-
Data: 2010-01-24 19:37:59
Temat: Re: Coś zamarza w rozruszniku?
Od: "kogutek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]> kogutek pisze:
> >> kogutek pisze:
> >>>> kogutek pisze:
> >>>>>> I trochę zależy też od danego regulatora np.,
> >>>>>> gdy zarówno ten dający 13,9V,
> >>>>>> jak i ten dający 14,4V mieszczą się
> >>>>>> wg producenta / sprzedawcy w normie.
> >>>>> luz przy -10. Teoria z napięciami ładowania też jest błędna. Przy bardzo
malej
> >>>>> oporności wewnętrznej alternatora różnica pół wolta nie ma znaczenia. Przy
> >>>> Różnica pół wolta na klemach może oznaczać 2-3 razy większy prąd ładowania.
> >>>> Zobacz jak wygląda charakterystyka I(U) akumulatora. Mogę podesłać, jakby
> >>>> to był kłopot :)
> >>>>
> >>>>> kiepskim prostowniczku dającym w porywach 3A ma znaczenia a przy źródle
prądu
> >>>>> jakim jest alternator dającym z reguły ponad 50A nie ma. Z prawa Ohma
można to
> >>>>> policzyć.
> >>>> Otóż ma, właśnie ze względu na prawo Ohma (niezależnie od tego że oporność
> >>>> wewnętrzną akumulatora kiepsko się modeluje jako zwykły opór).
> >>> Udowodnij i przedstaw obliczenia. Jak będą poprawne to Ci przyznam racje. Na
> >>> razie uważam ze nie masz racji.
> >> Przykładowo: akumulator modelujemy jako źródło o napięciu 13.5V i oporze wewn.
> > 0.1ohma
> >> Alternator z regulatorem modelujemy jako źródło napięciowe (w zakresie prądów
> > do 50A)
> >> przy napięciu 13.9V: I = (13.9V-13.5V)/0.1ohm = 4A
> >> przy napięciu 14.4V: I = (14.4V-13.5V)/0.1ohm = 9A
> >>
> >> Przy czym od razu zastrzegam że taki model ten jest bardzo uproszczony.
> >> Ale sam chciałeś liczyć z prawa Ohma - no to masz.
> >>
> >> A prawdziwe char-ki aku, jeśli się nadal upierasz możesz dostać
> >> jutro, tylko zeskanuje odpowiednie książki.
>
> > Błąd w założeniu.
>
> Którym konkretnie? Piszemy o mrozach.
>
> > Przemyśl jeszcze raz albo weź częściowo rozładowany
> > akumulator, taki co z niego jeszcze odpalisz i wepnij się z amperomierzem w
> > przewód wychodzący z alternatora. Po odpaleniu dodaj gazu i obserwuj wskazania
> > amperomierza. Amperomierz musi być na minimum 50A. Można również zdjąć klemę po
> > odpaleniu.
>
> Wiosną w lecie, jesienią - zgoda
>
> Ale właśnie dziś omal nie odpaliłem samochodu. Wykonywał po 1 obrocie i zdychał.
> Za którymś razem - załapał. Przejechałem się 2x5 minut, po czym wyjąłem akumulator
> i zaniosłem do piwnicy. Była okazja pomierzyć to i owo.
> Napięcie na klemach wyniosło 13.48V na luzie. Podczas gdy przy zwykłych
> dodatnich temperaturach jest 12.7-12.8. Podłączyłem pod zasilacz stabilizowany
> 10A. Przy napięciu 13.9V prąd ładowania wyniósł nędzne 0.3A. Przy 14.5V - 1.2A.
> Oczywiście, w instalacji samochodowej nie byłby wcale większy.
>
> Żeby osiągnąć przyzwoity prąd musiałem podnieść napięcie do prawie 15V.
> Ale nie zrobiłem tego. Bo wiedziałem że gdy się ogrzeje, zacznie się
> ładować przyzwoicie. I tak też się stało. Wkrótce dobił do ogranicznika.
>
> Jaki z tego morał? Owszem zwykle 14V wystarcza. Wiosną, latem, jesienią
> Ale nie wtedy gdy jest akurat -20 st.C. Wtedy napięcie na akumulatorze
> - paradoksalnie - rośnie i te ułamki wolta więcej na ładowaniu zaczynają
> mieć znaczenie. Przy 13.6 V ładowania nie ma już praktycznie wcale,
> no chyba że akumulator jest bardzo rozładowany. Niemniej takie
> napięcie nie naładuje akumulatora ponad pewien (dość niski) poziom
> w tak niskiej temperaturze.
>
> Według żródeł, aby osiągnąć podobne, właściwe końcowe stany ładowania
> napięcie powinno być zmienne w zależności od temperatury elektrolitu:
> 13.2V przy +40stC, 14,1 przy +10, 14.6 przy -10, a przy -20 około 15V
>
> --
> Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
> z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
> gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
Napisałem wystarczająco dokładnie i zrozumiale że pomiar trzeba wykonać nie na
jakimś prostowniku, chyba że to specjalny prostownik rozruchowy o wydajności
prądowej 200A przy 15 woltach, tylko na samochodzie. Zmierz prąd ładowania
akumulatora bezpośrednio po odpaleniu. Napisałem również jak to zrobić.
Napisałem też jakiego miernika trzeba użyć żebyś sobie miernika z zakresem 10A
nie usmażył. Co jeszcze chcesz? Wszystkie Twoje wyliczenia można o kant dupy
potłuc bo nie masz pojęcia o czym piszesz.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Następne wpisy z tego wątku
- 25.01.10 16:51 Jakub Witkowski
- 25.01.10 20:36 p47
- 26.01.10 16:50 Adam Płaszczyca
- 26.01.10 18:12 kogutek
- 26.01.10 18:25 kogutek
- 26.01.10 18:57 p47
- 26.01.10 19:20 p47
- 26.01.10 19:41 kogutek
- 26.01.10 20:08 kogutek
- 26.01.10 21:03 p47
- 26.01.10 21:11 p47
- 26.01.10 21:33 kogutek
- 26.01.10 22:44 p47
- 27.01.10 00:12 Adam Płaszczyca
- 27.01.10 12:53 Michał
Najnowsze wątki z tej grupy
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg
- 2025-01-05 Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 pozew za naprawę sprzętu na youtube
- 2025-01-04 gasik
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją