    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <ojgmfr$hl0$1@news.agh.edu.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oji9l3$5ef$1@news.agh.edu.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ojieg7$9vi$1@news.agh.edu.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <595cd54f$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <595cdc06$0$644$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <595cfce0$0$15201$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <595d027b$0$15195$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <595e2848$0$654$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: Czy mi się przyśniło, czy były kiedyś takie bateryjki?
    Date: Thu, 6 Jul 2017 18:18:14 +0200

    Pan J.F. napisał:

    >W paczce najczęściej było 45, napięcie 67,5 V.

    Pogladowo przeliczylem, a 67V ... chyba troche malo, dwie trzeba ?
    Dla takiego normalnego radia, nie Szarotki.

    >Współczesne wyobrażenia na temat mocy potrzebnej do żarzenia bywają
    >przesadzone. Potrafiono robić bardzo energooszczędne lampy.

    No nie wiem czy takie przesadzone - 6.3V to byl pewien standard, i
    0.3A sie tam zdarzalo o ile pamietam.
    W Pionierze bylo 0.1A, ale napiecia po kilkadziesiat V.

    >http://msevm.com/oldradio/iskra53/index.htm

    Moc audio 0.07W ... taki chyba slaboslyszalny ... no i dobrze,
    sasiadom nie bedzie przeszkadzal :-)

    Bateria anodowa do Szarotki miala 300mAh ... na 60h sluchania by
    starczylo.
    Ale to malutka bateria.

    >Lampy z prądem żarzenia rzędu miliampera też produkowano. Po prostu
    >nie
    >było kiedyś wielkiego parcia na ograniczenie mocy i na
    >miniaturyzację.
    >Gdyby nie było półprzewodników, a technika próżniowa dalej się
    >rozwijała,
    >to świat mógłby wyglądać ciekawie...

    Nieciekawie - newsow by nie bylo, chyba, zebybysmy sie prze mikrofon
    klocili :-)

    Nadzieje pokladam w zimnej emisji, to by sie moglo dobrze scalac ...
    moze nawet cos klasy Z80 by powstalo.

    >Jak się gdzieś zbierze dwóch albo trzech Polaków, to zawsze będą
    >narzekać,
    >inaczej się nie da.

    Bateryjne zasilanie dzisiaj IMO nieoplacalne, a kiedys musialo byc
    chyba jeszcze drozsze.
    Wiec jakies masowe radio to IMO wymagaloby sporej ilosci tych baterii.

    Ale moze nie doceniam ich pojemnosci ... albo rachunku za
    elektryfikacje :-)

    J.