-
Data: 2010-01-24 19:22:29
Temat: Re: Coś zamarza w rozruszniku?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]kogutek pisze:
>> kogutek pisze:
>>>> kogutek pisze:
>>>>>> I trochę zależy też od danego regulatora np.,
>>>>>> gdy zarówno ten dający 13,9V,
>>>>>> jak i ten dający 14,4V mieszczą się
>>>>>> wg producenta / sprzedawcy w normie.
>>>>> luz przy -10. Teoria z napięciami ładowania też jest błędna. Przy bardzo malej
>>>>> oporności wewnętrznej alternatora różnica pół wolta nie ma znaczenia. Przy
>>>> Różnica pół wolta na klemach może oznaczać 2-3 razy większy prąd ładowania.
>>>> Zobacz jak wygląda charakterystyka I(U) akumulatora. Mogę podesłać, jakby
>>>> to był kłopot :)
>>>>
>>>>> kiepskim prostowniczku dającym w porywach 3A ma znaczenia a przy źródle prądu
>>>>> jakim jest alternator dającym z reguły ponad 50A nie ma. Z prawa Ohma można to
>>>>> policzyć.
>>>> Otóż ma, właśnie ze względu na prawo Ohma (niezależnie od tego że oporność
>>>> wewnętrzną akumulatora kiepsko się modeluje jako zwykły opór).
>>> Udowodnij i przedstaw obliczenia. Jak będą poprawne to Ci przyznam racje. Na
>>> razie uważam ze nie masz racji.
>> Przykładowo: akumulator modelujemy jako źródło o napięciu 13.5V i oporze wewn.
> 0.1ohma
>> Alternator z regulatorem modelujemy jako źródło napięciowe (w zakresie prądów
> do 50A)
>> przy napięciu 13.9V: I = (13.9V-13.5V)/0.1ohm = 4A
>> przy napięciu 14.4V: I = (14.4V-13.5V)/0.1ohm = 9A
>>
>> Przy czym od razu zastrzegam że taki model ten jest bardzo uproszczony.
>> Ale sam chciałeś liczyć z prawa Ohma - no to masz.
>>
>> A prawdziwe char-ki aku, jeśli się nadal upierasz możesz dostać
>> jutro, tylko zeskanuje odpowiednie książki.
> Błąd w założeniu.
Którym konkretnie? Piszemy o mrozach.
> Przemyśl jeszcze raz albo weź częściowo rozładowany
> akumulator, taki co z niego jeszcze odpalisz i wepnij się z amperomierzem w
> przewód wychodzący z alternatora. Po odpaleniu dodaj gazu i obserwuj wskazania
> amperomierza. Amperomierz musi być na minimum 50A. Można również zdjąć klemę po
> odpaleniu.
Wiosną w lecie, jesienią - zgoda
Ale właśnie dziś omal nie odpaliłem samochodu. Wykonywał po 1 obrocie i zdychał.
Za którymś razem - załapał. Przejechałem się 2x5 minut, po czym wyjąłem akumulator
i zaniosłem do piwnicy. Była okazja pomierzyć to i owo.
Napięcie na klemach wyniosło 13.48V na luzie. Podczas gdy przy zwykłych
dodatnich temperaturach jest 12.7-12.8. Podłączyłem pod zasilacz stabilizowany
10A. Przy napięciu 13.9V prąd ładowania wyniósł nędzne 0.3A. Przy 14.5V - 1.2A.
Oczywiście, w instalacji samochodowej nie byłby wcale większy.
Żeby osiągnąć przyzwoity prąd musiałem podnieść napięcie do prawie 15V.
Ale nie zrobiłem tego. Bo wiedziałem że gdy się ogrzeje, zacznie się
ładować przyzwoicie. I tak też się stało. Wkrótce dobił do ogranicznika.
Jaki z tego morał? Owszem zwykle 14V wystarcza. Wiosną, latem, jesienią
Ale nie wtedy gdy jest akurat -20 st.C. Wtedy napięcie na akumulatorze
- paradoksalnie - rośnie i te ułamki wolta więcej na ładowaniu zaczynają
mieć znaczenie. Przy 13.6 V ładowania nie ma już praktycznie wcale,
no chyba że akumulator jest bardzo rozładowany. Niemniej takie
napięcie nie naładuje akumulatora ponad pewien (dość niski) poziom
w tak niskiej temperaturze.
Według żródeł, aby osiągnąć podobne, właściwe końcowe stany ładowania
napięcie powinno być zmienne w zależności od temperatury elektrolitu:
13.2V przy +40stC, 14,1 przy +10, 14.6 przy -10, a przy -20 około 15V
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
Następne wpisy z tego wątku
- 24.01.10 19:37 kogutek
- 25.01.10 16:51 Jakub Witkowski
- 25.01.10 20:36 p47
- 26.01.10 16:50 Adam Płaszczyca
- 26.01.10 18:12 kogutek
- 26.01.10 18:25 kogutek
- 26.01.10 18:57 p47
- 26.01.10 19:20 p47
- 26.01.10 19:41 kogutek
- 26.01.10 20:08 kogutek
- 26.01.10 21:03 p47
- 26.01.10 21:11 p47
- 26.01.10 21:33 kogutek
- 26.01.10 22:44 p47
- 27.01.10 00:12 Adam Płaszczyca
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-08 Akumulator Hyundai
- 2024-11-08 Warszawa => Manager/Specialist e-commerce (B2C) <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-08 znaj podstawe
- 2024-11-08 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=