    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Thu, 5 Apr 2012 02:36:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Cyfrowy filtr szary - jak działa?

    On Wed, 4 Apr 2012, Mariusz [mr.] wrote:

    > Dpreview:
    >
    > "Exposure compensation - ND Filter (3 stop)"
    >
    > Instrukcja (zaszyfrowana, więc nie przekleję) - oprócz opisu użycia
    > guzika jedno niewiele mówiące zdanie:
    >
    > To shoot at slower shutter speeds and smaler aperture values,
    > use the ND filter, which reduces light intensity to 1/8 the actual level
    > (equivalent to 3 stops).
    >
    > Gdyby rozumiec ich dokładnie, to chyba potrafią szkła przydymiać na
    > żądanie... :)

    Ale to przecież nic nowego - narażę się zwyczajowo ;) uwaga, że
    w hybrydach to własnie rozwiazanie (fizyczny filtr szary wstawiany
    w tor optyczny) było od dawna, dla scisłosci - w niewielu hybrydach
    (i wyłacznie "duzych").
    Nie pamiętam które to - ale chodzi mi o starsze niż seria "G"
    Canona. Już sprawdziłem ze nie Sony 828, podstawa flejmów
    swojego czasu.

    Zreszta różne "wynalazki" były testowane w hybrydach, pewnie dlatego
    że koszty mniejsze (rozmiar matrycy!) a i potencjalne szkody
    też (mniejsze), ze względu na to że osiagalna rozdzielczosc mniejsza
    (dla mniejszych matryc), więc takie obracalne szkiełko (przezroczyste
    na szare) miało mniej szans na dawanie widocznych wad.
    A to ów filtr szary, a to 4-kolorowa matryca, a to AF-assist
    lub AE-asist *nie*TTL (fakt, stare modele, ale było), a to
    khm... nie wiem czy lepiej "paralustrzanka" czy "quasilustrzanka"
    z ostrzeniem bezposrednim (ogladany obraz *pozorny*, bez matówki,
    ale jak najbardziej przez lustro)... ktos kojarzy jeszcze jakies
    rozwiazania o których (na razie) słuch zaginał?
    Pewnie niejeden z tych "wynalazków" pojawi się jak nie
    w lustrzankach to w "nielustrzankach" :) jako superhipernowosc :>
    (w domysle: za superhiperkasę)

    wKF: a co bys powiedział na to, że rozwiazanie o którym piszesz
    też już było, i to w zastosowaniu znacznie bardziej wymagajacym
    niż proste "przydymianie", bo w przysłonie, rysowanej "płynnie"
    ze zmienna przepuszczalnoscia swiatła, bez ostrej krawędzi,
    dzięki czemu bokeh jest nie do porównania z innymi fizycznymi
    rozwiazaniami?
    Akurat nie hybryda :) tylko obiektyw do Minolty.
    I od lat cisza w tym temacie.
    A rozwiazanie dokładnie tak jak piszesz: "płynnie przyciemnane
    szkło" :> jest osiagalne ta technika, przekładajac na polski:
    zwyczajne LCD w torze optycznym.
    Przecież to własnie tak działa (można modulowac pradem zmiennym,
    co najwyżej kłopot będzie na krótkich czasach, tam trzeba dla
    odmiany "wstrzelic się" synchronizujac migawke ze sterowaniem
    tego LCD, przy czym migawka musiałaby być hybrydowa, taka
    jak w hybrydach i bodaj całym jednym (może dwoma) modelem
    lustrzanki Nikona).

    > "which reduces light intensity to 1/8 the actual level" :)))))

    Jak daja to brac! ;)

    pzdr, Gotfryd