    From: Jackare <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Date: Mon, 12 Apr 2010 01:15:57 -0700 (PDT)
    <1tdbg39rsnfqn$.dlg@oldfield.org.pl> <hp5jtp$m8p$1@news.onet.pl>
    <1ixw00vljy1lf$.dlg@oldfield.org.pl> <hpf7pk$ja1$1@news.onet.pl>
    <1psu1ozssljy5$.dlg@oldfield.org.pl> <hphcir$v2u$1@news.onet.pl>
    <hphdqi$2o6$1@news.onet.pl> <2sxpggsqi8f5$.dlg@oldfield.org.pl>
    <hpjrnk$328$1@news.onet.pl> <v...@o...org.pl>
    <hpmcgl$6sm$1@news.onet.pl> <1...@o...org.pl>
    <hpp800$9om$1@news.onet.pl> <1exkbko3u3jt3$.dlg@oldfield.org.pl>
    <hpq42n$7u1$1@news.onet.pl> <9...@o...org.pl>
    <hps1f3$f6h$1@news.onet.pl>

    > No pięknie - i dochodzimy do sedna sprawy.
    > Żeby to, co mówisz, w ogóle działało, musisz mieć pewność, że wylot będzie
    > ZAWSZE pod lustrem wody - to po pierwsze. W przypadku łódki bujającej się na
    > wszystkie strony, której czasem zdarza się płynąć po  dużych falach - no to
    > będzie to pewnego rodzaju wyzwanie, ale powiedzmy, że da się to we w miarę
    > sensowny sposób wykonać.

    To ja jeszcze od siebie dodam, że to wcale nie jest proste. Zawsze pod
    lustrem wody w przypadku motorówki oznacza że wylot musiałby być
    skierowany w dno łodzi i to w miejscu gdzie nie wychodzi ono z wody
    podczas pływania. Miejsc takich jest bardzo ale to bardzo niewiele ale
    załóżmy że takie zaleźliśmy. Siła rzeczy takie miejsce będzie się
    znajdować blisko rufy łodzi. Zakładam też że rozwiązanie jest rozsądne
    tzn wylot jest skierowany prostopadle do dna łodzi lub nawet pod
    jakimś kątem, ale nie wystaje poza kadłub żadna rurka wyolotwa
    równoległa do płaszczyzny dna kadłuba (bo taka by się bardzo szybko
    urawała ze względu na działające tam siły - wierzcie mi) I co się
    teraz dzieje ? Przy wolnym pływaniu może i by to jakoś tam działało.
    Ale przy szybkim czyli normalnym dla motorówki woda robi się "twarda"
    co umożliwia m.in wejście kadłuba łodzi w tzw ślizg czyli przyjęcie
    optymalnego położenie w stosunku do lustra wody przy którym to
    położeniu opory stawiane przez kadłub są najmniejsze. Ten stan różnie
    wygląda dla różnych typów kadłuba ale generalnie polega m.in. na tym
    że powietrzchnia styku kadłuba s lusterm wody jest minimalna. Obawiam
    się że w tym stanie wtłoczenie wody wylotowej z silnika pod lustro
    wody pod kadłubabyłoby niemożliwe i to już przy stosunkowo niewielkiej
    na lądzie prędkości ok 50-65 km/h która to prędkość jest na wodzie
    prędkością olbrzymią.
    Jest taka dyscyplina sportów wodnych zwana barefoot nautique po polsku
    "jazda na piętach" Przy tych prędkościach które podałem jest już ona
    możliwa, co oznacza że woda stawa tak duży opór, iż dorosły facet może
    się poniej ślizgać mając zanurzone tylko pięty. Swoją drogą wrażenie
    jest megazajebiste - woda "gotuje się pod stopami" ale nie robi
    krzywdy.
    wygląda to tak jak w tym linku
    http://www.youtube.com/watch?v=6jbuJ0BgQ2k&feature=f
    vsr
    Pamiętać jednak należy że już przy tych prędkościach kadłub wyskakuje
    cały z wody nawet przy niewielkich falach. Znaczne części dna kadłuba
    wychylają sie z wody przy każdym zakręcie - łódź bierze zakręt tak jak
    samolot i jak motocykl - przechyla się mocno w kierunku zakrętu (czyli
    zupełnie odwrotnie niż samochód który odchyla sie w stronę przeciwną
    do zakrętu). Obawiam się że całe to straszne kombinowanie byłoby na
    nic w zetknięciu z rzeczywistością.
    --
    Jackare
    I możliwe jest także na zwyłym holu (bez bocznego masztu). Wszystko