    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Mon, 8 Apr 2019 19:38:21 +0200
    <q7r7ma$pc4$1@node2.news.atman.pl>
    <1a6sq6byvqsz1.btyazkj1e5g9$.dlg@40tude.net>
    <q7rddu$ujd$1@node2.news.atman.pl>
    <5ca20e53$0$477$65785112@news.neostrada.pl>
    <q7tss4$9dg$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q861pd$ap2$1@node1.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q8apko$12d$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q8bdrt$kor$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>

    > Nie wiem jak miałoby to być możliwe bez kompresji dynamiki.

    Czy to nie ja napisałem o kompresji do monitorowej i na co właśnie
    odpowiadasz?

    " to wyczyn. Ale daje się" :-D :-D

    Trzeba sporo pracy włożyć, nie będzie to proces automatyczny, no ale
    wyjścia nie ma.

    > Jeśli źródło
    > ma większą dynamikę niż monitor, to albo trzeba ją skompresować, albo
    > poobcinać (albo jedno i drugie). Owszem, kompresja może być stała albo
    > zależna od treści. Ale musi być.

    Zgodnie z tym, co napisałem: nie wyobrażam sobie inaczej.

    > No ale jakim cudem chcesz wyprodukować obraz o większej liczbie kolorów
    > niż potrafi matryca?

    Znów nie rozumiem skąd to pytanie. Nie da się!

    > To nie jest możliwe i żaden LUT tego nie zmieni.

    Ależ LUT bardzo to zmieni. Widzę, że nie masz z tym doświadczenia w
    pracy. A dzieje się to następująco:

    1. Karta daje kolor 3x8-bitowy (16777216kolorów)
    2. Matryca daje 3x10-bitowy obraz (1073741824kolorów)
    3. Różnica sięga więc miliarda kolorów. Ale to mało istotne.
    4. Załóżmy, że wyświetlasz kolor szary (128,128,128). Mierzysz to
    kalibratorem. 10cio bitowa matryca dostaje polecenie wyświetlenia
    (512,512,512).
    5. Zmieniasz odcień na (129,129,129). Matryca dostaje (516,516,516)).
    Kalibrator wykrył nieliniowość pracy matrycy i dał odczyt (130,130,130).
    6. Trzeba jakoś to naprawić a nie da się wysłać z karty odcienia (128.5,
    128.5, 128.5).
    7. I wtedy wkracza LUT, który potrafi tą różnicę podzielić nawet na 4
    stopnie (10-8=2 bity). No i do tabeli konwersji dodaje wpis opisowo
    "jeśli komputer przyśle (129,129,129), to skonwertuj to do coś pomiędzy
    512 a 516 ... a to już się da zrobić! No i nasz kolor (129,129,129)
    zyskuje nową reprezentację np. (514,514,514).

    Oczywiście sam proces jest bardziej złożony - to jest tylko zobrazowanie.

    > Tak jak napisałem, bandingu można się pozbyć ditheringiem, ale to jest
    > przecież zwykłe (choć efektywne) oszukiwanie oczu.

    Żadnego dihteringu nie ma.

    > Tak naprawdę, wszystkie te korekcje tylko (zwykle nieznacznie)
    > zmniejszają dynamikę matrycy LCD. LUT czy nie LUT.

    Błąd - LUT nie modyfikuje niczego w okolicach czerni i bieli więc
    dynamika jest zawsze taka sama. Zmienia się natomiast liniowość
    poszczególnych składowych kolorów. W przypadku, gdy kalibracja jest na
    karcie w kompie, lub matryca ma 8-bitów - otrzymujemy banding. Gdy
    matryca jest więcej bitowa - gradient będzie gładki jak pupa niemowlaka.
    Oczywiście banding będzie ograniczony do sygnału o dyskretnych
    wartościach 0...255. Nie będzie natomiast przeskoków 128->130 jak przy 8
    bitach. Tak więc LUT w monitorze z matrycą 8-bitową jest problematyczny.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek