  • 41. Data: 2010-09-18 12:16:09
    Temat: Re: Dlaczego nie odbieram PR1 na 225 ?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nie. Są tacy, co wolą AM. Bo tak. Oldskulowcy.

    Coś w tym jest - pamiętam jak pierwszy raz odebrałem PR1 z satelity
    (analogowo, to było w Wegener-Panda? czy coś takiego) to słuchało się
    tego bardzo dziwnie, jakoś tak nienaturalnie, sztucznie. Tłumaczyłem
    sobie to tym, że oni mają stare studio, sprzęt - niedostosowane do
    przekazu o takiej jakości.
    Jest też inna strona medalu - stacje i odbiorniki na UKF zwykle nie dają
    naturalnej barwy dźwięku (zwłaszcza głosu ludzkiego) tylko zwykle
    przejaskrawioną, zbytnio drażniącą - jak się słucha dla słuchania to
    jest to atrakcyjne, ale dla tła w domu jak ktoś jest sam i nie lubi
    ciszy, to takie stłumione radyjko AM jest doskonałe,

    Mirek.

  • 42. Data: 2010-09-20 17:12:25
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

> [...]
    > to atrakcyjne, ale dla tła w domu jak ktoś jest sam i nie lubi ciszy, to
    > takie stłumione radyjko AM jest doskonałe,

    Sam jestem ciekawy po co to robią. Myślą ze ustawienie kompresorów dynamiki
    na max jest cool i wszyscy to lubią.
    Szczerze mówiąc po godzinnym słuchaniu takiej stacji boli mnie głowa i
    wyłączam radio.

    Prosze sobie porównać TOK FM
    http://www.radio.pionier.net.pl/stream.pls?radio=rad
    iotok

    z takze KOMERCYJNĄ stacją z Londynu o podobnym profilu.

    http://www.lbc.co.uk/
    http://mediaweb.musicradio.com/player/default.asp?s=
    82&e=0

    c.

  • 43. Data: 2010-09-20 18:50:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Sam jestem ciekawy po co to robią. Myślą ze ustawienie kompresorów
    > dynamiki na max jest cool i wszyscy to lubią.
    > Szczerze mówiąc po godzinnym słuchaniu takiej stacji boli mnie
    > głowa i wyłączam radio.

    A to chodziło o kompresory, czy o barwę dźwięku? Oldskulowe podejście
    do radia (już wcześniej o nim pisałem) polega na tym, że się słuchaczowi
    w pale nie mieści, że ktoś w tym pudełku gada, a słychać go tak, jakby
    stał obok. Radio to radio, jak spiker mówi, to musi być słychać, że
    z radia. Tak było w przypadku AM. A na UKF głos ma barwę bardziej
    naturalną, mimo że niektórzy będą się w tym dopatrywać przejaskrawień
    albo nadmiernej kompresji.

    Dynamika, to była zmora transmisji AM. Bo w naturze była za duża, trzeba
    było ją spłaszczać. A kiedyś nie było to tak łatwe jak teraz. Dopiero
    na UKF FM można było pozwolić sobie na większą wierność oryginałowi
    (nawet nazwali to Hi-Fi). To dobre do słuchania przy herbacie w fotelu.
    A że teraz ludzie słuchają głównie w samochodach, to im się spłaszcza
    nawet na UKF.

> [...]
    > http://www.radio.pionier.net.pl/stream.pls?radio=rad
    iotok

    > z takze KOMERCYJNĄ stacją z Londynu o podobnym profilu.

    Ja już z linków widzę, że radioTOK i MUSICradio, to krańcowo różne profile.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2010-09-20 19:34:23
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

> [...]
    > z radia. Tak było w przypadku AM. A na UKF głos ma barwę bardziej
    > naturalną, mimo że niektórzy będą się w tym dopatrywać przejaskrawień

    Odnosiłem sie do przedpiscy. Zdecydowanie chodziło o kompresory dynamiki.

> [...]
    > (nawet nazwali to Hi-Fi). To dobre do słuchania przy herbacie w fotelu.
    > A że teraz ludzie słuchają głównie w samochodach, to im się spłaszcza

    jest to raczej zmora transmisji FM. Zbyt duza dewiacja powoduje sianie po
    pasmie, utrate synchronizacji PLL w dekoderze stereo itp

    iotok
    82&e=0
    > Ja już z linków widzę, że radioTOK i MUSICradio, to krańcowo różne
    > profile.

    trzeba było sprawdzic a nie sie mądrzyć.

    c.

  • 45. Data: 2010-09-20 19:56:03
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Oldskulowe podejście
    > do radia (już wcześniej o nim pisałem) polega na tym, że się słuchaczowi
    > w pale nie mieści, że ktoś w tym pudełku gada, a słychać go tak, jakby
    > stał obok.

    Aha... a za włączenie TV palą na stosie ;)
    Ciekawe właśnie, że fonia z tv nie jest (przeważnie i z wyjątkiem
    reklam) przejaskrawiona i drażniąca - da się?

    Jak ktoś włącza radio AM to po prostu _nie_chce_ żeby ktoś stał obok (na
    UKF jakby stał obok... no nie rozśmieszaj mnie) i mu nawijał i mlaskał
    do ucha tylko żeby mu coś grało / mówiło nie angażując zbytnio i
    ewentualnie jak ma coś ciekawego do powiedzenia to żeby dało się bez
    wysiłku zrozumieć.

    Mirek.

  • 46. Data: 2010-09-20 20:00:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Odnosiłem sie do przedpiscy. Zdecydowanie chodziło o kompresory dynamiki.

    No to zapytajmy przedpiścy o co mu chodziło. Co się będziemy mądrzyć.

    [...]
    > jest to raczej zmora transmisji FM. Zbyt duza dewiacja powoduje
    > sianie po pasmie, utrate synchronizacji PLL w dekoderze stereo itp

    Bo w AM, to oczywiście przy próbie osiągnięcia modulacji większej
    niż 100% do niczego złego nie prowadzi. Ot, po prostu fala nośna
    ma ujemną amplitudę, energia zaczyna wpływać do anteny nadawczej,
    takie tam zwyczajne rzeczy.

    Jasne jest, że w każdym porządnym układzie nadawczym amplituda
    sygnału m.cz. ograniczana jest już na wstępie. Jak ktoś da więcej,
    to po prostu przesteruje i tyle. Żadnej dewiacji czy siania po
    pasmie nie będzie (przester też zostanie wcześniej odfiltrowany
    częstotliwościowo). Różnice pojawiają się dopiero w cichych partiach
    audycji. W programie na UKF, jak coś szemrze i szepce, to w domowym
    zaciszu usłuszę, a w samochodzie już nie. Na AM, takie piano po
    prostu zginie w szumach. Stąd potrzeba kompresji. Jeśli ją dobrze
    zrobić, to realny zasięg nadajnika wzrasta ze dwa razy.

    >>> http://mediaweb.musicradio.com/player/default.asp?s=
    82&e=0

    > trzeba było sprawdzic a nie sie mądrzyć.

    Pierwszego słucham codziennie przynajmniej przez kilkanaście minut,
    czasem kilka godzin. Od strony realizacji dźwięk mają bez zarzutu.
    Tego drugiego nie udało mi się "złapać". Jest dużo gorzej?

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2010-09-20 20:08:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Aha... a za włączenie TV palą na stosie ;)

    Słusznie robią.

    > Ciekawe właśnie, że fonia z tv nie jest (przeważnie i z wyjątkiem
    > reklam) przejaskrawiona i drażniąca - da się?

    No da się. W telewizorze fonia jest dodatkiem do obrazu. Ma go tylko,
    że się tak wyrażę, tylko ilustrować.

    > Jak ktoś włącza radio AM to po prostu _nie_chce_ żeby ktoś stał obok

    Toć przeca mówię, że tak ma być.

    > (na UKF jakby stał obok... no nie rozśmieszaj mnie)

    No da się przecież -- jak w telewizorze (sprawdzić czy nie francuski).
    Ale zależy co nadają. Jak był Teatr Polskiego Radia, to właśnie o taką
    iluzje chodziło. I wychodziło nawet.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2010-09-20 20:48:06
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > No da się. W telewizorze fonia jest dodatkiem do obrazu. Ma go tylko,
    > że się tak wyrażę, tylko ilustrować.

    No więc na UKF jest (przeważnie) przejaskrawiona czy tylko ja się
    dopatruję przejaskrawień?
    W tych linkach co podał kol. Cezar - tok fm jeszcze ujdzie, ale ten
    drugi to aż mnie ciarki przeszły - może trafiłem na reklamę.
    Nie mam żadnej regulacji barwy we wzmacniaczu, bo stwierdziłem, że jest
    zbędna i nie mam gwizdków w głośnikach tylko kopułki - żeby było jasne.
    Mirek.

  • 49. Data: 2010-09-20 21:18:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > No więc na UKF jest (przeważnie) przejaskrawiona czy tylko ja się
    > dopatruję przejaskrawień?

    No ba, ale co to jest to "przejaskrawienie"? Mnie intuicja podpowiada,
    że coś związanego z barwą dźwięku i pasmem przenoszenia. Ale może się
    mylę. Pamiętam swoje wrażenia po pierwszym odsłuchaniu dźwięku ze
    sprzętu o wysoki pasmie przenoszenia, dużej dynamice, bez szumów i bez
    zniekształceń. To było całkiem co innego niż "dźwięk radiowy". Odniosłem
    wrażenie, że dźwięk był "dosłowny". Zbyt dosłowny, by nie rozpraszać.

    > W tych linkach co podał kol. Cezar - tok fm jeszcze ujdzie, ale ten
    > drugi to aż mnie ciarki przeszły - może trafiłem na reklamę.

    Ten drugi, to ja tylko na laptopie z malutkimi głośniczkami odsłuchałem.
    Trudno mi porównywać. Ale poczekajmy na kol. Cezara, niech powie, który
    jest przykładem dobrego, a który złego radia. Sam nie będę się mądrzyć.

    > Nie mam żadnej regulacji barwy we wzmacniaczu, bo stwierdziłem, że jest
    > zbędna i nie mam gwizdków w głośnikach tylko kopułki - żeby było jasne.

    Gdyby w tym przejaskrawieniu chodziło o kompresję dynamiki, to te rzeczy
    byłyby bez znaczenia.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2010-09-20 21:49:59
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > No ba, ale co to jest to "przejaskrawienie"?

    Np coś takiego:
    http://www.youtube.com/watch?v=lwkWlTozoi0&NR=1
    przewiń na ok. 6:35

    > Gdyby w tym przejaskrawieniu chodziło o kompresję dynamiki, to te rzeczy
    > byłyby bez znaczenia.

    Na pewno chodzi o jedno i drugie. Kompresja dodatkowo wyciąga to
    mlaskanie, syczenie itd.
    A propos tego stania obok: zdarzyło ci się, że słysząc radio z jakiegoś
    pomieszczenia (nie w swoim domu oczywiście) pomyliłeś się, że ktoś tam
    jest? Mnie się zdarzyło... tylko że to był telewizor.
    A muzykę? W sensie, że tam jest ktoś i gra na jakimś instrumencie?

    Mirek.