    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Czym sklejać / naprawiać / montować plastik?
    Date: Wed, 08 Aug 2018 01:04:54 GMT

    On 2018-08-07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    > Jeszcze jedna metoda, to naklejenie z bokow cienkich blaszek.
    > Jesli tylko jest miejsce, to taki laminat powinien wiecej wytrzymac.
    >
    > Ewentualnie mata weglowa lub szklana ... ale stal moze byc ciensza.
    > Hm, taka mate to by sie chyba dalo wtopic w plastik.

    Zakładam, że ten "plastik" to jest termoplast typu PS, PC, PMMA, twarde
    PCW, ABS. Te się da skleić choć sama spoina będzie zwykle słabsza.
    Poliolefiny (PE, PP) to już dużo większa zabawa.

    Jeśli się fizycznie da a wygląd ma drugorzędne znaczenie, to zwykle
    kleję dwuskładnikowymi klejami epoksydowymi owijając złamanie cieńką
    szmatką przesyconą takim klejem. Nie musi być od razu włókno węglowe czy
    szklane. Taka szmata np. bawełniana doskonale się nadaje.

    Jak estetyka ma znaczenie a przedmiot jest wystarczająco gruby, to
    kołkuję. Wywiercam dziurki w obu częściach, dopasowuję kołki (drewno -
    np. wykałaczka, kawałek śruby etc.) i zalewam te dziury z kołkami
    wspomnianym epoksydem a całość w miarę możliwości owijam taśmą klęjącą
    aby w ogół pęknięcie utworzyła się cieńka warstwa/kołnierz.

    Z poliolefinamy jest znacznie gorzej i tu zwykle "spawam"
    peknięcie lutownicą nakłuwają szpicem tak, że przebijam pęknięcie pod
    katem. Czasmi kołkuję przez pęknięcie goracym gwodźiem lub śrubą.

    --
    Marcin