popadnie przez jezdnię.
T.
Następne wpisy z tego wątku
- 31.03.18 19:37 Poldek
- 31.03.18 23:04 Marek S
- 31.03.18 23:27 Zenek Kapelinder
- 31.03.18 23:29 Marek
- 01.04.18 00:27 Pszemol
- 01.04.18 00:27 Pszemol
- 01.04.18 00:35 kk
- 01.04.18 00:39 J.F.
- 01.04.18 00:54 Tomasz Pyra
- 01.04.18 01:04 Zenek Kapelinder
- 01.04.18 01:04 PiteR
- 01.04.18 03:24 Poldek
- 01.04.18 08:56 kk
- 01.04.18 09:00 kk
- 01.04.18 10:20 Jacek Maciejewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- OT musk
- Elektryfikacja w ODWROCIE
- wodor
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
Najnowsze wątki
- 2025-01-27 OT musk
- 2025-01-27 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-27 Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- 2025-01-27 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-27 Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- 2025-01-27 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2025-01-27 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-27 Bieruń => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-01-27 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-27 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-27 Kraków => iOS Developer (Swift experience) <=