  • 1. Data: 2010-01-18 09:27:26
    Temat: DigiKam - jak to jest?
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    witam
    Jestem świeżo upieczonym nikonowcem.
    Zainstalowałem sobie triala capture nx2 żeby zobaczyć co to jest warte.

    No i oprócz niewątpliwych zalet ten program ma dwie zasadnicze wady, które
    zapewne są w ścisłej korelacji:
    jest potwornie powolny i potwornie pamięciożerny. To ostatnie to pół biedy ale z
    tym pierwszym dostałbym wkrótce nerwicy.

    Zainstalowałem potem na linuksie digikama.

    I tutaj pytania do osób, które go znają:
    - czy ten program również dodaje modyfikacje w sposób bezstratny - tak jak CNX2,
    który ma pojęcie "kroku"?
    Nigdzie takich kroków w digikamie nie zauważyłem.

    I drugie: wydaje mi się (ale tego nie jetem pewien) że digikam ignoruje
    ustawienia aparatu, i kroki korekty dodane CNX-em i wyświetla tylko faktycznie
    surowy obraz prosto z matrycy. Czy to prawda?

    Ew, jeżeli nie digikam, to czy jest jakiś inny soft darmowy albo niedrogi, który
    dziala szybko i też obsługuje "kroki"?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-01-18 09:42:04
    Temat: Re: DigiKam - jak to jest?
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hj17vm$u7k$1@news.interia.pl>,
    dobrov nabazgrał:
    > I tutaj pytania do osób, które go znają:
    > - czy ten program również dodaje modyfikacje w sposób bezstratny - tak jak CNX2,
    > który ma pojęcie "kroku"?
    > Nigdzie takich kroków w digikamie nie zauważyłem.

    Z tego co pamiętam, to po prostu zapisując tworzysz kopię oryginalnego pliku.
    W każdym razie nie w przypadku RAW nie jest on w żaden sposób modyfikowany.
    Tylko DigiKam do obróbki fotografii nadawał się raczej średnio. Może się
    zmieniło?

    > I drugie: wydaje mi się (ale tego nie jetem pewien) że digikam ignoruje
    > ustawienia aparatu, i kroki korekty dodane CNX-em i wyświetla tylko faktycznie
    > surowy obraz prosto z matrycy. Czy to prawda?

    Korekty dodane CNX-em musisz wyeksportować do JPG. Z reguły różne programy
    ignorują wzajemnie swoje metadane. Co do ustawień aparatu, w moim przypadku
    DigiKam w ramach podglądu pokazywał miniaturkę w JPEG dołączaną do każdego
    RAW-a, która jest zgodna z ustawieniami aparatu. Ale przy obróbce trzeba było
    zacząć od zera.

    > Ew, jeżeli nie digikam, to czy jest jakiś inny soft darmowy albo niedrogi, który
    > dziala szybko i też obsługuje "kroki"?

    Parametry zapisuje RawTherapee. Mi tam jego szybkość nigdy nie przeszkadzała,
    zaś stabilny był wzorowo. Jednak ludzie masowo na tą stabilność narzekają, więc
    pewnie nowsze wersje mają problemy, przynajmniej na ich platformach.

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Znowu sesja :)

  • 3. Data: 2010-01-18 09:47:36
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    dobrov napisal:
    > jest potwornie powolny i potwornie pamięciożerny

    Ma dokladna obrobke i dokladne algorytmy. Niestety, za to sie placi.
    Na czterordzeniowcu z duuuuza iloscia pamieci hula. Przy slabszym
    hardwarze - koszmar.

    Jak nie masz ochoty bawic sie NXC2, to Photoshop Elements 8 PL.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 4. Data: 2010-01-18 09:53:10
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    l...@l...localdomain pisze:

> [...]
    > pewnie nowsze wersje mają problemy, przynajmniej na ich platformach.

    Tzn tak jak CNX przyrostowo i bez straty tak?
    A zapisuje nef-a czy jakiś swój format ma do tego?

  • 5. Data: 2010-01-18 10:24:17
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hj19fu$vml$1@news.interia.pl>,
    dobrov nabazgrał:

    > Tzn tak jak CNX przyrostowo i bez straty tak?
    > A zapisuje nef-a czy jakiś swój format ma do tego?

    Parametry zapisuje w osobnym pliku pp2 - kilka kilobajtów na dysku. Wyjściowy
    obrazek eksportujesz do TIFF, JPEG czy co tam po drodze. RAW nie jest nigdy
    modyfikowany.

  • 6. Data: 2010-01-18 12:35:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    > Ma dokladna obrobke i dokladne algorytmy. Niestety, za to sie placi.
    > Na czterordzeniowcu z duuuuza iloscia pamieci hula. Przy slabszym
    > hardwarze - koszmar.

    Całkiem sympatyczne biega mi na laptopie z C2D 6400.
    Jak mam do obróbki 100 zdjęć z imprezy - CNX się nie opłaca, ale dla
    pojedynczych prac łorkfloł CNX2->PSD jest definitywnie szybszy niż samo PSD
    ( w pierwszym przypadku w PSD robię to, czego się nie da w CNX - czyli
    prawie nic ;) ).
    Co do pracy CNX2 potrafi się "mulić", gdy brakuje mu właściwego .NET-a.

  • 7. Data: 2010-01-18 20:48:51
    Od: Michał Smoczyk <m...@w...pl>

    dobrov pisze:

> [...]
    > jak CNX2, który ma pojęcie "kroku"?
    > Nigdzie takich kroków w digikamie nie zauważyłem.

    Nie ma wcale takich funkcji.

> [...]
    > faktycznie
    > surowy obraz prosto z matrycy. Czy to prawda?

    Nie wiem co rozumiesz przez *ustawienia aparatu*. Jakieś "style"
    kolorystyczne lub podobne rzeczy? Nie wiem, co tam w Nikonie dodają
    w celu popsucia fotografii ;-)

    Kroki korekty: to szerszy problem z rozumieniem się między różnymi
    programami z metadanymi. Nie znam i nie używałem nigdy CNX, ale
    podejrzewam że zapisuje wszystkie takie rzeczy w osobnym pliku XMP
    lub tym podobnym. CNX jest ZAMKNIĘTYM OPROGRAMOWANIEM i nawet gdyby
    twórcy digiKama lub innego oprogramowania otwartego chcieli/mieli
    czas/chęci to zostaje jedynie reverse engineering.

    Sądzę że większość specyficznych "ustawień aparatu" będzie z reguły
    najlepiej obsługiwało oprogramowanie producenta.

    Również jeśli chodzi o obsługę zarządzania barwą, to digiKam
    zostawia wciąż wiele do życzenia. Ja tylko próbowałem się tym bawić,
    bo nie używam tego na co dzień i wcale nie potrzebuję, ale poległem
    lub nie starczyło mi determinacji.

    Natomiast do moich celów: głównie katalogowania fotografii,
    opisywania ich metadanymi, prostej edycji -- do tego digiKam nadaje
    się doskonale.

    Pozdrawiam serdecznie,

    --
    Michał

  • 8. Data: 2010-01-18 21:04:26
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    l...@l...localdomain wrote:
> [...]
    > obrazek eksportujesz do TIFF, JPEG czy co tam po drodze. RAW nie jest nigdy

    Na pierwsze wrażenie podoba mi się :)

    Działa szybko, wszystko intuicyjne, można konwersję plików zrobić hurtowo na koniec.
    Jedno mnie natomiast niepokoi. Jeżeli otwieram nef-a z profilem neutral, czyli jak
    rozumiem "na
    surowo" to jest bardzo ciemny. W innych programach wygląda on znacznie jaśniej.
    Zdjęcie poprawnie
    naświetlone, a górna 2/5 albo i 1/2 histogramu zupełnie pusta. Tylko jakieś fotki
    prosto w słońce
    coś tam mają całkiem po prawej. Takie ze świeżym oświetlonym śniegiem już nie. Jak
    patrzę na
    histogram w aparacie, to kształt krzywej jest taki sam ale w aparacie obejmuje cały
    zakres od lewa
    do prawa. Mam wrażenie, że on mi te rawy źle dekoduje i coś traci.
    Da się to sprawdzić i ew zmienić?
    Nie doszukałem się żadnych opcji związanych z ładowaniem, poza "demosaicing
    algorithm".

  • 9. Data: 2010-01-18 21:14:44
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hj2gqd$elf$1@news.interia.pl>,
    dobrov nabazgrał:
> [...]
    zakres od lewa
    > do prawa. Mam wrażenie, że on mi te rawy źle dekoduje i coś traci.

    Czy czasami nie masz zbyt nowego aparatu? Pewnie wystarczy nowsza wersja dcraw.
    W praktyce - poczekać chwilę aż ktoś da nowszą. Chyba, że to nie to - w innych
    okolicznościach próbowałbym pomóc... Ale nie ma jeszcze RT na mój system.

  • 10. Data: 2010-01-18 22:53:16
    Od: dobrov <d...@i...pl>

    l...@l...localdomain wrote:
> [...]
    > okolicznościach próbowałbym pomóc... Ale nie ma jeszcze RT na mój system.

    W dokumentacji stoi, że 2.4.1 obsługuje nikona D5000 :(
    Ale widzę na forum, że to znany i powszechny problem występujący dla różnych
    aparatów.
    Ktoś (autor?) próbuje się tłumaczyć, że jest ok - trzeba sobie ręcznie ekspozycję
    podnosić i nic się nie gubi. Co do tego ostatniego to mam wątpliwości.
    Czym ciemniejsza scena tym mniej bitów na piksel i większy błąd względny, który
    mnożymy przez korektę. Czyżby te najróżniejsze aparaty różnych producentów
    niedoświetlały obniżając o połowę rozdzielczość tonalną?

    BTW: ile bitów na piksel jest z matrycy?