eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaD3x na DXOpticsRe: D3x na DXOptics
  • Data: 2009-01-16 11:12:22
    Temat: Re: D3x na DXOptics
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Paweł W. wrote:

    >> Wystarczy że K20D szumi znacznie bardziej w cieniach, ale ma trochę
    >> większy zapas w światłach, i wielu od rauz powie, że ma większą
    >> dynamikę :>
    >
    > To ja się zapytam o coś z zupełnie innej beczki - jak ustawiam
    > ekspozycję na szarą kartę na 0EV korekcji, to o ile działek EV może być
    > jaśniejszy jakiś element sceny, żeby żaden z kanałów się nie przepalił i
    > to samo w dół dla aparatu o DR 7EV i dla aparatu o DR 11EV.

    Nie da się tego określić.

    11 EV wersja 1 (dobre FF):

    | | <--- granica przepalenia
    | |
    | |
    | | 5 EV zapasu w światłach
    | |
    |-| <--- tu jest poziom sygnału zmierzony dla szarej karty
    |=|
    |=|
    |=|
    |=| 5EV zapasu w cieniach
    |=|
    |X| <--- granica szumu w cieniach
    |X|
    |X|
    - <--- poziom 0

    11 EV wersja 2 (w stylu Super-CCD):

    | | <--- granica przepalenia
    | |
    | |
    | |
    | | 8 EV zapasu w światłach
    | |
    | |
    | |
    |-| <--- tu jest poziom sygnału zmierzony dla szarej karty
    |=|
    |=| 2EV zapasu w cieniach
    |X| <--- granica szumu w cieniach
    |X|
    |X|
    |X|
    |X|
    - <--- poziom 0

    O tym jak zmierzony poziom będzie zmapowany na jasnośc (w tym przypadku 18%
    szarość) decyduje soft do interpretacji danych z matrycy.

    Nigdy nie wiadomo, ile zapasu jest w cieniach a ile w światłach. To zależy od
    matrycy.

    Oczywiście pod kątem jakości lepiej jest brać dynamikę z świateł niż cieni, ale
    to z kolei wymaga dłuższego naświetlania.

    > Ja stosuję taki myk - celuję na błękitne niebo (z reguły 90 stopni do
    > Słońca) i ustawiam ekspozycję z korektą +1,5 do +2 EV. Wtedy wiem, że
    > niebo nie będzie prześwietlone. Aparat ma 7,5 EV wg. dpreview. Wg.DxO
    > miałby dużo więcej, bo K10D ma coś ok. 7,3EV na dpreview, a ponad 10EV
    > na DxO.

    Bo pomiar dynamiki to różnica między granicą świateł i granicą cieni. Nic nie
    mówi o tym, o ile możesz prześwietlić.
    Zresztą sam pomiar światła też nic o tym nie mówi! Skąd wiesz gdzie w twojej
    matrycy wypada poziom sygnału przyjęty dla 18% szarości? To jest kwestia
    całkowicie umowna. Sam pomiar światła w cyfrówkach jest w obecnym kształcie
    kompletnie bez sensu. Miał sens, kiedy używaliśmy standaryzowanych filmów, które
    na zasadzie czarnej skrzynki dawały na odbitce 18% szarości przy określonej
    ekspozycji. Przy pracy na rawach to kompletnie bez sensu, bo wyjściową jasność
    określamy arbitralnie.

    > Dlaczego jak ustawię już +2,5 czy 3EV to niebo mam prześwietlone?

    Bo dynamika twojego aparatu kryje się głównie w cieniach. Poza tym nie myl
    korekcji EV z dynamiką. Raczej zapytaj czemu twój pomiar światła ustawił czas
    przy którym jesteś w takim a nie innym miejscu dynamiki.
    --
    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: