  • 61. Data: 2009-11-01 10:21:58
    Temat: Re: Czy zdjęcie o rozmiarze 5616x3744 px 300 DPI nadaje się na kalendarz A1 oraz B1?
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-11-01 02:32:20 +0100, "Quent" <x...@x...com> said:

    > Zalezy jak mocno pompowane, jak wygladal oryginal (jakiej byl jakosci)
    > no i wkoncu czy ta roznica bedzie w ogole jakas znaczaca... z
    > doswiadczenia wiem ze przy malym pompowaniu nie jest.

    Opowiedz coś więcej o tym "małym pompowaniu" pliku z 60 MB na jakieś
    200... Już nie wspominając o tak drobnym fakcie, że w skrajnym
    przypadku przydałoby się dołożyć jeszcze ze 20 % na kadrowanie. Taaaa,
    ale przecież to tylko snobizm i zmanierowanie.

    de Fresz

  • 62. Data: 2009-11-01 10:29:11
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-10-31 20:52:42 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl> said:

    > Tak, jak dla kogoś najważniejsze jest co pisze w szopie, a nie własne
    > (albo czyjeś) oczy, to można mu gadać cokolwiek, bo szczerość nie ma
    > zupełnie sensu - wykpi i pójdzie marudzić, aż znajdzie takiego, co mu
    > powie, co będzie chciał usłyszeć.

    Po pierwsze nie wiesz jak dokładnie przebiegała rozowa, kto to był
    (może sekretarka?) i na jakiej podstawie powiedział, co powiedział. Po
    drugie dla mnie osobiście każdy rzemieślnik (z jakiejkolwiek branży),
    którego złapię na kłamstwie, traci zupełnie wiarygodność i jeśli to
    możliwe, więcej ode mnie roboty nie dostanie. Ot, nie cierpię
    krętactwa, a doświadczenie uczy, że jak ktoś się lubuje w ściemach, to
    na dobre dla jakości produkcji to nie wychodzi.

    > Połowa klientów to logika osobnika XXYY. Nie ma to nic wspólnego z
    > pierdołowatością tegoż osobnika, ale w sprawach technicznych
    > najczęściej ''coś im się wydaje''. Wchodzenie w tłumaczenia to
    > zapędzanie się w kozi róg, który kończy się ''ten gość coś kręci
    > zamiast zrobić - pewnie nie potrafi albo mu się nie chce''.
    > Samo życie.

    I wolny rynek na szczęście - zarówno pod względem doboru wykonawców,
    jak i klientów.

    de Fresz

  • 63. Data: 2009-11-01 10:44:26
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-10-31 21:23:46 +0100, Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl> said:

    > Hmm, no to chyba potwierdza moje słowa :) Skoro drukarnia definiuje
    > swoje wymogi przez "dpi" (czyt. ppi) a klient/"wydawca" taką
    > specyfikację przyjmuje to coś tu jest nie tak.

    A przez co Twoim zdaniem drukarnia miałaby definiować wymogi dla
    dostarczanego materiału? Tak, żeby później nie musiała dowodzić przed
    sądem, że te śmieszne kwadraciki i mydło, to jednak nie jej wina?

    > Piszę "raczej", i to nawet dla tego który wie gdzie patrzeć (mówiąc
    > "szkody" mam na myśli pogorszenie jakości przesamplowaniem tych ~220ppi
    > do 300ppi). Jeśli zabraknie jakości, to raczej z innych powodów niż
    > "zbyt mało megapiksli matrycy".

    No tak, ale tu mówimy o samplu z jakichś 135 albo i mniej ppi, do
    powiedzmy 250. Dalej twierdzisz że to nie za mało MPx?

    de Fresz

  • 64. Data: 2009-11-01 11:04:13
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-10-31 20:48:05 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > miałem w tym roku "wycieczkę" do właściciela dużej drukarni
    > ach i och - 3 proste pytania i leżał i kwiczał
    > a na pytanie o profil do tej "drukarki" dał mi generyczny
    > luz...

    I być może bardzo dobrze zrobił. Pewnie nie wiesz, ale od pewnego czasu
    jest zadomowiony w Europie standard o takiej śmiesznej nawie "ISO".
    Standad jest generalnie bardzo dobry, nie jest zbyt ściągnięty w dół,
    wręcz wiele słabszych drukarni ma problemy, żeby do niego dorównać. Z
    paru powodów, na roztrząsanie których to nie jest miejsce, profile ISO
    są lepsze od profli generowanych przez drukarnie. Tak więc jest bardzo
    możliwe (bo nie wiem dokładnie, jak było w tym konkretnym przypadku),
    że Twoje oburzenie jest bezpodstawne.

    > zapewne szkoda kasy na przygotowanie profilu za 150 zł

    Dopisz jedno zero i przelicz z euro na złotówki.

    > gammut - "noo duży" - ten duży gammut zajmował 1/3 gammutu mojej
    > drukarki domowej...

    Witamy w świecie CMYKa.

    > aaa... tak odchodząc od Ciebie
    > w wątku o cenach ślubnych wszyscy przekonywali mnie do bylejakości za 1000 zł
    > ja do tego że poniżej 2k się nie da
    > a od 4k mówimy o jakości a nie nijakości...

    Wiesz, przy jakości fotografi ślubnej jest wiele zmiennych, gdzie
    sprzęt to tylko jedna z nich - jak Ci Janko napisał i Zenitem da się
    zrobić dobre zdjęcie ze ślubu. Tutaj wymogi technologicne narzucają
    obiektywnie wysokie wymagania sprzętowe. Ale poziom akceptowalnej
    jakości dla klientów też jest różny i znajdą się tacy, dla których 6
    MPx na B1 będzie wystarczająco ładne.

    > więc jak to jest - raz jakoś może być, a za drugim razem liniatura
    > najlepiej 200, a dpi 400
    > nawet ostatnio laby 600 dpi ludzie kupują - wpatrują się pod lupą w
    > różnice w detalach...

    To dpi labowe do drukarskiego ma się nijak. Na Epsonach Pro, gdzie
    najczęściej drukuje się w 720 dpi, bardzo ciężko zauważyć różnicę
    pomiędzy 200 a 400 dpi zdjęcia. Na offsecie da się dostrzec bez trudu.

    de Fresz

  • 65. Data: 2009-11-01 11:16:43
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-10-31 22:15:53 +0100, "Marcin" <yahoo2n@delete@poczta.onet.pl> said:

    > Na zdjęciach znajdują się nagie panny z narzędziami
    > ISO 100 czasami 200. Obiektyw Canona 28-105 (ze względu na różnorodność ujęć
    > i krótki czas sesji nie było miejsca na stałki i ich podmianę).

    Oświetlenie studyjne?

    > W 90 proc przypadków całe panny w kadrze (klient życzył pełny widok od stóp
    > do głów)

    Pytanie czy ktoś nie wpadnie na pomysł skadrowania tego na stronie do
    "od pasa w górę".

    > Zaliczyłem w przeszłości podobne zlecenia i nigdy nie było problemów z
    > wielkością wydruków.
    > Pierwszy raz zdarzyła mi sytuacja kiedy klient zgłosił zastrzeżenia do
    > wielkości formatu i rozdzielczości zdjęć.

    Jak na razie to tu jest pierwszy duży błąd klienta - takie sprawy
    ustala się PRZED sesją, nie po. Z jednej strony rozumiem klienta
    (wydawcę), który chciałby mieć dobry jakościowo (nie mówię o zawartości
    zdjęć żeby było jasne) materiał, ale jeśli nie zaznaczył tego wyraźnie
    wcześniej, no to już jego problem.

    > Zakupiłem 5D MKII m.in właśnie po to aby lepiej obsłużyć klientów chcących
    > wydrukować zdjęcia na dużych formatach

    Jak chcesz poważniej podejść do klientów mających wysokie wymagnia, to
    poszukaj gdzie w Twoim mieście można wynająć przystawkę. Zwykle
    1,5-2,5k zł za dzień zdjęciowy. Klienci ceniący jakość płacą zazwyczaj
    bez szemrania.

    de Fresz

  • 66. Data: 2009-11-01 11:49:22
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    de Fresz pisze:
    > Po pierwsze nie wiesz jak dokładnie przebiegała rozowa, kto to był (może
    > sekretarka?) i na jakiej podstawie powiedział, co powiedział.

    Tego nie wiemy, zakładam statystycznie coś najbardziej prawdopodobnego.

> [...]
    > więcej ode mnie roboty nie dostanie. Ot, nie cierpię krętactwa, a
    > doświadczenie uczy, że jak ktoś się lubuje w ściemach, to na dobre dla

    Ja też nie cierpię krętactwa i wierzę a priori w kwalifikacje. A z tego
    wynika, że jeśli ktoś nie za bardzo orientuje się w temacie praktycznie
    to znacznie lepiej powiedzieć mu ''będzie
    dobrze/dostatecznie/nieciekawie/nie da się/nie dam rady'' niż zacząć
    wykłady o rozdzielczościach mających z wymienioną praktyką niewiele
    wspólnego, ponieważ nie ma tam czynników nazwijmy to ''psychooptycznych''.

    > I wolny rynek na szczęście - zarówno pod względem doboru wykonawców, jak
    > i klientów.

    Prawda. Mnie się jednak niesienie kaganka oświaty znudziło, gdzie sens
    jest nieduży. I vice versa - podejrzanie bardzo patrzę na różne kaganki...

    A najlepszy dowód na to, że większość jednak nie wie o co chodzi?
    Regulaminy wszelkich konkursów - cztery na pięć żądają ''plików
    300dpi''. Swoją drogą nie widziałem konkursu, który by coś takiego
    napisał ''wymaga się materiałów umożliwiających wyprodukowanie
    powiększenia A4''.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 67. Data: 2009-11-01 12:18:08
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > 300dpi''. Swoją drogą nie widziałem konkursu, który by coś takiego
    > napisał ''wymaga się materiałów umożliwiających wyprodukowanie

    I chciałbyś odbierać maile i telefony z pytaniem co to znaczy
    wyprodukowanie powiększenia do A4? Ile dpi dać? Przy wydrukach z labu, z
    drukarki zwykle przy 300dpi otrzymasz zadawalające rezultaty. Poza tym
    nikt nie chce się wtedy bawić w ustawianie ręczne zdjęć. Wszystkie
    300dpi, automat i lecimy. A nie ustawianie dla każdego zdjęcia osobno.

    wer

  • 68. Data: 2009-11-01 12:46:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 31 Oct 2009 13:40:25 +0100, "Marcin"

    >Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    >Tak też przekazałem klientowi, że im większy format kalendarza, tym większa
    >odległość oglądającego od kalendarza.
    >Na to klient odpowiedział.
    >1. Drukarnia wymaga 300 DPI

    Fotoshop ma oczywiscie racje - 5616/300dpi = 47cm.

    Oczywiscie od zarania dziejow drukarnie i komputery musza sobie radzic
    z przeskalowaniem rysunku.
    Fotoshop tez sobie radzi - chce klient A1 w 300dpi, to taki mu sie
    dostarcza. Efekt wizualny moze byc dobry lub gorszy.

    >2. Co będzie jak klient klienta powiesi kalendarz przed biurkiem i z bliska
    >będzie chciał popatrzeć na dziewczyny na zdjęciu.
    >Jako dowód pokazali mi kalendarz B1 innej firmy gdzie rzeczywiście patrząc z
    >bliskiej odległości nie widać pixeli, widać dokładnie wszystkie detale skóry
    >itp.

    w 300dpi pixel ma ponizej 0.1mm - czyli gdzies tak granica
    rozdzielczosci oka, ale w dobrych warunkach zauwazalne.
    150dpi bedzie zauwazalne jeszcze bardziej ... ale to czysta teoria,
    zauwazalna ewentualnie na wydrukach z drukarki laserowej, i to tylko
    dobrze dobranych..

    Mikroskop w dlon - drukarze uzywaja rastrow rzedu wlasnie 0.1mm, tylko
    wcale nie dopasowanych do obrazka, a wrecz odwrotnie - dla kazdego
    koloru nieco inny, przechylony, wlasnie zeby sie nie pokrywal.
    W efekcie tworzy sie nawet taki "makroraster", ktory nieuzbrojonym
    okiem latwo zauwazyc, bo ma okolo 1mm.

    J.

  • 69. Data: 2009-11-01 12:51:01
    Od: "Quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przydałoby się dołożyć jeszcze ze 20 % na kadrowanie. Taaaa, ale przecież

    Ok miszczu...
    Czy jak pokazalbym ci 100% cropa (a najlepiej kilka) to umialbys ocenic czy
    jest (są) to crop(y) z oryginalnego pliku z 5DmkII czy pompowany(e) do B1?
    Taki maly "slepy tescik" :-)

    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 70. Data: 2009-11-01 13:07:30
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-11-01 01:09:32 +0100, Jester <j...@t...net.pl> said:

    > A w ogóle to dyskusja kompletnie nie na tą grupę...

    Tylko, że na dedykowanej grupie, nikt takich farmazonów jak tu padły by
    nie napisał. A jakby napisał, to by go zjedli.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam