  • Data: 2012-04-05 19:58:20
    Temat: Re: Cyfrowy filtr szary - jak działa?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Pawel Gancarz" <y...@t...pl> wrote:

    > Dla zbudowania młodzieży, że w działce patentów foto też mieliśmy
    > swoje 3 grosze:
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Janpol_Color
    >
    > Obiektyw ten miał przesuwany filtr barwny, podzielony na 3 segmenty
    > barw podstawowych (skokowo), umieszczony w płaszczyźnie przysłony,
    > dzięki czemu barwy mieszały się w miarę równomiernie w całym obrazie.

    O, THX za przypomnienie! :)) BTW: Hasło w Wiki woła o poprawienie
    błędów i uzupełnienie opisu (a i wersja EN by się przydała) - może ktoś
    się pokusi? Sam, niestety, jestem tu za cienki...

    Dodam jeszcze, że w odróżnieniu od Nowych Wspaniałych Czasów (ech,
    ta cyfra!) kalibrowanie takiego układu było sprawą bardzo nietrywialną.
    Dla ograniczenia liczby kombinacji pracowało się na stałej przysłonie,
    a i to nie ratowało sprawy: tak jak dzisiaj kalibrację wykonuje się
    metodą prób i błędów, tylko wówczas każdą próbkę trzeba było jeszcze
    wywołać w procesie kolorowym (a najlepiej jeszcze wysuszyć i trochę
    "dojrzeć". :))

    Do uzyskania w miarę zadowalających wyników (bo nie zapominajmy,
    że nie było wówczas robienia balansu bieli :) potrzeba było mistrzów
    aptekarstwa w rodzaju Voellnagla ("Fotografia barwna..." - przy okazji
    źródło wiedzy praktycznej o Janpolu).

    Do dziś pamiętam moje pożegnanie z analogiem, ten kamień spadający
    z serca... (łup!) :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]