  • 51. Data: 2010-09-20 22:25:37
    Temat: Re: Dlaczego nie odbieram PR1 na 225 ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

    > Np coś takiego:
    > http://www.youtube.com/watch?v=lwkWlTozoi0&NR=1
    > przewiń na ok. 6:35

    "Możemy zmienić ustawienia górki pasma, powiedzmy, 12,5, możemy dodać
    trochę tej górki i mamy taki radiowy głos, bym powiedział..." -- oni
    tam majstrują tylko przy pasmie. A przy tym "6:35" jest "wyciąć
    trochę góry i wyciąć trochę dołu". Jak dla mnie, to jest odwrotność
    "przejaskrawienia", choć nie będę upierał się przy swojej nomenklaturze.
    Ważne, że już wiem o co chodzi.

    > Na pewno chodzi o jedno i drugie. Kompresja dodatkowo wyciąga to
    > mlaskanie, syczenie itd.

    Syczenie osłabia, ciamkanie wzmacnia. Tak na moje wyczucie. W przykładzie
    dźwiękowym jej nie było, tej komprsji. A jeśli zrobiona umiejętnie,
    zdecydowanie poprawia zrozumienie głosu. Lepiej się słucha i nie ma
    się ochoty wyłączać radia po godzinie. Chyba że z tego powodu, że się
    zrozumiało wszystko co mówili i ma się tego dość.

    > A propos tego stania obok: zdarzyło ci się, że słysząc radio z jakiegoś
    > pomieszczenia (nie w swoim domu oczywiście) pomyliłeś się, że ktoś tam
    > jest? Mnie się zdarzyło... tylko że to był telewizor.

    Niejednokrotnie.

    > A muzykę? W sensie, że tam jest ktoś i gra na jakimś instrumencie?

    Też. Ale z rejestracją muzyki, to jest jeszcze inny problem. Są dwie
    szkoły. Jedna uważa, że kwartet smyczkowy w Carnegie Hall należy nagrać
    tak, żeby słuchacz w domu czuł się jakby był w Carnegie Hall. Druga
    utrzymuje, że dobrze będzie, jak słuchacz będzie miał wrażenie, że ten
    kwartet gra u niego w domu. Ja jestem zapisany do tej drugiej. Chociaż
    nagrania robione zgodnie z tą pierwszą też bywają ciekawe i mają
    zastosowanie.

    Jarek

    --
    Dokuczanie radiem z góry,
    Wymuszanie przez tortury.

  • 52. Data: 2010-09-20 22:46:30
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:
    > A przy tym "6:35" jest

    Miało być 6:25 - ten "radiowy głos"

    > Syczenie osłabia, ciamkanie wzmacnia.

    > głoski syczące - nie syczenie w sensie szum na UKF

    > Też.

    Mnie się to zdarzyło właściwie tylko raz... i to na imprezie
    audiofilskiej... a instrumentem była perkusja - po prostu dałbym sobie
    włosy obciąć, że tam za tymi drzwiami (otwartymi) i grupką ludzi jest
    gość i się tłucze na garach. Natomiast jak już jestem w tym
    pomieszczeniu gdzie są głośniki... hm no nie wiem ale skrzypiec,
    fortepianu czy trąbki to już nie ma szans pomylić.

    Mirek.

  • 53. Data: 2010-09-20 22:57:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

> [...]
    > w tym pomieszczeniu gdzie są głośniki... hm no nie wiem ale
    > skrzypiec, fortepianu czy trąbki to już nie ma szans pomylić.

    No bo to całe audiofilstwo, to o kant gara potłuc. Wierności sali
    koncertowej i tak się nie osiągnie. Zresztą po co to robić? Ale
    odtworzyć instrument *w warunkach lokalnych*, to już można. Jeśli
    taki bardziej łomoczący, to nawet łatwiej. Że o gitarze elektrycznej
    czy innych organach Hammonda nie wpomnę.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2010-09-21 08:14:10
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    "Mirek" <i...@z...adres> wrote in message
    > No więc na UKF jest (przeważnie) przejaskrawiona czy tylko ja się
    > dopatruję przejaskrawień?
    > W tych linkach co podał kol. Cezar - tok fm jeszcze ujdzie, ale ten drugi
    > to aż mnie ciarki przeszły - może trafiłem na reklamę.
    > Nie mam żadnej regulacji barwy we wzmacniaczu, bo stwierdziłem, że jest
    > zbędna i nie mam gwizdków w głośnikach tylko kopułki - żeby było jasne.
    > Mirek.

    Nie wiem na co trafiles ale moim zdaniem dzwiek w LBC jest milion razy
    lepszy.
    Nie slychac chrypki jak w reklamie "Werters Original". Jezeli dzwiek ze
    studia poddawany jest jakiejkoliwek kompresji to jest ona bardziej neutralna
    niz ta z TOK FM
    TOK slychac jak by byl przesterowany a nastepnie wycieto niskie i wysokie
    tony a na koncu znormalizowano poziom (typowa kompresja dynamiki)

    c.

  • 55. Data: 2010-09-21 09:42:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Nie wiem na co trafiles ale moim zdaniem dzwiek w LBC jest milion
    > razy lepszy.

    W końcu dałem sobie spokój z próbami wydłubywania streamu z flasha
    (tam jeszcze siedzi reklamowo-szpiegowski DLL) i sciągnąłem z "tego
    drugiego" (czyli londyńskiego LBC) podcast w MP3. Ciarki mnie nie
    przeszły, ale Pańska opinia też wydaje mi sie przesadzona. Tak z
    półtora miliona razy. Albo jeszcze bardziej.

    > Nie slychac chrypki jak w reklamie "Werters Original". Jezeli dzwiek
    > ze studia poddawany jest jakiejkoliwek kompresji to jest ona bardziej
    > neutralna niz ta z TOK FM

    Chrypki nie słychać, innych "dodatków głosowych" też nie. Program brzmi
    jak specjalnie realizowany jako "AM like".

    > TOK slychac jak by byl przesterowany a nastepnie wycieto niskie
    > i wysokie tony a na koncu znormalizowano poziom (typowa kompresja
    > dynamiki)

    Może i jestem lekko przygłuchy, ale chyba nie aż tak. TOK FM ma dużą
    kompresję dynamiki, ale pasmo przenoszenia to tam zostawiono duże.
    Na przesterowania nie trafiłem, a jak ktoś tam (celowo) zaszeleści
    papierami, to słychać, że to papier. W LBC poszli bardziej w kierunku
    zmiany barwy (osłabienia części pasma), stąd to oldskulowe brzmienie.
    Ale oni maja w ogóle łatwiej, bo tłok w studio mniejszy. Może to
    i fajne, to ich brzmienie, ale gdybym chciał tego słuchac uważnie,
    to bym musiał słuchać dużo głośniej niż TOK FM.

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2010-09-21 13:15:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > No da się. W telewizorze fonia jest dodatkiem do obrazu. Ma go tylko,
    > że się tak wyrażę, tylko ilustrować.

    Nie zgodzę się. Fonia w TV i tak niesie większość informacji, tych
    najbardziej niezbędnych informacji. Jeśli będziesz słuchał samego
    dźwięku z telewizora zrozumiesz wiele. Natomiast obraz bez dźwięku
    (zakładając brak napisów itp.) jest niewiele wart - niejednokrotnie bez
    komentarza będziesz mógł go sobie interpretować na pięćdziesiąt różnych
    sposobów.

    Sam zresztą nieraz w ten sposób "oglądam" telewizję. Odbiornik włączony
    w tle, a ja robię coś innego. Albo ProgDVB zminimalizowany w tray'u, a
    na ekranie okienko zupełnie innego programu. ;)

    Aż się dziwię, że nie robią takich radioodbiorników, z dodatkowym
    zakresem - do odbioru ścieżki audio transmisji telewizyjnych.

  • 57. Data: 2010-09-21 16:48:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Aż się dziwię, że nie robią takich radioodbiorników, z dodatkowym
    > zakresem - do odbioru ścieżki audio transmisji telewizyjnych.

    W Warszawie tak kiedyś można było słuchać. Telewizja nadawała na 2 kanale,
    którego fonia trafiała akurat na początek pasma UKF (65,75 MHz).

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2010-09-21 20:00:07
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    >W dniu 2010-09-16 17:25, Mirek pisze:
    >
    > Jestem ciekaw jak wygląda sytuacja z telefonami w siedzibie PR. Zaczęły
    > dzwonić po wyłączeniu nadajnika?

    Zapewne z odpowiednim wyprzedzeniem były nadawane komunikaty. Kto słuchał
    ten wiedział.

    Michał

  • 59. Data: 2010-09-22 12:20:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-09-21 22:00, Michał Lankosz pisze:

    > Zapewne z odpowiednim wyprzedzeniem były nadawane komunikaty. Kto
    > słuchał ten wiedział.

    Ci zanoszący radia do naprawy jakoś nie wiedzieli. ;)
    W paru miejscach w sieci też pojawiły się pytania zdziwionych słuchaczy,
    dlaczego na 225 kHz niczego nie słyszą...
    Ktoś słuchał PR1 przed wyłączeniem? Informowali? Bo ja ostatnio częściej
    włączam Trójkę...

  • 60. Data: 2010-09-22 13:14:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Ci zanoszący radia do naprawy jakoś nie wiedzieli. ;)
    > W paru miejscach w sieci też pojawiły się pytania zdziwionych
    > słuchaczy, dlaczego na 225 kHz niczego nie słyszą...

    Nie można z góry zakładać, że ludzie rozumieją co się do nich mówi.

    Jarek

    --
    Nikt nic nie czyta, a jeśli czyta, to nic nie rozumie,
    a jeśli nawet rozumie, to nic nie pamięta.