  • 71. Data: 2009-11-01 13:37:03
    Temat: Re: Czy zdjęcie o rozmiarze 5616x3744 px 300 DPI nadaje się na kalendarz A1 oraz B1?
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-11-01 13:18:08 +0100, "b...@n...pl" <b...@n...pl> said:

    > I chciałbyś odbierać maile i telefony z pytaniem co to znaczy
    > wyprodukowanie powiększenia do A4? Ile dpi dać? Przy wydrukach z labu,
    > z drukarki zwykle przy 300dpi otrzymasz zadawalające rezultaty. Poza
    > tym nikt nie chce się wtedy bawić w ustawianie ręczne zdjęć. Wszystkie
    > 300dpi, automat i lecimy. A nie ustawianie dla każdego zdjęcia osobno.

    Miałem napisać coś Adamowi, ale mnie uprzedziłeś i w sumie dobrze, bo
    zmieniłem zdanie, co miałem napisać (no nie jestem krowa).
    Cały problem polega na cyfrze.
    Kiedyś było łatwo. W regulaminie stało. Powiększenie od 18x24, do
    30x40, lub coś w tym guście. Albo slajd 24x36. Albo slajdy 6x4,5.
    Wszyscy wiedzieli o co chodzi.
    Teraz nikt nic nie kuma. Jedni myślą pikselami 3000x5000 px. Inni
    zależnością X cm na Y cm w Z dpi. Jeszcze inni kumają MPx. Mało kto
    potrafi w głowie przeliczyć sobie te wartości.
    Formuła zależności ma tę zaletę, że określa wymagany próg. Przykładowe
    B1 w 300 dpi. Piksele jako wymiar pliku mają tę zaletę, że jest ogólne
    wyobrażenie o jego wielkości i co ew z tym można zrobić. MPx podobnie.

    Na marginesie, a właściwie wracając do głównego wątku.
    Co by było gdyby zleceniodawca powiedział, że chce plik 7016 x 9933 px
    (A1 w 300 dpi) i nic nie mówił o rozmiarze wydruku i jego dpi?
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 72. Data: 2009-11-01 15:51:18
    Od: Giecze <czechowski@post.#skasujto#.pl>

    de Fresz wrote:

    > A przez co Twoim zdaniem drukarnia miałaby definiować wymogi dla
    > dostarczanego materiału? Tak, żeby później nie musiała dowodzić przed
    > sądem, że te śmieszne kwadraciki i mydło, to jednak nie jej wina?

    Format pliku, kolor (profil), spady, zrozumiem maksymalną rozdzielczość,
    ale nie min. rozdzielczość! Jak (dla przykałdu) opracowuję instrukcję
    oprogramowanie i wrzucam screenshoty to co mam je niby przepróbkować?
    Chyba wiesz, że w wielu przypadkach (treść bitmapy) >150ppi niczego nie
    wniesie, o tym nie powinna decydować drukarnia, i to nie ich
    odpowiedzialność.
    A jedynym pewnym sposobem dla druakrni aby wykluczyć idiotyczne zarzuty,
    jest nie przyjmowanie zleceń wcale. Drukarnia ma poprawnie drukować
    (łącznie z wykonaniem form etc., bo rozumiem mówimy o drukarni z
    naświetlarnią).

    > No tak, ale tu mówimy o samplu z jakichś 135 albo i mniej ppi, do
    > powiedzmy 250. Dalej twierdzisz że to nie za mało MPx?

    Marcin pisze o wydruku max. 47x31cm (tyle wychodzi przy 300ppi) co jak
    rozumiem oznacza użytycie pełnego kadru, zakałdam również zgodność
    orientacji (pion/poziom) formatu arkusza i foto. To daje ~190ppi dla B1
    i 220ppi dla A1. 135ppi to jednak znacząco mniej.
    Inna sprawa, ja generalnie raczej odradzam resample w górę (no chyba że
    _musimy_ użyć źródła ca. 100ppi wtedy trzeba pokombinować i wybrać
    najmniejsze zło).

    Grzegorz

  • 73. Data: 2009-11-01 17:30:36
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Jak na razie to tu jest pierwszy duży błąd klienta - takie sprawy
    > ustala się PRZED sesją, nie po. Z jednej strony rozumiem klienta
    > (wydawcę), który chciałby mieć dobry jakościowo (nie mówię o zawartości
    >  zdjęć żeby było jasne) materiał, ale jeśli nie zaznaczył tego wyraźnie
    > wcześniej, no to już jego problem.

    Od tego należałoby zacząć rozmowę - jeśli fantasta chciał 70x100 @
    300ppi, to powinien wyraźnie to określić przed wykonaniem zlecenia.
    Wtedy jest czas na wynajmowanie Haseli, a nb. nawet Hasel tu nie
    pomoże, bo z Hasela uzyskuje się tylko 50x70 @ 300dpi, a Phase P65+ o
    najwyższej obecnie dostępnej rozdzielczości da nam raptem 57x76
    @300ppi. Można by zatem odnieść wrażenie, że przy użyciu obecnie
    dostępnej cyfrowej techniki zlecenie jest niewykonalne.

    Po takiej konstatacji możnaby oczywiście zrobić to średniakiem na
    slajdzie i zeskanować do jakiejś idiotycznej wielkości, tylko prawda
    jest taka, że cyferki-cyferkami jakość z cyfrowego Hasela czy Phase'a
    i tak będzie w trzy dupy lepsza, więc jednak warto w pewnym momencie
    zachować zdrowy rozsądek, zamiast trzymać się tych nieszczęsnych
    300ppi jak pijany płotu.

    W tym konkretnym wypadku po prostu starannie przeskalowałbym pliki,
    wykonał proofa A1 i pokazał klientowi - lachony to wbrew pozorom temat
    nie wymagający infernalnych rozdzielczości i 5D2 (który jakością nie
    ustępuje cyfrowemu średnioformatowemu low-endowi) - spokojnie powinien
    ten fromat obskoczyć. Oczywiście - pewnie gdyby to cyknąć topowym MFDB
    albo slajdem 8x10", to różnica byłaby widoczna, ale raz, że tak czy
    owak nie spodziewałbym się przepaści, a dwa że byłaby to różnica dla
    tych, którzy by jej szukali.

  • 74. Data: 2009-11-01 17:51:47
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    de Fresz wrote:

    > Mogą nie przyjąć, mogą wzruszyć ramionami (w przypadku reklamy) i
    > stwierdzić, że skoro lubisz wywalać w błoto niemałe pieniądze, to oni
    > Ci w tym nie będą przeszkadzać.

    chyba nawet nie masz świadomości jak się pogrążasz w tym momencie :)

    > W poligrafii nie używa się exifów.

    w fotografii nikt nie patrzy na dpi tylko na wielkość wyrażoną w pikselach

    > Zdarza się. Plakat B1 to takie niewdzięczne stworzenie, że nierzadko
    > ogląda się go również z bliska. Nikt w komplecie do egzemplarza nie
    > dokłada słupków z taśmą, żeby ludziska nie podchodzili za blisko.

    20 cm???
    jesteś pewny?
    bo to już oznacza ostrą ślepotę

    > To zupełnie mylne założenie niestety.

    plakaty - nie kalendarze, nie ulotki z tekstem czcionka 12
    plakat - widziałeś kiedyś plakat z czcionką 12?
    jeśli tak to nie mamy o czym gadać

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 75. Data: 2009-11-01 17:55:59
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    de Fresz wrote:

    > Dopisz jedno zero i przelicz z euro na złotówki.

    ja myślę, że nawet 2 zera trzeba doliczyć
    idiotcie przecież wmówi się wszystko
    i już wiadomo dlaczego nie mają profili...

    > Witamy w świecie CMYKa.

    1.a kto Ci powiedział, że był to CMYK?
    2.drukarka domowa to niby RGB drukuje?

    LOL
    czego to się nie dowiem 1 listopada :)

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 76. Data: 2009-11-01 18:21:04
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > ja myślę, że nawet 2 zera trzeba doliczyć
    > idiotcie przecież wmówi się wszystko
    > i już wiadomo dlaczego nie mają profili...

> [...]

    Jest pewna subtelna różnica pomiędzy profilowaniem drukarek domowych i
    pras offsetowych. Pytanie tylko, czy w tym wypadku chodziło o offset,
    czy o zwykły ploter/ksero, bo ostatnio jest trynd nazywania
    wszystkiego "drukarnią". W przemyśle poligraficznym praktyką jest
    raczej dociągnięcie maszyn do określonego odgórnie przyjętych norm,
    niż profilowanie każdej maszyny z osobna - byłoby to z oczywistych
    względów zbyt niewygodne zarówno dla drukarni, jak i dla projektantów,
    szczególnie w naszych warunkach, gdzie p

    Domowa drukarka drukuje czymkolwiek bądź tam sobie, ale sygnały
    sterujące tym usrojstwem to RGB, dlatego w CM określana jest jako
    urządzenie RGB. Sterowanie za pomocą CMYK-a stosowane jest raczej w
    przemyśle poligraficznym.

  • 77. Data: 2009-11-01 18:22:24
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    JA pisze:

    > Miałem napisać coś Adamowi, ale mnie uprzedziłeś i w sumie dobrze, bo
    > zmieniłem zdanie, co miałem napisać (no nie jestem krowa).

    No tak, macie rację. Moja wiara w ludzi jest zbyt mocna - myślałem, że
    na konkurs foto zgłaszają się tacy, co wiedzą ''po prostu'' czy dadzą
    radę wydrukować swe dzieło na A4 (czy ile tam oczekują). Ale po
    zastanowieniu się widzę, iż tego włosa nie rozłożą na czworo, oni go
    rozwalą na kwarki :)

    > Na marginesie, a właściwie wracając do głównego wątku.
    > Co by było gdyby zleceniodawca powiedział, że chce plik 7016 x 9933 px
    > (A1 w 300 dpi) i nic nie mówił o rozmiarze wydruku i jego dpi?

    Trzeba by policzyć dudki, rzucić okiem na temat zdjęć i wykalkulować -
    duży format, panorama (jeśli się da) czy dmuchanie :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 78. Data: 2009-11-01 18:22:55
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Czornyj wrote:

> [...]
    > czy o zwykły ploter/ksero, bo ostatnio jest trynd nazywania
    > wszystkiego "drukarnią". W przemyśle poligraficznym praktyką jest

    w tym wypadku nie o offset chodziło

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 79. Data: 2009-11-01 18:26:39
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    On 1 Lis, 18:55, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> wrote:

    > ja myślę, że nawet 2 zera trzeba doliczyć
    > idiotcie przecież wmówi się wszystko
    > i już wiadomo dlaczego nie mają profili...

> [...]
    stronawww.foto.forumslubne.pl<-- forum dla fotografow
    slubnychwww.lodz.forumslubne.pl<-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

    Jest pewna subtelna różnica pomiędzy profilowaniem drukarek domowych i
    pras offsetowych. Pytanie oczywiście, czy w tym wypadku chodziło o
[...]
    szczególnie w naszych realiach, gdzie obieg pracy oparty jest
    przeważnie na b. wczesnym zarządzaniu barwą. Samo sporządzenie profili
    dla maszyn offsetowych jest trudne, żmudne i wymaga sporej wiedzy i
    doświadczenia, oraz kosztownego sprzętu i oprogramowania - nie polega
    bynajmniej na pyknięciu sobie wzorniczka i zeskanowaniu go
    spektrofotometrem, jak w przypadku profili za 150PLN dla drukarek
    atramentowych.

  • 80. Data: 2009-11-01 18:27:58
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    drukarnia zawsze chce 300 dpi - jak nie chce, to należy ją omijać.
    Dostawałem już zdjęcia na plakat wielkości znaczka pocztowego - ale
    miały 300 dpi - bo takie są potrzebne :-)

    Proponuję Ci przeskalować zdjęcie do wymiaru i żądanych 300 dpi. I tak
    w drukarni nie poznają się :-))
    Zrobić proofa A3 wycinka (ciekawego) i dać klientowi do zatwierdzenia.
    Na pewno przejdzie.

    Nie dajmy się zwariować

    Pozdrawiam
    Les

    PS. Kiedyś zrobiłem plakat A2 ze zdjęcia które miało 800 pixeli po
    dłuższym boku (i 72 dpi) i jak do tej pory wisi w drukarni, jako
    przykład "dobrej roboty". Fakt, że pracowałem przy nim kilka godzin i
    że było czarno-białe.