  • Data: 2009-02-27 17:38:26
    Temat: Re: D3x na DPR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 27 Feb 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Ale tu NIE BYŁO PRZESUWANE,

    Dmonik widać nie miał okazji spróbować - i pewnie stąd domysł, że
    Fuji "zaplanowało" wykorzystanie zapasu dynamiki tak jak pisze :)
    Przyznam, że na zdrowy rozum wyglądalo by to rozsądnie.
    Ale tylko w pierwszej chwili :)

    Dlaczego? - ano dlatego, że wtedy wartość ISO byłaby "naciągana".

    Nie wątpię że wszyscy by to zauważyli (że Fuji by miało *w tych
    samych warunkach* z *tym samym ISO* oraz *z tą samą ekspozycją*
    inne "naświelenie", niż Nikony APS.
    Po wrzuceniu w ufRAW albo inny podobny wynalazek obraz byłby
    za jasny.
    Jaki by to miało skutek marketingowy?
    Miliony postów i wypowiedzi na forach w temacie "Fuji
    nie umie mierzyć światła".

    Po prostu, aby osiągnąć efekt który sugeruje Dominik, trzeba
    by umówić się (?) że tam gdzie mamy ISO 200 piszemy ISO 100,
    użyszkodnicy by sobie prześwietlali wielkie piksele, aparat
    korygował w drugą stronę i już.
    No ale mógłby być problem... właśnie z różnymi wywoływarkami.
    Do tego te pytania: dlaczego ten sam obiektyw z tymi samymi
    nastawami wymaga przy Fuji 2x dłuższego czasu ekspozycji
    niż Nikon, przecież to horror jest, cała działka światła,
    a jak coś mi się w kadrze rusza, albo tele, albo ... i tak
    dalej. Afera nie z tej ziemi.

    Prościej było zrobić co zrobili - pozostawić wskazania ISO
    charakterystyczne dla matrycy z wielkimi pikselami, potraktować
    małe piksele jako "dodatek w światłach" i tyle.
    Kto chce i umie - może sobie wykorzystać.
    Kto nie potrzebuje albo nie umie - myśli że ma "dużą dynamikę" :D
    (niekoniecznie wykorzystaną).

    > Poza tym - ja w _żaden_ sposób nie mógłbym wyciągnąć takiego
    > szumu z cieni w S5.

    Da się.
    W S7 RAW trzeba ponastawiać preferencje do wyciągania obrazu
    z "małych" pikseli, masz o > 3 EV większe szumy :P
    W zaawansowanych opcjach "pikselozy" dajesz na R dużo
    większe gamma niż na całość i tyle.
    Mniej ambitna wersja to dać "R only" ;)

    > FillLight na 100%.

    E, to ACR, tam nie można sobie pomanipulować "pikselami" :)
    (żeby nie było - ma bardzo wygodną "półautomatykę dla przeciętnej
    pracy", w zupełności się zgadzam, ale nie pisz że czegoś tam
    nie można - nie można w ACR, bo w ACR nie ma "suwaczków"
    do bezpośredniego sterowania udziałami pikseli! :D)

    pzdr, Gotfryd