  • Data: 2009-02-27 17:15:42
    Temat: Re: D3x na DPR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 27 Feb 2009, dominik wrote:

    > Ja bym się nie zdziwił za to gdyby w fuji przebiegała gdzie indziej dla tych
    > komórek.

    Ale nie przebiega.
    Pisałem - przebiega "tam gdzie zwykle". Nie dając gwarancji
    za każdy aparat, bo Alfy nie widziałem (choć bardzo bym się
    zdziwił, jakby było inaczej niż Minolta stosowała w KM A200).
    Zarówno w JPG jak i "standardowo" wywoływanym RAW.
    Doskonale widać po wzięciu RAWa do programu który nie umie
    obsługiwać małych pikseli :) - sprawdź (na jakimś RAWie
    z S3/S5 i ufRAW albo czymś podobnym).

    Trzeba świadomie włączyć korektę na prześwietlenie, aby wobec
    "normalnego" zdjęcia (włącznie ze wskazaniami światłomierza
    i tak dalej) wykorzystać ten zapas, który pochodzi od małych
    pikseli - najwyraźniej "konstrukcyjnie" został (ów zapas
    od małych pikseli) przewidziany jako "zapas na światła".

    > W końcu są jeszcze drugie. Stąd to porównanie jest zupełnie
    > bezsensowne.

    Usiłuję Ci wyłożyć że akurat *to* Twoje przyczepienie się
    Mateusza, od którego zaczęła się niniejsza gałąź podwątku,
    jest... nie na miejcu.

    "Normalny" JPG i normalnie wołane zdjęcie z Fuji możesz
    potraktować tak jak zdjęcie (w tym RAW) z dowolnego innego
    aparatu, przy czym z Fuji wołane tylko z "dużych" pikseli
    - z tym wyjątkiem, że *jeśli wprowadzisz korektę ekspozycji*
    przy wołaniu w RAW (i do tego wywoływarka "rozumie" małe
    piksele, a mało takich programów) to w światłach jest jeszcze
    duuuuży zapas.
    "Duuuuuży zapas w cieniach" pojawi się *tylko* jeśli zdjęcie
    było uprzednio *prześwietlone* (i JPG nadaje się do wyrzucenia!)
    i w tym prześwietleniu naświetlone równie starannie "do oporu
    do prawej" jak przy innych aparatach.
    Nie dzieje się to automagicznie. Automagika ;) trybów A/S
    trzyma "średnią" (a światłomierz wskazuje) i tyle.

    Biorąc przykład pasujący jak pięść do nosa, ale lepszego
    nie mam, czyli robienia zdjęcia które docelowo *ma być* ciemne
    - fotopstryk moze je naświetlić "do prawej" (aby wyzyskać dostępną
    głębię matrycy) i dopiero przyciemniać przy obróbce.
    JPG z aparatu nie będzie nadawał sie do wydruku (w zamierzeniu
    autora).
    Przy S5, jak pstrykacz chce "wyzyskać głębię", to prześwietla
    tak, że JPG nie tylko nie nadaje się do wydruku - nie nadaje się
    do niczego :>
    (bo jest poprzepalane o > 3 EV)

    Co prawda można w aparacie włączyć nakładanie paru predefinio-
    wanych krzywych pn. "filmy" oraz jawnie wyrażoną "kompresję
    dynamiki" (200% i 400%, to wszystko w S5, bo w S3 jest chyba
    tylko jeden stopień "wide range" albo jakoś tak), ale dotyczyć
    to będzie tylko "spłaszczenia" w światłach.
    No, jak mi zarzucisz że przepalenia (w JPG) w światłach będą
    mniejsze to się zgodzę :) (i to o 2 EV przy "400%", i tak zostaje
    jeszcze "zapas w RAW" prześwietlony w JPG).

    Z p. widzenia światłomierza i cieni nic się nie zmieni.

    pzdr, Gotfryd