    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <q8cvq2$v5r$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb05d5d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <q90ag4$itl$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb4d7fa$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <q92n4o$uor$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@4...net>
    <q934m4$fhh$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb5874c$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q95cdt$gi0$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb7276b$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <q989sp$4dq$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb84780$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Fri, 19 Apr 2019 11:54:22 +0200

    Użytkownik "Starzec z Gór" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    W dniu czwartek, 18 kwietnia 2019 11:46:43 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:
    >> Lustrzanki to osobny klopot, bo tam w zasadzie matryca nie widzi
    >> przed
    >> zdjeciem, wiec trzeba kombinowac.

    >Dlatego w lustrzankach zastosowano pomiar matrycowy, i wielopunktowy.
    >Pierwsza matryca - Nikon FA 1983 rok. I w zasadzie na dziś dzień
    >stosują go wszystkie aparaty cyfrowe - przy >czym pomiar jest
    >dokonywany albo na matrycy właściwej, zdjęciowej, albo w przypadku
    >lustrzanek na osobnym elemencie wbudowanym w tor optyczny.

    Tylko, zebys nie wprowadzil mlodszych czytelnikow w blad z ta matryca
    https://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_FA

    "AMP used a light meter with two segmented silicon photodiodes to
    divide the field of view into five segments: the center and the four
    outer quadrants.
    The readings of the various segments would be analyzed by a four-bit
    microchip computer (with a 524 kHz central processing unit (CPU) and 8
    KB of memory) programmed to look for exposure errors caused by
    unusually bright or dark luminance patches and automatically correct
    the exposure settings.
    Nippon Kogaku said that the program was written after the visual
    assessment of nearly 100,000 photographs.

    As the first generation of matrix metering, AMP was hardly foolproof.
    For instance, holding the FA vertically instead of horizontally might
    cause the meter to give different readings of the same scene. However,
    AMP was still demonstrably superior to the centerweighted type of
    light metering then in common use. AMP would give a good exposure
    90-95% of the time versus 85-90% for centerweighting. "

    No i tak troche przestalem rozumiec ... tych fodiod bylo naprawde 5, z
    czego 4 w jednej obudowie ?

    http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/class
    ics/nikonfa/fatech/matrixflowchart.htm

    J.