  • Data: 2012-06-09 03:38:36
    Temat: Re: Czym jest programowanie?
    Od: Michoo <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 08.06.2012 21:25, M.M. wrote:
    > Słyszałem ostatnio o studencie który zgłosił się do kogoś po pomoc w
    > związku z sieciami neuronowymi.
    [...]
    > Otóż wykładowca twierdził że sztuczna
    > sieć neuronowa nie jest funkcją.
    W przypadku samoorganizujących, albo rekurencyjnych sieci prezentowanie
    ich jako funkcje może być dość koszmarne - z każdą iteracją rośnie
    liczba zmiennych(rozmiar stanu), bo te sieci nawet dla takiego samego
    wymuszenia będą dawać różny wynik w kolejnych iteracjach. Nawet gdy
    każdą iterację potraktujesz jako odrębną funkcję to one będą zleżeć od
    historii.

    > Ponadto zadał studentowi taką sieć
    > do wykonania.
    Ale jak rozumiem jakieś podstawy teoretyczne były podane?

    > Jednak nic z tych rzeczy, w zadaniu wyraźnie chodziło o sieć która
    > dla tego samego wejścia daje różne wyjścia tak aby najlepiej błąd
    > był zerowy.
    Rozumiem, że chodziło o problem klasyfikacji. Możesz padać jakieś
    bliższe szczegóły? Bo na razie jest to bardzo niejasne - jakie było
    wejście, jakie wyjście, jaka sieć miała być użyta, etc.

    > Wykładowca odrzucał argument że sztuczna sieć neuronowa
    Są sztucznE sieCI neuronowE - wiele różnych klas o zauważalnie różnych
    właściwościach.

    > Jedno sztucznym sieciom neuronowym należy oddać: sukces marketingowy
    > na maksa,
    I sporo praktycznych zastosowań - ocr, czujniki, wykrywanie defektów w
    produkcji.

    > ludzie cały czas myślą że to jest jakiś cudowne możliwości.
    Sztuczne sieci neuronowe to są bardzo dobre metaheurystyki głównie dla
    problemów klasyfikacji, aproksymacji czy operowania na danych rozmytych.

    Jak to z metaheurystykami - nie ma co oczekiwać cudów, ale z drugiej
    strony to co potrafią zrobić w swojej dziedzinie naprawdę wprawia w
    zdumienie - w ramach projektu zrobiłem prosty OCR radzący sobie z
    zeskanowanymi cyframi - sieć mająca zaledwie 13 neuronów warstwy ukrytej
    rozpoznawała je z ponad 80% dokładnością.

    Michoo