  • Data: 2009-05-17 19:05:08
    Temat: Re: Czy ja mam szajbe na oczach?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Dariusz Zygmunt" <d...@c...homelinux.net> napisał:

    >[...]
    > Zginęło 1542 rycerzy, załóżmy że wszyscy zginęli od strzał i wszyscy
    > pierwszego dnia. Szarżowali 16-cie razy, w czasie każdej szarży ginęło
    > więc
    > mniej niż 100 rycerzy. Angielski łuczników było ok. 8000 tyś, każdy w
    > ciągu
    > minuty potrafił wystrzelić powiedzmy - bez pośpiechu ~6 strzał, czyli
    > powiedzmy 50tyś strzał na minutę, trudno mi ocenić ile trwała pojedyncza
    > szarża, ale załóżmy że było to 10 minut od wejścia w zasięg rażenia do
> [...]

    Stosując błędne założenia można mimo stosowania prawidłowych reguł myślenia
    wyciągnąć fałszywe wnioski. W Twoim przypadku podstawowym błędem jest
    założenie, że podczas każdej szarży mogli strzelać wszyscy łucznicy. Mam
    wrażenie, że przy kilkusetmmetrowym zasięgu ówczesnych łuków przez większość
    czasu każdej szarży tylko niewielka część łuczników miała cel w zasięgu
    skutecznego strzału. Również dziesięciominutowy czas pozostawania
    szarżującego na koniu rycerza w zasięgu rażenia jest w/g mnie dość mało
    prawdopodobny - zakładając prędkość biegu konia na poziomie 18km/godz (tak
    niewielką, bo rycerz w zbroi zapewne sporo ważył) rycerz w ciągu minuty
    przemierzał 300m - odległość porównywalną z zasięgiem strzału z łuku. Nie
    wiem też, czy strzał na polu walki nie oszczędzano - podobnie jak we
    współczesnych wojnach oszczędza się amunicję.
    W każdym razie stosunek strat samych tylko rycerzy francuskich do strat
    armii angielskiej (wszystkich formacji - nie tylko łuczników) to nadal ponad
    15:1 - i to świadczy, że taktyka Anglików okazała się skuteczna.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    P.S. - proponuję kończyć ten wątek jako całkowicie już poza tematyką grupy.