  • 21. Data: 2010-06-23 14:45:49
    Temat: Re: Czy wolno jeździć z woda zamiast płynu chłodzacego?
    Od: "news" <o...@o...vrew>

    > Wydmuchuje parę, po ostygnięciu zasysa powietrze

    rotfl
    zastanow sie nad tym troche

  • 22. Data: 2010-06-23 15:33:30
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    news <o...@o...vrew> napisał(a):

    > rotfl
    > zastanow sie nad tym troche

    To twoje zmartwienie, że chyba nie znasz budowy układu chłodzenia i nie
    rozumiesz praw fizyki...

    Dobrze, rozwinę:
    Po rozgrzaniu silnika, gdy ciśnienie przekroczy próg zaworu nadmiarowego w
    korku, wylatuje na zewnątrz mieszanina powietrza, pary wodnej i niewielkich
    ilości par glikolu (ewentualnie innych składników "płynu do chłodnic").
    Czasem, po natychmiastowym zatrzymaniu mocno zgrzanego silnika - zwykle gdy w
    układzie jest za dużo wody a za mało (umowna nazwa) glikolu, płyn potrafi się
    zagotować lokalnie w najgorętszych miejscach i wtedy ostro sika płynem przez
    zawór.

    W czasie stygnięcia płyn w całym układzie się kurczy, wytwarza się
    podciśnienie i wtedy otwiera się zawór zwrotny korka, znacznie "czulszy" od
    nadmiarowego - wtedy zasysa z zewnątrz powietrze, wyrównując ciśnienie
    wewnętrzne z zewętrznym, by zapobiec zaciśnięciu węży, zbiorniczka itd...

    Wmak

  • 23. Data: 2010-06-24 00:26:55
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > ilości par glikolu (ewentualnie innych składników "płynu do chłodnic").
    Nieprawda. Powietrza tam nie ma. Bo niby skąd w szczelnym hydraulicznym układzie
    ma być powietrze. To że w przezroczystym przewodzie łączącym zbiornik
    wyrównawczy z chłodnicą widać że oprócz cieczy jest jeszcze para jest zjawiskiem
    normalnym i wynikającym z tego że w chłodnicy jest wyższe ciśnienie niż w
    zbiorniczku wyrównawczym. Jak powstają lokalne przegrzania to nadmiar ciepła
    jest natychmiast absorbowany przez ciecz jaka jest dookoła bąbla pary.
    Temperatura wrzenia mieszanin cieczy jest zawsze wyższa od temperatury wrzenia
    cieczy wrzącej w niższej temperaturze i niższa od temperatury wrzenia cieczy
    wrzącej w wyższej temperaturze. Zjawisko ma nawet swoją nazwę. Temperatura ta
    zależy od proporcji w jakich zmieszane są ciecze i ciśnienia w jakim zachodzi
    wrzenie. Oddaj kasę za szkołę.

  • 24. Data: 2010-06-24 00:37:14
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Ostatnie, jakie pamiętam, samochody bez nadciśnienia w chłodnicy to była
    > Warszawa M20 (może i seria 203) i stare Żuki.
    >
    > Wmak
    Nieprawda. W tych samochodach na korku było wytłoczone " Otwierać ostrożnie" a w
    instrukcji obsługi było napisane dlaczego " otwierać ostrożnie". W korku był
    zawór zabezpieczający przed wzrostem ciśnienia. Tam były układy ciśnieniowe ale
    bez zbiorniczka wyrównawczego. Za bufor robiła wolna przestrzeń jaka się
    wytwarzała po napełnieniu układu wodą pod korek i pierwszym rozgrzaniu silnika.

  • 25. Data: 2010-06-24 12:32:54
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    kogutek <k...@v...pl> napisał(a):

    > Nieprawda. Powietrza tam nie ma. Bo niby skąd w szczelnym hydraulicznym > >
    > układzi

    Przypomnę, że mój krótki tekst:
    "Wydmuchuje parę, po ostygnięciu zasysa powietrze"
    dotyczył układu, gdzie korek z zaworkami jest tylko na zbiorniku wyrównawczym
    Ten układ jest szczelny tylko w zakresie ciśnień "trzymania" zaworków korka.
    Zaworki pracują naprzemiennie przy rozgrzewaniu i stygnięciu silnika.
    Przy stygnięciu układ zasysa powietrze do zbiorniczka, przy następnym
    rozgrzaniu silnika to powietrze jest usuwane przez zawór.
    Po dłuższej jeździe powietrza praktycznie już nie będzie, pozostaną pary wody
    i glikolu.
    Po ostygnięciu znów zassie do zbiorniczka powietrze.
    W układzie z korkiem przy chłodnicy i otwartym zbiorniczku przy stygnięciu
    układ (rurką od spodu zbiorniczka, przez zawór) zasysa płyn i dopóki go nie
    zabraknie w zbiorniczku to powietrza w układzie chłodzenia nie będzie .

> [...]

    ta
    > zależy od proporcji w jakich zmieszane są ciecze i ciśnienia w jakim

    Teorię znasz (ja też) ale widać nie zdarzyło ci się po zatrzymaniu auta w
    którym wentylatory są odcinane kluczykiem, natychmiast po długiej ostrej
    jeździe, bez czekania na wolnych obrotach aż wymiesza się płyn w układzie, że
    w chwilę później słychać bulgot i duża porcja płynu wylatuje pod auto.
    Przy proporcjach wodya/glikol ok 50/50 i sprawnych zaworkach takie coś nie ma
    prawa się zdarzyć ale przy rozwodnionej mieszance i np. niedokręconym lub
    złym korku może się trafić.
    Bąbel pary zdąży wypchnąć płyn, zanim ciepło zostanie zaabsorbowane.
    Walczyłem z takim efektem w kilku autach.
    Przyczyną była głupota i chytrość mechaników.
    Jedno to był jeszcze (wtedy dosyć młody) Wartburg "golf" z korkiem na
    zbiorniczku.
    "Specjaliści" od tego modelu po wymianie pompy płynu chłodzącego doleli wody -
    po próbnej jeździe wykipiało.
    Kombinowali, zmienili cały płyn - było lepiej ale w upalny dzień znów gejzer.
    Dopiero kolega, doświadczony mechanik, kazał na gorąco pomacać węże - były
    miękkie.
    Nowy korek ze sprawnymi zaworkami (węże stwardniały) wyleczył silnik.
    Do tych "specjalistów" od Wartburgów auto nigdy więcej nie pojechało.

    W dwóch przywiezionych ze Stanów Chryslerach, ze sprawnymi zaworami przy
    chłodnicy i "bezciśnieniowym" zbiorniczku było to samo - wystarczyło wymienić
    płyn na 50/50 by nigdy więcej nie siknęło.

    Być może właśnie by zapobiec takim zjawiskom, w niektórych samochodach
    wentylatory chłodnicy pracują po wyjęciu kluczyka.

    Co do warszaw - pewno masz rację.
    W tych, na których prawo jazdy robiłem, czasem parowało spod korków
    (popsute?).
    Instruktor wyjmował z bagażnika bańkę wody i pokazywał, jak dolewać.

    Wmak

  • 26. Data: 2010-06-24 13:03:51
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Wmak <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    Korekta do historii Wartburga (pogadałem z byłym właścicielem) :
    Pierwszy gejzer tafił się po kupnie używki.
    To poprzedni własciciel "oszczędzał" na borygu i korku.
    "Specjaliści" próbując wyleczyć silnik niepotrzebnie wymienili pompę wody.
    Niby co miało się w niej popsuć? Nie przeciekała, łopatki były całe.
    Chcieli jeszcze chłodnicę wymieniać.
    Sami płyn i korek wymieniliśmy, bo im to nie przyszło do głowy.