    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Dell U2410 czy coś innego? (znowu pytanie o monitor)
    Date: Sat, 10 Apr 2010 20:13:25 +0200

    On Sat, 10 Apr 2010, Henry(k) wrote:

    > Pomysł był bardzo dobry.

    Tylko dla kogoś, kto obraz z monitora chce "przelać" na papier.

    W praktyce umiemożliwia takie ustawienie monitora, aby na zdjęciach
    oddać obraz przedmiotów które w kadrze *ŚWIECĄ*.
    Jakikolwiek obraz, który *nie* jest przeznaczony na papier
    i *nie* stanowi obrazu czegoś równo oświetlonego (patrz
    niżej - film).

    > Jestem tylko ciekaw jakie Ty masz oświetlenie w pokoju?

    Odnosisz się do niewłaściwego problemu :]
    Ale jak Cię to intryguje to proszę: na wycinek z komputerem
    2+0,5m (0,5m na mebel, z "podcięciem" na powierzchnię roboczą
    znacznie większą niż te 0,5m, na której stoi monitor)
    x4m++ przypada 2x23+40W energooszczędnych (40W skierowane
    w stronę z komputerem). Biały sufit, w "rogu z kompem" dwie
    strony mebli jasne jedna ciemna.
    Można przyjąć, że ok. "50W energooszczęsnych" na stanowisko
    z komputerem, od lampy do monitora jest 180 cm ("po skosie",
    od "żarówki" do krawędzi monitora, jarznik lamp nie jest
    osłonięty).
    Może słabo, ale nie siedzę po ciemnicy ;)

    I już kiedyś usiłowałem to wytłumaczyć - też nie spotkałem
    się ze zrozumieniem.
    Wielokrotnie zresztą, a od czasu do czasu się "wtykam":
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.foto.cyfrowa/ms
    g/71424c833ff2640b
    :)

    Chodzi o to, że technologia monitorowa, szczególnie w przypadku
    LCD (które technicznie łatwiej jest zrobić bardzo jasne)
    pozwala na *więcej*, niż "odwzorowanie kartki".
    Przyjęcie zaś, że *tło* (czyli duże powierzchnie robocze) ma
    być "odwzorowaniem kartki", bardzo skutecznie pozbawia możliwości
    skorzystania z tej właściwości.
    Żeby nie było - oczywiście jest drugie ograniczenie, bardzo
    istotne jak chodzi o jednoczesne zapewnienie jakości zdjęć
    na poziomie "białej kartki" - ograniczenie wyrażalne tekstem
    "8-bit".
    Nie zaprzeczam, że to jest problem, akurat mało związany
    z Microsoftem.
    Niemniej przyjęcie tła, który przy dzisiejszej "normie
    Windows" nazwalibyśmy "szarym fotograficznym" (18%),
    dawałoby już dziś:
    - zachowanie pracy z dokumentami biurowymi, bo im naprawdę
    nie potrzeba dynamiki większej niż 5 EV
    - brak konieczności odwracania kota ogonem i kombinowania
    jakie by tu tryby "Vivid", "Game" i podobne wtranżolić
    (kosztem kompletnego zepsucia w tych trybach balansu
    kolorów), aby choć trochę załatać *właście* brak możliwości
    "prześwietlenia" części obrazu; to jest *TEN SAM* problem,
    co z odwzorowaniem zdjęć *nie* dających się "przenieść
    na papier"!
    - możliwość pracy z obróbką zdjęć przeznaczonych na papier
    za pomocą przełącznika na monitorze (takich monitorów nie
    ma, dla jasności, z braku zastosowań - skoro "wszędzie
    jest białe"!) "18%" przełączającego podświetlenie "w dół",
    aby w cieniach móc wykorzystać dostępne 8-bit), różnica
    taka, że tło/okienka innych programów stawałyby się szare,
    co IMO powinno być łatwiejsze do strawienia w razie
    jakiegoś przypadkowego lub potrzebnego przełączenia, niż
    sytuacja odwrotna - jedyna możliwa dziś, kiedy ustawienie
    "do dużej jasności" spowoduje oślepienie w razie choć
    krótkotrwałego przełączenia na inne okno).

    I ku rozwadza: jakoś tak odnoszę wrażenie że DCE
    (komercyjny standard X-Windows) ma jednak "standard" szary!
    IMO - *zdecydowanie* lepszy pomysł!
    Może ktoś powiedzieć, jaki jest stadard tła np. w MacOS?

    Pomijam już to, że zarówno teraz piszę "żółte na granatowym",
    jak i w tym stylu (na ciemnym, acz różne kolory dla różnych
    sesji) mam poustawiane sesje terminalowe na których pracuję.
    Ale to może być "cecha osobnicza" (że zdecydowanie wolę
    w ten sposób, jasne na ciemnym - a ze to *wymaga* większej
    jasności, to przypadkiem nie wadzi mi jaśniejszy LCD,
    za to wadzi przy "ogólnomicrosofcie" :))

    pzdr, Gotfryd