eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyCoś zamarza w rozruszniku?Re: Coś zamarza w rozruszniku?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news2.ipartne
    rs.pl!not-for-mail
    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Coś zamarza w rozruszniku?
    Date: Sun, 24 Jan 2010 19:22:29 +0100
    Organization: GTS Energis
    Lines: 73
    Message-ID: <hji356$4pr$1@news2.ipartners.pl>
    References: <hjcefv$e1b$1@news2.ipartners.pl>
    <3...@n...onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip-94-42-63-133.multimo.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news2.ipartners.pl 1264357350 4923 94.42.63.133 (24 Jan 2010 18:22:30 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: 24 Jan 2010 18:22:30 GMT
    In-Reply-To: <3...@n...onet.pl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.23 (Windows/20090812)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2249479
    [ ukryj nagłówki ]

    kogutek pisze:
    >> kogutek pisze:
    >>>> kogutek pisze:
    >>>>>> I trochę zależy też od danego regulatora np.,
    >>>>>> gdy zarówno ten dający 13,9V,
    >>>>>> jak i ten dający 14,4V mieszczą się
    >>>>>> wg producenta / sprzedawcy w normie.
    >>>>> luz przy -10. Teoria z napięciami ładowania też jest błędna. Przy bardzo malej
    >>>>> oporności wewnętrznej alternatora różnica pół wolta nie ma znaczenia. Przy
    >>>> Różnica pół wolta na klemach może oznaczać 2-3 razy większy prąd ładowania.
    >>>> Zobacz jak wygląda charakterystyka I(U) akumulatora. Mogę podesłać, jakby
    >>>> to był kłopot :)
    >>>>
    >>>>> kiepskim prostowniczku dającym w porywach 3A ma znaczenia a przy źródle prądu
    >>>>> jakim jest alternator dającym z reguły ponad 50A nie ma. Z prawa Ohma można to
    >>>>> policzyć.
    >>>> Otóż ma, właśnie ze względu na prawo Ohma (niezależnie od tego że oporność
    >>>> wewnętrzną akumulatora kiepsko się modeluje jako zwykły opór).
    >>> Udowodnij i przedstaw obliczenia. Jak będą poprawne to Ci przyznam racje. Na
    >>> razie uważam ze nie masz racji.
    >> Przykładowo: akumulator modelujemy jako źródło o napięciu 13.5V i oporze wewn.
    > 0.1ohma
    >> Alternator z regulatorem modelujemy jako źródło napięciowe (w zakresie prądów
    > do 50A)
    >> przy napięciu 13.9V: I = (13.9V-13.5V)/0.1ohm = 4A
    >> przy napięciu 14.4V: I = (14.4V-13.5V)/0.1ohm = 9A
    >>
    >> Przy czym od razu zastrzegam że taki model ten jest bardzo uproszczony.
    >> Ale sam chciałeś liczyć z prawa Ohma - no to masz.
    >>
    >> A prawdziwe char-ki aku, jeśli się nadal upierasz możesz dostać
    >> jutro, tylko zeskanuje odpowiednie książki.

    > Błąd w założeniu.

    Którym konkretnie? Piszemy o mrozach.

    > Przemyśl jeszcze raz albo weź częściowo rozładowany
    > akumulator, taki co z niego jeszcze odpalisz i wepnij się z amperomierzem w
    > przewód wychodzący z alternatora. Po odpaleniu dodaj gazu i obserwuj wskazania
    > amperomierza. Amperomierz musi być na minimum 50A. Można również zdjąć klemę po
    > odpaleniu.

    Wiosną w lecie, jesienią - zgoda

    Ale właśnie dziś omal nie odpaliłem samochodu. Wykonywał po 1 obrocie i zdychał.
    Za którymś razem - załapał. Przejechałem się 2x5 minut, po czym wyjąłem akumulator
    i zaniosłem do piwnicy. Była okazja pomierzyć to i owo.
    Napięcie na klemach wyniosło 13.48V na luzie. Podczas gdy przy zwykłych
    dodatnich temperaturach jest 12.7-12.8. Podłączyłem pod zasilacz stabilizowany
    10A. Przy napięciu 13.9V prąd ładowania wyniósł nędzne 0.3A. Przy 14.5V - 1.2A.
    Oczywiście, w instalacji samochodowej nie byłby wcale większy.

    Żeby osiągnąć przyzwoity prąd musiałem podnieść napięcie do prawie 15V.
    Ale nie zrobiłem tego. Bo wiedziałem że gdy się ogrzeje, zacznie się
    ładować przyzwoicie. I tak też się stało. Wkrótce dobił do ogranicznika.

    Jaki z tego morał? Owszem zwykle 14V wystarcza. Wiosną, latem, jesienią
    Ale nie wtedy gdy jest akurat -20 st.C. Wtedy napięcie na akumulatorze
    - paradoksalnie - rośnie i te ułamki wolta więcej na ładowaniu zaczynają
    mieć znaczenie. Przy 13.6 V ładowania nie ma już praktycznie wcale,
    no chyba że akumulator jest bardzo rozładowany. Niemniej takie
    napięcie nie naładuje akumulatora ponad pewien (dość niski) poziom
    w tak niskiej temperaturze.

    Według żródeł, aby osiągnąć podobne, właściwe końcowe stany ładowania
    napięcie powinno być zmienne w zależności od temperatury elektrolitu:
    13.2V przy +40stC, 14,1 przy +10, 14.6 przy -10, a przy -20 około 15V

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: