-
31. Data: 2019-05-12 11:10:44
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP
Od: p...@g...com
Duster ma ESC Boscha czy to ich rodzimy wynalazek ? Wyłączanie ESP poniżej 50 km/h
raczej nie jest rozsądne plus że jest sygnalizacja ;-)
-
32. Data: 2019-05-12 21:38:20
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2019-05-07 o 13:35, Mateusz Viste pisze:
> Ostatnio trochę jeżdżę samochodem małżonki, tj. dwuletnim Dusterem i
> zauważyłem ciekawą przypadłość: kiedy jadę przez kilka kilometrów bez
> biegu, to po jakichś 5 minutach włącza się system ESP (tzn. zapala się
> ikonka ESP). Szosa sucha, prędkość między 50 a 80 km/h, o żadnej utracie
> przyczepności nie może być mowy. Zresztą ikonka świeci się światłem
> ciągłym, nie miga. Przy podobnej jeździe, ale na biegu, ESP się nie
> włącza.
>
> Czy tak ma być? Po co ktoś to tak wymyślił?
Mechanikiem nie jestem ale czasem lubię pogrzebać w elektronice auta.
Jedynie z tej pozycji mógłbym spróbować wysnuć hipotezę. Skoro świeci
się ESP światłem ciągłym - oznacza to zwykle awarię (w Dusterze też tak
jest) oraz deaktywację tego układu.
Wątpię aby jakiś trefny czujnik to był. Obstawią niewłaściwą
eksploatację samochodu - zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki
lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy
widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.
Nie wiem czy w Dusterze też tak jest. Pewnie jakiś algorytm stwierdza,
że czujniki przekazują niewłaściwe dane względem obrotów silnika przez
dłuższy czas. Gromadzone są błędy tymczasowe, po ich nazbieraniu w
odpowiedniej ilości - awaria. Gdy znów zaczniesz poprawnie eksploatować
auto, "awaria" znika.
Czytałem, że podpinałeś komputer i nie było błędów. Pytanie: czy Twój
czytnik pokazuje również błędy tymczasowe również? Np. w swoim aucie
miałem tak, że gdy podłączyłem kompa w serwisie, bo DPF mi się
przytykał: było kilka tymczasowych o przekroczeniu zakresu i w końcu
główny. Mało tego, mechanik pokazał mi całą litanię błędów o wymianach
żarówek w tablicy rejestracyjnej, drzwiach bocznych, chwilowym
odłączeniu jednego z akumulatorów itp. Tych błędów na swoim kompie nie
byłem w stanie odczytać, odpytując nawet wprost moduł komfortu. Może
tego doświadczasz również?
--
Pozdrawiam,
Marek
-
33. Data: 2019-05-12 23:05:26
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Sun, 12 May 2019 21:38:20 +0200, Marek S wrote:
> Jedynie z tej pozycji mógłbym spróbować wysnuć hipotezę. Skoro świeci
> się ESP światłem ciągłym - oznacza to zwykle awarię (w Dusterze też tak
> jest) oraz deaktywację tego układu.
No właśnie - Przemek też nakierował mnie już w tym kierunku ("zapalone
światło" = "ESP się wyłączyło"). Całkiem prawdopodobnie sprawa nie ma
związku ze zjeżdżaniem z górki na luzie tak jak wstępnie sądziłem, a po
prostu z powolną jazdą bez biegu. W mojej instrukcji nie ma jednoznacznej
odpowiedzi, ale rozdział dot. ESP przy 4x4 sugeruje że tak mogłoby być
(mój egzemplarz to 2x4, ale niektóre układy jednak są wspólne).
Przetestuję to dokładniej pod koniec tygodnia, kiedy będzie okazja gdzieś
pojechać.
> Wątpię aby jakiś trefny czujnik to był. Obstawią niewłaściwą
> eksploatację samochodu - zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki
> lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy
> widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.
U mnie żadnej takiej wzmianki nie znalazłem. No i trochę łyso bym się
czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
ekologiczne. Kiedyś w maluchu to w ogóle wyłączałem silnik w takich
sytuacjach, no ale w obecnych samochodach nie mogę - w Dusterze
straciłbym wspomaganie, a w Nivie hamulce.
Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?
> Nie wiem czy w Dusterze też tak jest. Pewnie jakiś algorytm stwierdza,
> że czujniki przekazują niewłaściwe dane względem obrotów silnika przez
> dłuższy czas.
Ano, o tym też myślałem - jeśli teoria z samoistnie wyłączającym się ESP
poniżej 50 km/h się nie sprawdzi, to wrócę na ten trop.
> Czytałem, że podpinałeś komputer i nie było błędów. Pytanie: czy Twój
> czytnik pokazuje również błędy tymczasowe również?
Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje mi
błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.
Przy OBD2 dużo zdaje się zależeć od modelu użytego dongla, oraz od
oprogramowania (a tego jest mnóstwo w Google Playu, nie wiadomo co
wybrać). Do tego jeden z kolegów w wątku uświadomił mnie, że kody silnika
(ECU) to jedno, a kody ESP/ASR to co innego, i niekoniecznie da się je
tak łatwo wyczytać... Szaleństwo z tym postępem - mam wrażenie że mam do
czynienia ze statkiem kosmicznym.
No ale tak czy siak - mam przeczucie że "samowyłączające się ESP poniżej
50" to będzie to. Ale jeśli się nie potwierdzi to będę dalej grzebał. :)
Mateusz
-
34. Data: 2019-05-13 04:14:02
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Od: "JaLa" <d...@t...pl>
Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości
news:5cd88a96$0$20322$426a74cc@news.free.fr...
> On Sun, 12 May 2019 21:38:20 +0200, Marek S wrote:
>> zwykle na luzie nie zaleca się zjeżdżać z górki
>> lub wręcz surowo zabrania strasząc utratą gwarancji. Takie wpisy
>> widywałem w instrukcjach obsługi paru aut jakie miałem.
>
> No i trochę łyso bym się
> czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
> ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
> ekologiczne.
> Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
> niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?
W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
do uszkodzenia skrzyni biegów.
Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
podczas ruchu pojazdu.
-
35. Data: 2019-05-13 09:09:55
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Mon, 13 May 2019 04:14:02 +0200, JaLa wrote:
> że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym zatrzymaniu
> pojazdu, w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia skrzyni biegów.
Ach tak - automat, no to faktycznie. Ja takich wynalazków nie używam, ale
rozumiem już dlaczego Marek miał opory do jazdy bez biegu.
Mateusz
-
36. Data: 2019-05-14 19:13:41
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2019-05-12 o 23:05, Mateusz Viste pisze:
> U mnie żadnej takiej wzmianki nie znalazłem. No i trochę łyso bym się
> czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
> ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
> ekologiczne.
Tu się nie wypowiem. Pisałeś o prędkościach 50-60km/h a nie 8. Ja
odniosłem się do wcześniejszej wypowiedzi.
> Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
> niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?
W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z
obecnego auta (automat). Z poprzednich (manuale + 1 automat) - nie wiem,
nie pamiętam czy cokolwiek napisano. Kiedyś mechanika pytałem o ręczną
... wspominał coś o obniżonym smarowaniu wewnątrz skrzyni i tym, że olej
nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje. Ale to temat dla
speców, nie dla mnie.
> Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
> moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje mi
> błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.
Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
odczytywania kodów :-)
> Przy OBD2 dużo zdaje się zależeć od modelu użytego dongla,
Oczywiście tak. W autach jest kilka sieci więc komputer musi umieć
dogadać się z poszczególnymi. Więc sprzęt ma znaczenie. Nawet jeśli
potrafi to zrobić, to z kolei w tych tanich kompach nie masz niewiele
odczytywanych opcji. Aktualizujesz soft, pojawiają się nowe ale i tak to
mało. Ze 2 lata temu miałem taki komputerek za chyba 300zł i go
sprzedałem. Kupiłem droższy - ma dużo więcej informacji do odczytania,
doszły procedury diagnostyczne (czyli można ręcznie sterować różnymi
komponentami samochodu) itd. Ale to i tak pikuś w stosunku do Star
Diagnosis (bo Merce z tego korzystają).
> oraz od
> oprogramowania (a tego jest mnóstwo w Google Playu, nie wiadomo co
> wybrać). Do tego jeden z kolegów w wątku uświadomił mnie, że kody silnika
> (ECU) to jedno, a kody ESP/ASR to co innego, i niekoniecznie da się je
> tak łatwo wyczytać... Szaleństwo z tym postępem - mam wrażenie że mam do
> czynienia ze statkiem kosmicznym.
Bo tak jest. Dlatego kluczem są aktualne biblioteki modułów
diagnostycznych. Takie apki, o jakich piszesz to gadget. Każdy moduł
auta to niezależny komputer. Komputery mogą być różnych producentów.
Każdy gada w innym języku - obrazowo mówiąc. Jedynie interfejs mają
wspólny (w danej sieci, których jest kilka). Spięte są one razem w
magistrali centralnej. Zadaniem (chyba) sterownika chyba właśnie
centralnej magistrali, jest interpretowanie komunikatów każdego z tych
komputerów i umożliwienie dogadania się z ECU.
W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe
pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za
subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".
--
Pozdrawiam,
Marek
-
37. Data: 2019-05-14 19:39:23
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qbet0h$823$...@n...news.atman.pl...
W dniu 2019-05-12 o 23:05, Mateusz Viste pisze:
>> Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
>> niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?
>W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z
>obecnego auta (automat).
Ale jak - na N, z wylaczonym silnikiem ?
Ogolnie sie mowilo, ze naped od silnika kreci pompe oleju/plynu,
a w automatach to wazne. Naped od strony kol nie kreci.
Ale to raczej uwaga przy holowaniu byla.
>Z poprzednich (manuale + 1 automat) - nie wiem, nie pamiętam czy
>cokolwiek napisano. Kiedyś mechanika pytałem o ręczną ... wspominał
>coś o obniżonym smarowaniu wewnątrz skrzyni i tym, że olej
W przecietnej recznej skrzyni i tak sie duzo kreci w czasie jazdy na
luzie.
>nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje.
Ciekawe ... wiekszosc recznych skrzyn raczej nie ma chlodnicy, widac
sie malo grzeja.
Na luzie chyba tez niewiele ... no moze gdzies w Alpach, jak na
zjezdzie jest 120 :-)
J.
-
38. Data: 2019-05-14 19:46:04
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "JaLa" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qbaju4$b4e$...@n...mixmin.net...
Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości
>> Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
>> niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?
>W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
>że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
>zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
>do uszkodzenia skrzyni biegów.
Ciekawe ile w tym prawdy ... te skrzynie musza byc idiotoodporne, tam
rzadzi komputer.
A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd,
czy tego instrukcja juz nie podawala ? :-)
A nie pomylilo ci sie z P ?
Choc na moj gust tam tez rzadzi komputer :-)
>Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
>dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
>wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
>Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
>podczas ruchu pojazdu.
Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?
J.
-
39. Data: 2019-05-14 20:03:18
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200, Marek S wrote:
> Tu się nie wypowiem. Pisałeś o prędkościach 50-60km/h a nie 8.
No tak, wszystko się zgadza - jakieś 8km jazdy bez biegu, przy prędkości
od 90 do ok. 50 km/h.
> W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z
> obecnego auta (automat).
Zaiste - przy automacie to faktycznie mogę jakieś dziwne zależności być.
U mnie skrzynie są tylko manualne, nie wpadłem na to że pisałeś o
automacie (choć mogło to się wydawać oczywiste).
>> Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
>> moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje
>> mi błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.
>
> Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
> odczytywania kodów :-)
Nie no, wszystkie... Tzn. wszystkie istniejące, sztuk 24. Jak komputerowi
coś się nie podoba, to zapala mi lampkę check engine, wtedy wystarczy że
zewrę dwa kabelki pod kierownicą i kalkulator zaczyna migać lampką check
engine morsem, nadając w kółko listę błędów. Wystarczy wtedy odczytać
okiem, sięgnąć do diagnostycznej knigi i od razu wiadomo ocb - żadnych
dziwnych dongli, niebiesko-zębnych protokołów, modułów, bibliotek...
> W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe
> pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za
> subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".
Ech, ten szaleńczy konsumpcjonizm. :-/
Mateusz
-
40. Data: 2019-05-14 20:19:32
Temat: Re: Ciekawe załączanie się ESP. Neutral.
Od: "JaLa" <d...@t...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:5cdaff42$0$17362$65785112@news.neostrada.pl...
> Użytkownik "JaLa" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:qbaju4$b4e$...@n...mixmin.net...
> Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości
>
>>W Mercedesie automat, w instrukcji jest napisane,
>>że pozycję N neutral należy ustawiać tylko po całkowitym
>>zatrzymaniu pojazdu, w przeciwnym razie może dojść
>>do uszkodzenia skrzyni biegów.
>
> A po zatrzymaniu i wrzuceniu N mozna puscic hamulec i rozpoczac zjazd, czy
> tego instrukcja juz nie podawala ? :-)
Tego nie ma w instrucji.
Można wrzucić N i pojazd holować.
Nie jest napisane czy można holować z pracującym na luzie silnikiem.
> A nie pomylilo ci sie z P ?
Nie, nie pomyliło mi się.
>>Jeżeli układ ESP jest wyłączony, lub uszkodzony, należy ustawić
>>dźwignię skrzyni biegów w pozycję N, jeżeli pojazdowi grozi
>>wpadnięcie w poślizg, np. śliska nawierzchnia.
>>Czyli, domyślam się, że wtedy można włączyć bieg N
>>podczas ruchu pojazdu.
>
> Dziwaczne. Wlaczyc N ... i zatrzymac sie ?
>
> J.
Nie,
włączyć N i toczyć się z wzniesienia przy pracującym silniku.