    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Date: Thu, 22 Mar 2012 09:49:43 -0700 (PDT)
    <jka447$ml5$1@inews.gazeta.pl> <jka4hq$i72$6@inews.gazeta.pl>
    <3...@l...googlegroups.com>
    <jkacp2$vl9$1@mx1.internetia.pl> <jkajd1$uf$1@inews.gazeta.pl>
    <jkakgk$rn0$1@mx1.internetia.pl> <jkap6j$88k$1@inews.gazeta.pl>
    <jkc0is$1ce$1@news.task.gda.pl>
    <b...@k...googlegroups.com>
    <jkclba$uff$1@news.task.gda.pl>
    <4...@9...googlegroups.com>
    <jkf5vj$gjr$1@news.task.gda.pl>

    On Mar 22, 12:29 pm, zażółcony <r...@c...pl> wrote:

    > Proszę rozważyć potencjalne skutki i możliwości ich odkręcenia
    > po tym, jak z systemu bankowego wykradziono 'tylko' numery kart
    > kredytowych klientów.

    No, można zablokować karty i wydać nowe. Pytanie ile płatniości
    złodzieje zdążą tymi kartami wykonać, ale takie ryzyko można chyba
    wkalkulować. Mnie kiedyś złodzieje sklonowali kartę (nie mówię, że
    włamując się do systemu bankowego), ale bez PINa zbyt wiele nie mogli
    zrobić, zdołali kupić jakieś bilety do kina i benzynę na kilku
    stacjach zanim bank zauważył i zablokował kartę - za drugim razem
    chyba nawet niczego nie zdążyli kupić. Ja jako klient straciłem tylko
    tyle, że nie miałem karty debetowej przez weekend - bank mi zwrócił
    kasę, więc pewnie stracił tego patyka, ale ich stać.

    Z drugiej strony wiadomo, że carderzy hurtowo jumają numery kart i
    świat się od tego nie wali.

    > 'Zrujnowanie życia' to rzecz względna. Ale akurat systemy bankowe
    > należą do tych, w których standardy bezpieczeństwa muszą być
    > na bardzo wysokim poziomie. Nie możemy tu mówić o różnicy
    > jakościowej w stosunku do systemów, od których bezpośrednio
    > zależy ludzkie życie, a raczej o tym, że jesteśmy szczebelek
    > niżej. Imo większość oprogramowania tworzonego na świecie
    > nie zbliża się nawet do tych wymogów.

    Czy macie zapewnioną ciągłość działania systemu w wypadku ataku
    nuklearnego na główne ośrodki miejskie?