    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ciekawe załączanie się ESP
    Date: Tue, 14 May 2019 19:13:41 +0200

    > U mnie żadnej takiej wzmianki nie znalazłem. No i trochę łyso bym się
    > czuł zjeżdżając przez 8km na biegu, sztucznie trzymając obroty silnika by
    > ten ani nie hamował, ani nie przyspieszał samochodu... To takie mało
    > ekologiczne.

    Tu się nie wypowiem. Pisałeś o prędkościach 50-60km/h a nie 8. Ja
    odniosłem się do wcześniejszej wypowiedzi.

    > Swoją drogą - dlaczego w tych twoich autach jazda na luzie była
    > niezalecana? Czy producent podawał jakiś konkretny powód?

    W instrukcji? Grozi poważnym uszkodzeniem skrzyni biegów. To cytat z
    obecnego auta (automat). Z poprzednich (manuale + 1 automat) - nie wiem,
    nie pamiętam czy cokolwiek napisano. Kiedyś mechanika pytałem o ręczną
    ... wspominał coś o obniżonym smarowaniu wewnątrz skrzyni i tym, że olej
    nie trafia do chłodniczki wtedy więc się grzeje. Ale to temat dla
    speców, nie dla mnie.

    > Prawdę mówiąc to nie mam pojęcia - to całe OBD2 to dla mnie nowość, w
    > moim własnym samochodzie nie mam czegoś takiego - moja Niva przekazuje mi
    > błędy ECU morsem, do odczytania niczego nie potrzebuję, poza okiem.

    Pewnie tylko główne. W ten sposób przy byle awarii miałbyś pół dnia
    odczytywania kodów :-)

    > Przy OBD2 dużo zdaje się zależeć od modelu użytego dongla,

    Oczywiście tak. W autach jest kilka sieci więc komputer musi umieć
    dogadać się z poszczególnymi. Więc sprzęt ma znaczenie. Nawet jeśli
    potrafi to zrobić, to z kolei w tych tanich kompach nie masz niewiele
    odczytywanych opcji. Aktualizujesz soft, pojawiają się nowe ale i tak to
    mało. Ze 2 lata temu miałem taki komputerek za chyba 300zł i go
    sprzedałem. Kupiłem droższy - ma dużo więcej informacji do odczytania,
    doszły procedury diagnostyczne (czyli można ręcznie sterować różnymi
    komponentami samochodu) itd. Ale to i tak pikuś w stosunku do Star
    Diagnosis (bo Merce z tego korzystają).

    > oraz od
    > oprogramowania (a tego jest mnóstwo w Google Playu, nie wiadomo co
    > wybrać). Do tego jeden z kolegów w wątku uświadomił mnie, że kody silnika
    > (ECU) to jedno, a kody ESP/ASR to co innego, i niekoniecznie da się je
    > tak łatwo wyczytać... Szaleństwo z tym postępem - mam wrażenie że mam do
    > czynienia ze statkiem kosmicznym.

    Bo tak jest. Dlatego kluczem są aktualne biblioteki modułów
    diagnostycznych. Takie apki, o jakich piszesz to gadget. Każdy moduł
    auta to niezależny komputer. Komputery mogą być różnych producentów.
    Każdy gada w innym języku - obrazowo mówiąc. Jedynie interfejs mają
    wspólny (w danej sieci, których jest kilka). Spięte są one razem w
    magistrali centralnej. Zadaniem (chyba) sterownika chyba właśnie
    centralnej magistrali, jest interpretowanie komunikatów każdego z tych
    komputerów i umożliwienie dogadania się z ECU.

    W normalnych komputerach diagnostycznych możesz mieć np. bezprzewodowe
    pobieranie danych nowych modeli lub uzupełnień tych starszych. Bulisz za
    subskrypcję. Wszystko po to by mieć aktualne "kody".

    --
    Pozdrawiam,
    Marek