  • 51. Data: 2009-10-31 21:15:53
    Temat: Re: Czy zdjęcie o rozmiarze 5616x3744 px 300 DPI nadaje się na kalendarz A1 oraz B1?
    Od: "Marcin" <yahoo2n@delete@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@N...pl> napisał w wiadomości
    news:hci2dc$k6f$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > "panie, to za mało". A przeca mądrość ludowa mówi, że lustrem FF to można
    > cyknąć wszystko, choćby i na billboard*.
    > No i szuka teraz ów kolega potwierdzenia wśród tych, którzy na oczynie nie
    > widzieli zdjęcia i nie mając pojęcia jaki motyw, jaka czułość, jaka
    > optyka, jak skadrowane - poklepią go po plecach i pochwalą że sprzęt ma
    > świetny (marzenie wielu tu piszących), no i że przecież z piknych wzorów w
    > mundrych książkach wychodzi, że musi przeca być przepiknie.

    > To "widocznej" to chyba jednak "jak dla kogo" ;-)

    Na zdjęciach znajdują się nagie panny z narzędziami
    ISO 100 czasami 200. Obiektyw Canona 28-105 (ze względu na różnorodność ujęć
    i krótki czas sesji nie było miejsca na stałki i ich podmianę).
    W 90 proc przypadków całe panny w kadrze (klient życzył pełny widok od stóp
    do głów) a 10 proc to wykadrowane części ciała modelki w połączeniu z
    narzędziami..
    Mało kadrów po przekątnej ze względu na charakter scen (np. 2 panny stojące
    obok siebie).

    Zaliczyłem w przeszłości podobne zlecenia i nigdy nie było problemów z
    wielkością wydruków.
    Pierwszy raz zdarzyła mi sytuacja kiedy klient zgłosił zastrzeżenia do
    wielkości formatu i rozdzielczości zdjęć.
    Rozpocząłem wątek ponieważ jestem bardziej fotografem niż grafikiem i o
    druku oraz jego przygotowaniu niewiele wiem.
    Kieruję się zasadą, że mam oddać materiał, który będzie przedstawiał zadany
    temat w możliwie najatrakcyjniejszy sposób a zdjęcia pozostaną w pamięci
    oglądającego dłużej niż tylko moment, w którym je ogląda.
    Odpowiedzi na forum są skrajnie różne, wyciągając średnią z wszystkich
    odpowiedzi wywnioskowałem, że w opisywanej przeze mnie sytuacji klient
    uzyska wydruk kalendarza spełniający podstawowe normy jakościowe ale o
    słabej jakości przy oglądaniu szczegółów z odległości mniejszej niż 50 cm.
    Zakupiłem 5D MKII m.in właśnie po to aby lepiej obsłużyć klientów chcących
    wydrukować zdjęcia na dużych formatach i trochę mnie dziwią komentarze
    dyskfalifikujące to body ponieważ pamiętam jak kilka lat temu jedna z firm
    drukarskich wydrukowała w bardzo dobrej jakości kalendarz w formacie B1 ze
    zdjęciem lotniczym miasta, które wykonałem poczciwym EOS-em 350D.

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i pomoc.
    Marcin

  • 52. Data: 2009-10-31 22:14:44
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

    Hej

    > detepowiec z wiedzą to dziś dinozaur na wymarciu
    > a ilość absolwentów dtp rośnie do kwadratu
    >
    > miałem w tym roku "wycieczkę" do właściciela dużej drukarni
    > ach i och - 3 proste pytania i leżał i kwiczał
    > a na pytanie o profil do tej "drukarki" dał mi generyczny
    > luz...

    Większość dzisiejszych grafików nie ma pojęcia o druku i sposobie
    przygotowania prac w taki sposób żeby dało się to na offsecie dobrze
    wydrukować.
    Drukarze nie są lepsi, wielu nawet nie zna podstawowych parametrów
    maszyn i materiałów których używają.

    > zapewne szkoda kasy na przygotowanie profilu za 150 zł
    > gammut - "noo duży" - ten duży gammut zajmował 1/3 gammutu mojej
    > drukarki domowej...

    Chyba jednak nie masz pojęcia jak kosztowny jest to proces w drukarni :)
    Oprofilowanie maszyny na różnych podłożach to dopiero wstęp.
    Wyobraź sobie że musisz utrzymać stabilne warunki klimatyczne w takiej
    hali, kupować dobry, trzymający normy papier, farby. Nie możesz
    oszczędzać na remontach bo maszyna traci parametry.
    Mało kogo stać na jakość. Na rynku w 99% liczy się najniższa cena. Taką
    cenę można dać kupując najtańszy papier nie trzymający żadnych norm,
    drukując na zajeżdżonej maszynie i stosując najtańszą chemię do maszyn.
    Nie ma zmiłuj, liczy się kasa, zwłaszcza w ostatnim czasie kiedy kilka
    okolicznych drukarni upadło.

    Oczywiście znajdzie się kilka dobrych drukarni w których to wszystko się
    robi ale są to wyjątki.

    Wierz mi, siedzę w tym biznesie po uszy od lat, podobnie jak i de Fresz :)
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 53. Data: 2009-10-31 22:37:24
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-10-31 20:06:55 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > w ten sposób rozpoczyna się myślenie
    Nic ślepemu po myśleniu o obrazie.

    > rozsądny - z punktu widzenia jakościowego i finansowego
    > luksus jest wciąż dostępny więc zadam Ci pytanie - z usług jakiego
    > banku korzystasz?
    > zapewne masz konto w noble banku i płacisz za taką obsługę odpowiednie
    > pieniądze...
    Zupełnie bez związku.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 54. Data: 2009-10-31 22:49:54
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-10-31 21:13:07 +0100, "Quent" <x...@x...com> said:

    > Z locznym mysleniem najwidoczniej tez masz problemy.
    > Ja wyznacze poziom poziomica za 30zl a Ty zapewne wydasz na jakas laserowa
    > makatke kilka stow bo przeciez "moj poziom" bedzie wygladal jak kupa :-)

    Zbuduj przy pomocy tej poziomicy most na Wiśle, albo inny wieżowiec 50
    pięter. Altankę, albo chałupkę jak najbardziej.
    B1 to jest most. Niestety choć trudno w to uwierzyć jak pisze de Fresz,
    jest to najtrudniejszy format. Bo nie można zakładać, że będzie się go
    oglądało z przepisowej odległości jak jakiś bilbord. One (te kalendarze
    B1), mają zwyczaj wisieć w ogulno dostępnych miejscach i najczęściej
    można do nich podejść bardzo blisko. I oczy muszą być p... zarośnięte,
    żeby nie widzieć.
    Ale żeby widzieć, to też trzeba mieć porównanie.
    Jak chcesz to mogę Ci pokazać na papierze foto B1 z prawdziwego formatu
    do tego przeznaczonego i pompowane. Różnicę widać z metra.

  • 55. Data: 2009-10-31 22:59:01
    Od: f...@a...pl

    Dnia 31-10-2009 o 12:06:46 napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Czy zdjecie o rozmiarze 5616x3744 px w rozdzielczo?ci 300 DPI nadaje sie
    > na
    > kalendarz A1 oraz B1?
    > Klient zarzuci? mi, ?e z takiego rozmiaru i rozdzielczo?ci uzyska wydruk
    > najwy?ej 47cm na 31cm (tak pokazuje Photoshop).
    > Kto ma racje?
    >
    > Pozdrawiam
    > Marcin

    Względne, jak na zdjęciu jest las albo łąka to nie będzie różnicy nawet
    jak strzelisz resize żeby uzyskać żądane dpi do formatu wyjściowego
    (pewnie jakieś9k na 7k pikseli). Ale jeżeli akt lub podobne to uważny :)
    "oglądacz" może coś zauważyć :) (uniwersalnie: odległość oglądania
    kalendarza jest odwrotnie proporcjonalna do "ciekawości" motywu)
    --
    FKV

  • 56. Data: 2009-10-31 23:04:41
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-10-31 20:48:05 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > aaa... tak odchodząc od Ciebie
    > w wątku o cenach ślubnych wszyscy przekonywali mnie do bylejakości za 1000 zł
    > ja do tego że poniżej 2k się nie da
    > a od 4k mówimy o jakości a nie nijakości...

    Raczej w tym wątku była poddawana w wątpliwość cała maszyneria, która u
    Ciebie za tym stoi i podnosi Ci koszty. (nie mam zamiaru odgrzewać
    tematu, Twoja sprawa jak pracujesz). O samej cenie za usługę raczej
    nikt się negatywnie nie wypowiadał.

  • 57. Data: 2009-11-01 00:09:32
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    zkruk [Lodz] pisze:

    > plakat B1 projektuje sie na 2-10 metrów

    Nie projektuje się go na ileśtam metrów, chyba jednak obowiązują inne
    kryteria.
    B1 to w sumie bardzo niewdzięczny format - niby duży, ale przeważnie
    wisi na ścianie na wysokości nosa i ogląda się go często z bliska (w
    przeciwieństwie do billboardu o powierzchni 100 metrów kwadratowych,
    który wisi na wysokości trzeciego piętra i z bliska się go obejrzeć
    zwyczajnie nie da). Każdy, kto chociaż raz coś takiego robił - wie o tym
    doskonale, tutaj już też parę osób pewnie o tym wspomniało, ale nie chce
    mi się wszystkiego czytać...
    A co do rozdzielczości... Za dawnych czasów, kiedy takie plakaty w 99,9%
    przypadków były skanowane ze średniego formatu i nikt nie dorabiał do za
    małych zdjęć teorii o minimalnej dopuszczalnej odległości oglądania bo
    można było sobie zażyczyć dowolną rozdzielczość skanu - obowiązywały W
    PRAKTYCE dwie zasady:
    Pierwsza - "świecimy na 2400 dpi ale z mniejszą liniaturą - przeważnie
    133 linie/cal (bo wtedy można było zjechać z rozdzielczością - liczoną
    wg. wzoru "liniatura razy dwa" - do 266 dpi). Dzięki niższej liniaturze
    przy plakatach o dużych powierzchniach przejścia tonalne wychodziły bez
    pasków a dodatkowo oszczędzało się na skanowaniu.
    A jeżeli na zdjęciu dłuższych przejść tonalnych nie było - stosowało się
    drugą metodę: skan miał rozdzielczość 266 dpi (133 linie x 2) ale
    świecony był na 2400/150 lpi (cena naświetlania miała związek z
    ROZDZIELCZOŚCIĄ naświetlania, nie LINIATURĄ, więc nie miało to wpływu na
    cenę, za to raster był drobniejszy (i znowu oszczędzało się na
    skanowaniu - do B1/300 dpi kosztowało mniej, niż B1/266 dpi).
    Niezależnie od metody - takie B1 266 dpi ma prawie 220 megabajtów (to
    taki przyczynek do pojawiających się tutaj co jakiś czas głosów: "po co
    te megapiksele?". Ano właśnie po to. Do zdjęć z imienin ani z wakacji
    raczej się nie przydają, w poligrafii czasami okazują się niezbędne...)
    i druk wyglądał 10x lepiej, niż dzisiejsze "2400/175 lpi a plik z
    cyfrówki ma rozdmuchane w Photoshopie i podostrzone na chama 350 dpi."
    A w ogóle to dyskusja kompletnie nie na tą grupę...

  • 58. Data: 2009-11-01 00:22:45
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Kryhu wrote:

> [...]
    > hali, kupować dobry, trzymający normy papier, farby. Nie możesz
    > oszczędzać na remontach bo maszyna traci parametry.

    widzisz - a gościu to wszystko miał - przynajmniej mówił, że ma
    stała temperatura, wilgotność...

    po kiego grzyba?
    no chyba, że zagrał idiotę...

    niemniej jednak w tych warunkach, nakładach, ochach i achach i posługiwanie
    się generycznym profilem jest jednak śmieszne...
    spektofotometry nie są aż tak drogie?
    więc co - brak czasu?

> [...]
    > się robi ale są to wyjątki.
    >
    > Wierz mi, siedzę w tym biznesie po uszy od lat, podobnie jak i de

    ok - przyjąłem do wiadomości
    g. wiem...

    argument o tym, że B1 jest dupny też do mnie trafia
    dla mnie B1 był raczej na plakat za szybą w galerii handlowej
    jednak argument o tym by owe B1 oglądać z 20 cm - dla mnie totalna sieczka
    IMHO 50 cm jest dość rozsądne - a jest to i tak o 30 cm mniej niż monitor na
    który teraz patrze...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 59. Data: 2009-11-01 01:32:20
    Od: "Quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał w wiadomości
    > Ale żeby widzieć, to też trzeba mieć porównanie.
    > Jak chcesz to mogę Ci pokazać na papierze foto B1 z prawdziwego formatu do
    > tego przeznaczonego i pompowane. Różnicę widać z metra.

    Zalezy jak mocno pompowane, jak wygladal oryginal (jakiej byl jakosci) no i
    wkoncu czy ta roznica bedzie w ogole jakas znaczaca... z doswiadczenia wiem
    ze przy malym pompowaniu nie jest.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 60. Data: 2009-11-01 10:15:24
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-10-31 20:52:36 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

    > pewnie tak - na rynku niektórzy więcej marchewki sprzedają i niż ja w
    > ciągu życia zjem
    > co nie znaczy, że nie mogę mówić o jej smaku

    Mówić oczywiście możesz, pytanie tylko czy masz porównanie z tymi
    bardziej smakowitymi odmianami? Bo wiesz, jak się nie wie że można
    lepiej, to beleco może się wydawać znośne.

    > no i ?
    > a jak oddam 72 dpi to co mi zrobią?

    Mogą nie przyjąć, mogą wzruszyć ramionami (w przypadku reklamy) i
    stwierdzić, że skoro lubisz wywalać w błoto niemałe pieniądze, to oni
    Ci w tym nie będą przeszkadzać.

    > zapewne sobie przeskalują na 300 dpi coby ładnie w exifie wyglądało... ;]

    W poligrafii nie używa się exifów.

    > być może
    > nie twierdze że nie
    > tylko po kiego grzyba grząc płyte na taką liniaturę - nie wiem
    > z 20 cm będziesz oglądać ten plakat?

    Zdarza się. Plakat B1 to takie niewdzięczne stworzenie, że nierzadko
    ogląda się go również z bliska. Nikt w komplecie do egzemplarza nie
    dokłada słupków z taśmą, żeby ludziska nie podchodzili za blisko.

    > plakat B1 projektuje sie na 2-10 metrów
    > może wyjdźmy od tego założenia to wtedy reszta będzie rozsądniejsza

    To zupełnie mylne założenie niestety.

    de Fresz