  • 41. Data: 2009-01-30 18:24:46
    Temat: Re: Czy obiektywy z panasowego m4/3 będą kompatybilne z m4/3 Olympusa?
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    ktotek (K.P.) wrote:

    > Dzięki! Jaka to była czułość?

    100ISO

    200ISO bedzie jeszcze uzywalne.

  • 42. Data: 2009-01-31 00:25:42
    Temat: Re: Czy obiektywy z panasowego m4/3 b?d? kompatybilne z m4/3 Olympusa?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2009, "Paweł W." wrote:

    > Ale z drugiej strony mała GO w warunkach domowych i na domowe potrzeby może
    > być przekleństwem, a nie błogosławieństwem :P
    >
    > Nie wiem, jak się przekłada zysk - wyższe iso z większą przysłoną, czy niskie
    > iso w kamerce z jasnym szkłem (standard to chyba f/1.8) i przyzwoitą GO.

    Kiedyś zabrałem się za porównywanie z okazji rozważań jak to się ma
    przy kompaktach wobec lustrzanek tego samego problemu.
    Założenie takie że mamy obraz o takiej samej końcowej ilości pikseli.
    Wyszło mi, że zakładając iż "reszta matrycy", czyli przetwornik i co
    tam jeszcze mamy ma porównywalne parametry, czyli ograniczyć się można
    do oceny siły sygnału a idąc dalej, ilości światła zbieranej przez
    jeden piksel, różnicy nie ma *żadnej*.
    Pierwsze przybliżenie rozważań testowane dofmasterem :), później
    jak niżej.
    Jeśli ograniczeniem jest *minimalna* GO, to czy użyjesz matrycy 1/2,5"
    czy FF, zakładając taki sam limit dla sygnał/szum granica wypadnie
    w tych samych warunkach oświetleniowych, na tyle bardziej trzeba
    będzie przymknąć przysłonę dla większej matrycy.

    Po chwili zastanowienia jest to dość łatwo wyjaśnić patrząc na bieg
    swiatła od DRUGIEJ strony - aby na jeden piksel przypadała odpowiednia
    ilość światła, to ilość światła wysyłana od strony źródła (którym
    dla zdjęcia staje się przedmiot w kadrze) sprowadza się, przy takiej
    samej jasności, do koniecznego zebrania światła z takiego samego kąta
    bryłowego.
    A to oznacza ni mniej ni więcej tylko taką samą zależność między
    kątami obiektu w płaszczyźnie ostrości i położymi przed oraz
    poza tą płaszczyną.

    Jedyną różnicę może powodować "sprawność" - przy małych pikselach
    więcej światła traci się na granice miedzy pikselami, bo czy to
    będą "gołe" piksele na krzemie czy szczeliny między soczewkami, to
    będą miały *jakiś* rozmiar z *jakąś* tolerancją.
    A ćwierć mikrona dla 2 mikronowego piksela to jednak więcej niż
    te same ćwierć mikrona dla 7 mikronów :) - i to niezależnie czy
    mowa o ćwierć czy pół mikrona "straty" i czy jeden czy 5 mikronów
    piksela, aczkolwiek skala wpływu się zmieni (być moze na zmianę
    istotnę a być może na nieistotną, do tego trzeba by znać
    dokładne parametry).

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2009-01-31 00:33:19
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    Jakub Jewuła wrote:
    > Wyswietlacz w wizjerze - ogladalem w warunkach MM
    > wiec nie za jasno.

    W MM nie jest jasno? Ja bym chciał test w
    warunkach jak w przeciętnej krakowskiej
    knajpie, czyli ciemna piwnica z dwoma
    żarówkami po przeciwnych stronach...

    > Wyglada niezle. Daje sie spokojnie
    > ostrzyc manualnie. Obraz troche "plynie" czy jak to nazwac -
    > to podobno zalezy od ilosci swiatla - w plenerze bedzie
    > podobno lepiej.

    W plenerze to i komórka daje radę:>

    > http://www.skanowanie.com.pl/tmp/P1010084.png

    Ten delikatny szum na czerwonym tle to efekt jakichś konwersji poza aparatem?

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 44. Data: 2009-01-31 07:57:17
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > W MM nie jest jasno?

    Nie jest - czasy 1/15s przy f4.5 i ISO 100.
    W plenerze jest "ciut" jasniej.

    Przypuszczam, ze w takich warunkach "zdjecia"
    dla sygnalu na wizjer robione sa przy dluzszych
    czasach i dodatkowo sztucznie rozjasniane - stad
    spadek jakosci obrazu w wizjerze. Gdy bedzie wiecej
    swiatla obraz bedzie lepszy. Tak przynajmniej opisuja
    to ludzie w sieci.

    > Ja bym chciał test w
    > warunkach jak w przeciętnej krakowskiej
    > knajpie, czyli ciemna piwnica z dwoma
    > żarówkami po przeciwnych stronach...

    A ja polecam myslenie - to nie jest aparat
    na takie warunki.

    > W plenerze to i komórka daje radę:>

    Jasne :)

    > Ten delikatny szum na czerwonym tle to efekt jakichś konwersji poza
    > aparatem?

    To po prostu nie usuniety szum matrycy.
    Ma taki charakter, ze mi nie przeszkadza.
    Tym bardziej na papierze.

  • 45. Data: 2009-01-31 08:05:20
    Od: j...@a...at

    On 30 Jan., 12:22, "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> wrote:

    > Przesada.
    >
    > Akurat mozliwosc nakrecenia krotkiego filmu aparatem
    > jest dobra. Nie widze potrzeby kupowania kamery po
    > to, zeby pokazac rodzince jak moj kot sie drapie ;)

    a ja nie widze wogole potrzeby kupowanie aparatu z mozliwoscia
    krecenia filmow po to zeby pokazac rodzinie ze kot sie drapie ;-)
    dlaczego film drapiacego sie kota zrobiony kamera nie jest wart tego
    by go pokazac rodzinie
    a taki sam film zrobiony aparatem mialby byc tego warty?

    XXX

  • 46. Data: 2009-01-31 10:54:24
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    Jakub Jewuła wrote:

    > A ja polecam myslenie - to nie jest aparat
    > na takie warunki.

    A dla czego nie? Na matówce AF jest
    loteria, bo ciemno, więc nie mam wiele
    przeciwko spadkowi płynności ruchu, jeżeli
    w zamian dostanę większy i jaśniejszy
    podgląd.

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 47. Data: 2009-01-31 11:01:43
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > A dla czego nie? Na matówce AF jest
    > loteria, bo ciemno, więc nie mam wiele
    > przeciwko spadkowi płynności ruchu, jeżeli
    > w zamian dostanę większy i jaśniejszy
    > podgląd.

    I co z nim zrobisz? ;-)

    Chyba, ze bedziesz robil zdjecia z przeznaczeniem na www,
    to moze i 1600ISO obleci. Mnie interesuje wylacznie 100ISO
    i wylacznie krajobrazy.

  • 48. Data: 2009-01-31 11:09:26
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Chodza ploty o dwoch aparatach Olka m4/3 na PMA
    http://asia.cnet.com/crave/2009/01/28/olympus-to-lau
    nch-two-micro-four-thirds-camera-/?scid=rss_c_crv

    Narazie chyba wyssane z palucha, ale kto wie :)
    To tylko miesiac :)

  • 49. Data: 2009-01-31 11:58:53
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > I co z nim zrobisz? ;-)
    >
    > Chyba, ze bedziesz robil zdjecia z przeznaczeniem na www,
    > to moze i 1600ISO obleci. Mnie interesuje wylacznie 100ISO
    > i wylacznie krajobrazy.

    Ale Jerzy odnosił się do samego zaszumienia obrazu podczas podglądu,
    jeśli dobrze zrozumiałem. Mi też nie przeszkadza zaszumienie i brak
    płynności w wizjerze przy słabych warunkach oświetleniowych, jeśli obraz
    został rozjaśniony na tyle, że nie tylko mogę kadrować, ale także ocenić
    ostrość. Na tradycyjnej matówce musiałbym już polegać na AF. Może nie
    widziałem profesjonalnych naprawdę jasnych matówek, ale ze szkłem o
    jasności 1.8 mam w ciemnych warunkach problemy z ostrzeniem na matówce
    (klin i raster).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Ona mówi, ze chce tu uczynić Magiczne Królestwo, krainę pokoju i
    szczęśliwości, a kiedy kto chce tego dokonać, trzeba uważać na szpiegów

  • 50. Data: 2009-01-31 12:08:02
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > płynności w wizjerze przy słabych warunkach oświetleniowych, jeśli
    > obraz został rozjaśniony na tyle, że nie tylko mogę kadrować, ale

    A ja sie odnosze do robienia zdjec, bo przeciez nie
    bedziesz chyba tylko ogladal kadrow w wizjerze? ;)