  • 1. Data: 2010-01-17 20:21:08
    Temat: Ile lat minie zanim zrozumieją DPI?
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    Szlag mnie trafia jak sobie czytam regulaminy konkursów fotograficznych
    tudzież wymagania wydawnictw co do zdjęć. Od lat całkiem duży procent ludzi
    z branży nie rozumie o co chodzi z DPI. I to zazwyczaj ci, którzy powinni
    rozumieć najlepiej. Podają wymagania w stylu "przyjmujemy zdjęcia w 300dpi,
    proszę nie zmieniać dpi w programie graficznym, gdyż obniży to jakość
    zdjęcia". WTF? :/ Przecież DPI to tylko fikcyjny parametr pomocniczy...

    Może to jest nisza biznesowa? Wypuścić aparat produkujący zdjęcia 15000dpi.
    Z zoomem cyfrowym 10000x.

    To tak jakby rozpisać przetarg na opony, którego głównym kryterium będzie
    "żeby miały 360 stopni"...

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

  • 2. Data: 2010-01-17 20:36:45
    Temat: Re: Ile lat minie zanim zrozumieją DPI?
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    =Marcos= pisze:
> [...]
    > zdjęcia w 300dpi, proszę nie zmieniać dpi w programie graficznym, gdyż
    > obniży to jakość zdjęcia". WTF? :/ Przecież DPI to tylko fikcyjny
    "i głupiec, gdy milczy, może uchodzić za mądrego" // gdzieś ze Starego
    Testamentu// najłatwiej wychodzi się na idiotę usilnie dowodząc że się
    nim nie jest.

    A całkiem praktycznie: szukam programu, który w batchu zmieni DPI.
    InfranView ma, ale coś tam mi nie pasowało. Akurat chodzi nie o
    fotografię, ale o 96/100 DPI w faksach.

    > Może to jest nisza biznesowa? Wypuścić aparat produkujący zdjęcia
    > 15000dpi. Z zoomem cyfrowym 10000x.
    >
    > To tak jakby rozpisać przetarg na opony, którego głównym kryterium
    > będzie "żeby miały 360 stopni"...

    na języku polskim nasza pani mówiła o jakimś bohaterze, który zmienił
    się o 360 stopni, czego i marketingowcom życzę ;)

  • 3. Data: 2010-01-17 20:49:40
    Od: kuba <k...@y...com>

    On 17 Sty, 21:21, "=Marcos=" <mar.
    > Przecież DPI to tylko fikcyjny parametr pomocniczy...

    > --
    > Marcos
    > [Marek Ślusarczyk]

    Skoro fikcyjny to dlaczego zmienia resolution w moim scanerze?

  • 4. Data: 2010-01-17 21:20:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    >Przecież DPI to tylko fikcyjny parametr pomocniczy...

    to nie jest fikcyjny parametr pomocniczy.
    dpi - dor per inch czyli punktow na cal
    punktow fizycznych
    dotyczy urzadzen fizycznych - rozdzielczosi fizycznej - w odroznieniu
    ppi - pixel per inch - jest parametrem abstrakcyjnym.

    dpi nastwne w programach do obrobki zdjec rzeczywiscie pelni tylko
    role informatywna - mowi jedynie ze przy nastwwie w urzadzeniu autput
    rozdzielczosci 300 dpi wielkosc fizyczna wydruku bedzie taka i taka.

    ale samo pojecie dpi nie jest parametrem pomocniczym.

    ale w sumie masz racje , warunek glupawy jesli tak rzeczywiscie ktos
    napisal w warunkach konkursu .
    byc moze chodzi o to ze maja jakies urzadzenie ( drukarke ) ktora
    przejmuje nastawe dpi z zapisanej w pliku ?

  • 5. Data: 2010-01-17 21:27:20
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Podeślij im na konkurs "znaczek pocztowy" o wymaganym dpi i niech się
    tłumaczą z powodu odrzucenia pracy. Przecież spełniała wymogi techniczne!
    Może to ich nauczy, że powinni podawać wymogi w pikselach, lub do dpi
    dodawać rozmiar wydruku, żeby można było obliczyć, ile tych pikseli
    potrzeba.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 6. Data: 2010-01-17 21:43:46
    Od: Chuck <c...@c...org>

    2010-01-17 22:20, XX YY napisał(a):

    > ale w sumie masz racje , warunek glupawy jesli tak rzeczywiscie ktos
    > napisal w warunkach konkursu .
    > byc moze chodzi o to ze maja jakies urzadzenie ( drukarke ) ktora
    > przejmuje nastawe dpi z zapisanej w pliku ?

    założę się, że kiedyś po prostu usłyszeli/przeczytali, że do otrzymania
    dobrej jakości wydruku potrzeba 300 DPI, więc nie do końca rozumiejąc o
    co chodzi, dodali taki zapis do regulaminu.

    Kolejne konkursy powielają, bo pewnie większość zapisów w regulaminach
    jest kopiowana pomiędzy konkursami.

    Gdyby napisali, że zdjęcia mają mieć rozmiar wydruku np. 15x10cm przy
    300DPI, to rozumiem, chociaż na konkurs trochę małe... ;)
    a tak, to (jak Paweł W. napisał) można im wysłać mikro plik z 300 DPI i
    teoretycznie nie powinni go odrzucić.

    --
    CZAK

  • 7. Data: 2010-01-17 22:30:56
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-01-17 21:49:40 +0100, kuba <k...@y...com> said:

    > Skoro fikcyjny to dlaczego zmienia resolution w moim scanerze?

    Bo program jest tak skonstruowany. Myśli za Ciebie. Wiesz co to DPI?

    Nie ma takiego urządzenia jak scaner.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-01-17 22:37:41
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-01-17 22:43:46 +0100, Chuck <c...@c...org> said:

    > założę się, że kiedyś po prostu usłyszeli/przeczytali, że do otrzymania
    > dobrej jakości wydruku potrzeba 300 DPI, więc nie do końca rozumiejąc o
    > co chodzi, dodali taki zapis do regulaminu.
    Dokładnie.

    > Kolejne konkursy powielają, bo pewnie większość zapisów w regulaminach
    > jest kopiowana pomiędzy konkursami.
    To też możliwe. Przynajmniej te zapisy od strony technicznej.

    > Gdyby napisali, że zdjęcia mają mieć rozmiar wydruku np. 15x10cm przy
    > 300DPI, to rozumiem, chociaż na konkurs trochę małe... ;)
    I tak naprawdę podaje się dpi. Samo jest abstrakcją. W parze z wymiarem
    fizycznym jak najbardziej realną wartością.
    Zresztą grafik nie powie "zdjęcie 300 dpi", powie "A4 300 dpi".
    > a tak, to (jak Paweł W. napisał) można im wysłać mikro plik z 300 DPI i
    > teoretycznie nie powinni go odrzucić.
    Można iść do sądu.

    A kiedyś było prosto. W warunkach konkursów stało.
    Powiększenie cz-b o boku dłuższym nie przekraczającym 40 cm. Nie
    krótszym niż 30 cm.
    Przeźrocze 24x36, 6x6, itd. Nikt nawet nie przejmował się jednostkami miary.

  • 9. Data: 2010-01-17 22:40:53
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-01-17 22:20:23 +0100, XX YY <f...@g...com> said:

> [...]
    > dotyczy urzadzen fizycznych - rozdzielczosi fizycznej - w odroznieniu
    > ppi - pixel per inch - jest parametrem abstrakcyjnym.

    I tylko tym się różni abstrakcja od rzeczywistości? Dot vs pixel?
    To jeszcze wyjaśnij co w tych abstrakcyjnych pikselach robi całkiem realny cal?

  • 10. Data: 2010-01-17 22:48:33
    Od: kuba <k...@y...com>

    On 17 Sty, 23:30, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:
> [...]
    Wiesz co to DPI?

    "Kropka-punkt na cal", wiec 300 lub 600 punktow na cal robi roznice.
    Chodzi mi o samo okreslenie fikcyjny.

    > Nie ma takiego urządzenia jak scaner.

    Niech Ci bedzie scanner lub skaner.