-
21. Data: 2019-01-22 23:10:57
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2019-01-22 o 12:59, Budzik pisze:
> Ty mnie nie masz za co przepraszac, predzej ja ciebie.
> Niemniej nigdy nie było to nic personalnie do ciebie.
Oki, więc znów słowo pisane przekazało złe intencje. Trochę wkręcił mnie
w klimat Kris ze swoimi poglądami na mój temat więc podświadomie
pojechałem w złą stronę :-)
> Mysle ze to kwestia sposobu uzytkowania.
> Prkatycznie nigdy nie przyspieszam na 100% mozliwości silnika, nie jezdze
> nim 150 na godzine, nie piłuje etc. Po prostu dbam o niego jezdzac a nie
> stojac u mechanika :)))
Tak, to może być kluczowe. Mając S500 z pewnością inaczej się jeździ.
Wtedy żel zamiast oleju przy dużych obrotach może sporo destrukcji
spowodować.
> Jak bedziesz auto wykorzystywał w sposób który opisujesz to zdecydowanie
> skracałbym interwały wymian.
I tak właśnie czynię co 15000. Przestawiłem sobie kompa z fabrycznie
ustawionych 20000 po tym gdy zdarzyło mi się iż czujnik degradacji oleju
zasygnalizował przedwczesne zużycie.
Jak czytam/oglądam w sieci, to bardzo często spotykam się z takim
zaleceniem przez mechaników.
>> Przypuszczam, bo nie wiem, że znaczenie ma też rodzaj silnika. Te
>> bardziej sportowe (czy jak je zwać), o dużych pojemnościach -
>> szybciej utylizują wszelkie oleje. Więc regularna wymiana oleju
>> zarówno silnikowego jak i w skrzyni biegów jest konieczna by móc
>> dłużej cieszyć się jazdą.
>>
> A dlaczego miałoby tak być?
> Jezeli masz auto 200km a jezdzisz nim wykorzystujac połowe to
> teoretycznie powinien miec duzy zapas mocy dzieki czemu wszystko zuzywa
> sie duzo wolniej.
Ponoć zasadniczo są inne warunki pracy oleju. Głównie o temperaturę
chodzi. Coś w tym być musi skoro mam w aucie chłodnicę oleju (w sumie
jest chłodnic 4 szt. z przodu).
> Ale spotkałem się tez z opiniami mechaników typu:
> - zmieniaj co 40kkm to sie fiat bedzie cieszył ze kupisz nowy silnik
> - moze oleje sa teraz long life ale filtry za małe na takie przebiegi
> itp itd...
> Tyle ze u mnie to sie jakos na razie nie sprawdza... :)
Bo pewnie jest tak jak piszesz - styl jazdy / rodzaj silnika.
Przypomniała mi się jeszcze jedna historia z w/w warsztatu odnośnie
oleju. Był to turbinowy diesel z dostarczaniem oleju do turbiny z bloku
silnika. Nie sportowa osobówka - marki/modelu już nie pamiętam. W bloku
silnika były mikrokanaliki, którymi olej krąży. Co prawda to mikro to
takie trochę na wyrost bo miały ze 2mm średnicy. Właściciel auta
zmieniał olej rzadko, właśnie coś koło 40-60 tys km. No i padła mu
turbina. Kupił nową i padła mu po kilku dniach. Okazało się, że po
rozmontowaniu bloku silnika żel tkwił w tych kanalikach. Turbina nie
dostawała smarowania. Konieczne było rozebranie całego silnika i
oczyszczenie go.
Zapewne u mnie taki efekt by nie wystąpił tak szybko bo "kanaliki" mają
ze 2 cm. To relatywnie jest spora rura.
Sądzę, że takie niuanse w budowie silnika też są przyczyną ekstremalnie
różnych tolerancji na stary olej.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
22. Data: 2019-01-22 23:19:54
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2019-01-22 o 06:08, J.F. pisze:
>> Mam zatem propozycję dla nich dodania kolejnego przygłupa do listy,
>> który twierdzi, że olej warto często zmieniać:
>> https://www.youtube.com/watch?v=nhxYLPvTQOo
>
> Niezle.
>
> -skad takie kawały metalu ?
>
> -czy wnioski autora sa sluszne ? Moze to tylko za nowosci ?
Zdecydowanie tak to sobie wyobrażam. Docieranie nadal istnieje - choć
poza instrukcją obsługi.
> -filtr jak widac dobrą robote robi ... ale za malo.
I to mnie zastanowiło, że aż tak małą. Wygląda to tak, jakby znaczna
część oleju krążyła poza filtrem. Jak tak spore kawałki mogły nie zostać
przechwycone przez gęsty filtr? Algorytmu nie potrafię napisać :-)
>
> -czy czestsza wymiana cos da ? Zawsze to mniej opilkow, ale nadal duzo :-)
No pomyśl. Gdybyś codziennie zlewał ten olej + wymieniał filtr, to siłą
rzeczy
> -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na 100
> tys.
I pewnie tyle dożyje. Przy moich potrzebach po 1.5 roku od zakupu nówki
musiałbym wyrzucać takie auto na śmietnik.
> - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ?
No coś Ty! Chyba żaden silnik nie jest w 100% z aluminium.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
23. Data: 2019-01-23 10:07:16
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2019-01-22 o 17:26, pueblo pisze:
> Witaj Kris, 22 sty 2019 w
> news:c281ab98-2316-41da-9ecb-a1512f4666cc@googlegrou
ps.com
> napisałeś/aś:
>
>>> Mam zatem propozycję dla nich dodania kolejnego przygłupa do listy,
>>> który twierdzi, że olej warto często zmieniać:
>>>
>>> https://www.youtube.com/watch?v=nhxYLPvTQOo
>> Tu masz kolejnego pzygłupa
>> https://www.google.com/search?q=BY%C5%81Y+PREZES+WYM
IANA+OLEJU&rlz=1C
>> 1GCEU_plPL819PL819&oq=BY%C5%81Y+PREZES+WYMIANA+OLEJU
&aqs=chrome..69i5
>> 7.6847j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
>>
> Kwestia wymiany oleju najbardziej kojarzy mi się z inną zagadką ludzkości
> pt. szczepić, czy nie szczepić?
>
A
Silnik w samochodzie jest maszyną jak wiele innych. W przemyśle nikt nie
zastanawia się, czy w maszynach wymieniać olej - to podstawa
bezawaryjnej pracy. W dużych urządzeniach olej można badać, aby ocenić,
czy jeszcze można go filtrować/czyścić (są różne metody), czy już
wymieniać. W samochodach to się nie opłaci - tańsza jest regularna
wymiana. Każdy mechanizm, w którym występuje tarcie, należy odpowiednio
smarować, bo się zatrze.
Swoją drogą zastanawiam się, dlaczego panewki na korbowodzie to de facto
łożyska ślizgowe. Dlaczego nie robi się panewek z łożyskami
wałeczkowymi? Mechanizm byłby trwalszy. Ale może przy całej żywotności
silnika nie ma takiej potrzeby...
T.
-
24. Data: 2019-01-23 17:02:04
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: s...@g...com
W dniu środa, 23 stycznia 2019 03:07:38 UTC-6 użytkownik T. napisał:
> W dniu 2019-01-22 o 17:26, pueblo pisze:
> > Witaj Kris, 22 sty 2019 w
> > news:c281ab98-2316-41da-9ecb-a1512f4666cc@googlegrou
ps.com
> > napisałeś/aś:
> >
> >>> Mam zatem propozycję dla nich dodania kolejnego przygłupa do listy,
> >>> który twierdzi, że olej warto często zmieniać:
> >>>
> >>> https://www.youtube.com/watch?v=nhxYLPvTQOo
> >> Tu masz kolejnego pzygłupa
> >> https://www.google.com/search?q=BY%C5%81Y+PREZES+WYM
IANA+OLEJU&rlz=1C
> >> 1GCEU_plPL819PL819&oq=BY%C5%81Y+PREZES+WYMIANA+OLEJU
&aqs=chrome..69i5
> >> 7.6847j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
> >>
> > Kwestia wymiany oleju najbardziej kojarzy mi się z inną zagadką ludzkości
> > pt. szczepić, czy nie szczepić?
> >
> A
> Silnik w samochodzie jest maszyną jak wiele innych. W przemyśle nikt nie
> zastanawia się, czy w maszynach wymieniać olej - to podstawa
> bezawaryjnej pracy. W dużych urządzeniach olej można badać, aby ocenić,
> czy jeszcze można go filtrować/czyścić (są różne metody), czy już
> wymieniać. W samochodach to się nie opłaci - tańsza jest regularna
> wymiana. Każdy mechanizm, w którym występuje tarcie, należy odpowiednio
> smarować, bo się zatrze.
> Swoją drogą zastanawiam się, dlaczego panewki na korbowodzie to de facto
> łożyska ślizgowe. Dlaczego nie robi się panewek z łożyskami
> wałeczkowymi? Mechanizm byłby trwalszy. Ale może przy całej żywotności
> silnika nie ma takiej potrzeby...
>
Bo lozyska slizgowe moga pracowac przy wiekszych momentach przenoszonych i sa w
ogolnosci trwalsze.
Nie znalazlem na szybko porownania ale tu na dole jest zajawione czemu slizgowe sa w
pewnych miejscach lepsze.
https://www.albeco.com.pl/PL-H747/lozyska-toczne-a-l
ozyska-slizgowe-co-je-rozni.html
-
25. Data: 2019-01-23 21:11:32
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q284uf$b7b$...@n...news.atman.pl...
W dniu 2019-01-22 o 06:08, J.F. pisze:
>> Mam zatem propozycję dla nich dodania kolejnego przygłupa do listy,
>> który twierdzi, że olej warto często zmieniać:
>> https://www.youtube.com/watch?v=nhxYLPvTQOo
>> -skad takie kawały metalu ?
>> -czy wnioski autora sa sluszne ? Moze to tylko za nowosci ?
>Zdecydowanie tak to sobie wyobrażam. Docieranie nadal istnieje - choć
>poza instrukcją obsługi.
Ale autor chyba mowi ogolnie o zmienianiu oleju, takze w nastepnych
razach.
>> -filtr jak widac dobrą robote robi ... ale za malo.
>I to mnie zastanowiło, że aż tak małą. Wygląda to tak, jakby znaczna
>część oleju krążyła poza filtrem. Jak tak spore kawałki mogły nie
>zostać przechwycone przez gęsty filtr? Algorytmu nie potrafię napisać
>:-)
https://zssplus.pl/publikacje/publikacje46.htm
Za pompa jest zawor upustowy i czesc oleju wraca zaraz do miski, bez
filtrowania.
A w filtrze jest zawor bocznikowy, na wypadek zapchania filtra.
I teraz tylko pytanie - czy w tym oleju byly tylko wielkie kawaly, czy
filtr juz dawno byl zapchany i olej szedl bokiem.
Nawet jakby tylko czesc oleju szla przez filtr, to IMO powinien w
koncu wylapac.
Ale jakby filtr byl omijany ... to by chyba panewkom zaszkodzilo i
dysze natrysku na rozrzad zatkalo.
No i przez pompe ciagle przechodzi ... czy tam takie luzy, ze nie
szkodzi ?
Moze te opilki leza sobie bezpiecznie na dnie miski i rzadko trafiaja
do pompy ?
Albo silnik stale smieci ...
>> -czy czestsza wymiana cos da ? Zawsze to mniej opilkow, ale nadal
>> duzo :-)
>No pomyśl. Gdybyś codziennie zlewał ten olej + wymieniał filtr, to
>siłą rzeczy
Ale chyba nie namawia do codziennych ?
Wiec co - wymienic olej po 1 tys i 5 tys ?
Bedzie lepiej, ale ciagle duzo :-)
A z kolei codziennie ... bedzie tak niewiele, ze nie ma co wyrzucac
oleju, wystarczy przefiltrowac ... a filtr mamy w silniku :-)
>> -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na
>> 100 tys.
>I pewnie tyle dożyje. Przy moich potrzebach po 1.5 roku od zakupu
>nówki musiałbym wyrzucać takie auto na śmietnik.
Ale moze po pierwszej setce przyjdzie druga, trzecia ... w koncu to
niedocieranie od lat obowiazuje, tylko czas miedzy wymianami sie
przedluza.
>> - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ?
>No coś Ty! Chyba żaden silnik nie jest w 100% z aluminium.
Zaden, ale przy aluminiowym kadlubie ... skad by pochodzily te kawalki
zelaza ?
J.
-
26. Data: 2019-01-23 21:39:32
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Shrek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q26bk3$u0r$...@n...news.atman.pl...
W dniu 22.01.2019 o 06:08, J.F. pisze:
> Niezle.
>> -skad takie kawały metalu ?
>Z docierania silnika?
A konkretnie to z ktorej czesci ?
Bo to mi nie przypomina słowa "opiłki" :-)
>> -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na
>> 100 tys.
>I 100 tysi pochodzi. Ale nie chciałbyś więcej?
No ba, ja bym chcial, ale czy producent tak precyzyjnie wyliczyl, ze
na 100k starczy, a na 250 juz nie ?
>> - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ?
>Korpus zapewne tak. Korbowody itp już nie;)
Ale korbowody sie nie docieraja.
Bardziej mi to wyglada, jakby zapomnieli umyc silnik po obrobce ...
ale czy tylko jeden ?
J.
-
27. Data: 2019-01-23 22:27:46
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2019-01-23 o 21:11, J.F. pisze:
>
>> Zdecydowanie tak to sobie wyobrażam. Docieranie nadal istnieje - choć
>> poza instrukcją obsługi.
>
> Ale autor chyba mowi ogolnie o zmienianiu oleju, takze w nastepnych razach.
Ja to interpretuję tak, że należy to robić mimo, że być może efekt nie
będzie aż tak spektakularny.
> https://zssplus.pl/publikacje/publikacje46.htm
>
> Za pompa jest zawor upustowy i czesc oleju wraca zaraz do miski, bez
> filtrowania.
> A w filtrze jest zawor bocznikowy, na wypadek zapchania filtra.
Aaaahaaaa. Tak to działa. Teraz qmam.
> I teraz tylko pytanie - czy w tym oleju byly tylko wielkie kawaly, czy
> filtr juz dawno byl zapchany i olej szedl bokiem.
Ten olej prawie jak z diesla wygląda. Filtr mógł się faktycznie przytkać.
> Ale chyba nie namawia do codziennych ?
> Wiec co - wymienic olej po 1 tys i 5 tys ?
Widząc to nagranie ja bym zrobił pierwszą zlewkę po 1000, drugą po 5000
a trzecią już normalnie.
> Zaden, ale przy aluminiowym kadlubie ... skad by pochodzily te kawalki
> zelaza ?
Przecież masz tam mnóstwo elementów magnetycznych: pierścienie na
cylindrach, cały wał korbowy i to co go łączy z cylindrami (nie znam
słownictwa - korbowód?).
--
Pozdrawiam,
Marek
-
28. Data: 2019-01-23 22:37:12
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 23.01.2019 o 21:39, J.F. pisze:
>>> -skad takie kawały metalu ?
>> Z docierania silnika?
>
> A konkretnie to z ktorej czesci ?
Nie wiem, ale obstawiam, żed pierścienie robi się z miększego materiału
niż gładź cylindra - przynajmniej tak bym zrobił, gdyby miał to
wymyślić. Podobnie panewki są chyba miększe od wału.
>>> -a moze to jednak nie szkodzi ? W koncu producent daje gwarancje na
>>> 100 tys.
>
>> I 100 tysi pochodzi. Ale nie chciałbyś więcej?
>
> No ba, ja bym chcial, ale czy producent tak precyzyjnie wyliczyl, ze na
> 100k starczy, a na 250 juz nie ?
Starczy na 120+ będziesz miał farta to 250, będziesz miał pecha to 120.
A może wystarczyło dwa razy najtańszy olej zalać i wymienić i byłoby 300+?
>>> - ... silnik w BMW nie jest z aluminium ?
>> Korpus zapewne tak. Korbowody itp już nie;)
>
> Ale korbowody sie nie docieraja.
Widzę jak wyżej - pierścienie/gładź, wał/panewka - to na pewno nie jest
z amelinium.
> Bardziej mi to wyglada, jakby zapomnieli umyc silnik po obrobce ... ale
> czy tylko jeden ?
Mi tam jak mech robił generalkę w motocyklu to kazał wymienić po tysiącu
i nie dyskutowałem - kilkadziesiąt złotych a masz spokój.
Shrek
-
29. Data: 2019-01-24 01:58:33
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
To zle bys zrobil. Pierscienie od kompresji sa zeliwne chromowane. Twardosc chromu
technicznego to powyzej 1000HV. Musza byc takie bo pracuja praktycznie bez smarowania
z tarciem od granicznego do polsuchego. Jedynym sposobem zeby sie nie zuzywaly bardzo
szybko jest zastosowanie bardzo twardej i gladkiej powloki. Powloka chromowa na
pierscieniach jest tak twarda ze jest jeszcze na zuzytych pierscieniach. Pierscienie
uszczelniajaco zgarniajace i zgarniajace robione sa z zeliwa i nie sa tak twarde jak
hartowana gladz cylindra. One nie musza byc twarde bo pracuja przy tarciu plynnym i w
czasie pracy praktycznie sie nie zuzywaja.
-
30. Data: 2019-01-24 07:17:14
Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 24.01.2019 o 01:58, Zenek Kapelinder pisze:
> To zle bys zrobil. Pierscienie od kompresji sa zeliwne chromowane. Twardosc chromu
technicznego to powyzej 1000HV.
Pytanie z czego jest gładź cylindra? Na mój inżynierski gust powinna być
twardsza. Tak to się na ogół robi, że to co łatwiej wymienić to ma się
szybciej zużywać - koło nie szyna, klocek nie tarcza, pierścień nie
cylinder, panewka nie wał itd. Choć być może w tym przypadku
rzeczywiście nie musi być twardsze, bo z czego innego wynika, że gładź
się mniej zużywa niż pierścień (choć intuicja mówi inaczej).
Shrek