  • Data: 2012-06-09 08:34:31
    Temat: Re: Czym jest programowanie?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 06/06/2012 09:27, slawek wrote:

    > Sensowne tylko w paradygmacie imperatywnym.

    Tylko przy bardzo wąskim rozumieniu "ciągu instrukcji" jako "poleceń do
    wykonania w takiej kolejności". Program deklaratywny też można opisać
    jako "ciąg instrukcji" w szerszym znaczeniu, a w niektórych przypadkach
    nawet jako "zbiór instrukcji" (kiedy kolejność poszczególnych
    "instrukcji" nie ma znaczenia - raczej nie mamy do czynienia z
    paradygmatem imperatywnym).

    > Miałem przyjemność oglądać to, co zostało z komputera mechanicznego
    > (elementy maszyny różnicowej, muzeum w Oxford).

    Że się czepnę:
    1. Maszyna różnicowa nie była komputerem w żadnym współczesnym sensie
    tego słowa, tylko trochę bardziej zaawansowanym kalkulatorem. Komputerem
    była inna maszyna zaprojektowana przez tego samego człowieka (maszyna
    analityczna).
    2. Nie widziałeś "tego, co zostało z komputera", bo żadnej z tych maszyn
    współcześnie nie zbudowano. Maszynę różnicową zbudowano już w tym
    stuleciu (do obejrzenia w muzeum w Londynie).
    3. Maszyna analityczna według projektu miała być programowana nie
    ustawianiem zapadek, tylko przy pomocy kart perforowanych (które były
    znane już dużo wcześniej).

    > Jednak czy naprawdę istnienie hardware (jakiegokolwiek) jest warunkiem
    > koniecznym do tworzenia programów?

    No więc właśnie według mnie to naturalna kolejność. Hardware się buduje
    jak wiadomo, że będzie użyteczny, a wykazać użyteczność komputera można
    na przykład pisząc program do niego jako proof of concept.

    Zresztą właśnie jeśli chodzi o wspomnianą maszynę analityczną Babbage'a
    było właśnie tak, że hardware nigdy nie powstał, a programy owszem
    (patrz: dlaczego język Ada nazywa się właśnie tak).