  • 31. Data: 2010-11-30 15:08:24
    Temat: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
    Od: Mateusz <m...@g...com>

    Poza tym: ludzie nie oszukujmy się. Wszystkie systemy bezpieczeństwa,
    kontroli trakcji itp są skuteczne do pewnych prędkości. Jak Ci sarna
    wyskoczy w lesie przy przepisowej 90 to pewnie miałbyś tylko dwa
    wyjścia ;) albo w drzewo albo w grill ;)

  • 32. Data: 2010-11-30 15:20:42
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    W dniu 2010-11-30 14:48, Artur Maśląg pisze:

    > Światła to jedno, drugie to magia, znaczy każdy używający ABS-u to
    > spanikowany użytkownik samochodu, a ten jeżdżący bez niego, to mistrz
    > kierownicy, z czujnikami poślizgu (dla każdego koła) wszczepionymi
    > w szyszynkę i poruszający się samochodem z 6 pedałami. 3 brakujące
    > nogi pewnie też wyrastają przed zimą, albo na żądanie ;)

    O tym, że ABS kontroluje każde koło niezależnie, a mistrz wszystkie na
    raz, to już nie wspominałem:) Zresztą ten temat podobnie jak światła
    wraca co jakiś czas i rozmowa przebiega według z góry ustalonego schematu:)

    Jedna rzecz mnie w tym naprawdę ciekawi, niestety nigdy nie uzyskałem na
    to odpowiedzi. Jak miszcz wykrywa poślizg. Kiedy wie, że jakieś koło mu
    się zblokowało?

    A.

  • 33. Data: 2010-11-30 15:29:03
    Od: "PaweL" <l...@i...pl>

    > Tu się mylisz - w takich warunkach hamowanie z ABS jest skuteczniejsze
    > niż bez.

    Takie rzeczy tylko w TVNie.
    Na śniegu, błocie itp zdecydowanie krócej hamuje się przyblokowując koła.
    Przed oponą zbiera się klin śnieżny/błotny poprawiając hamowanie.

  • 34. Data: 2010-11-30 15:36:12
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2010-11-30 15:29, PaweL pisze:

    > Takie rzeczy tylko w TVNie.
    > Na śniegu, błocie itp zdecydowanie krócej hamuje się przyblokowując koła.
    > Przed oponą zbiera się klin śnieżny/błotny poprawiając hamowanie.

    Zacytuję co wyciąłeś:
    > jednak nie zawsze manewrowanie wystarcza i jest
    > optymalne aby uniknac dzwonu, czasem hamowanie z piskiem opon i
    > dymkiem
    > z gum (auto bez ABS) ratuje dupe (znam to z autopsji)

    Wychodzi na to, że masz rację - na śniegu, błocie hamuje się z piskiem
    z opon oraz dymem. Tak, w TVN-ie na ruskich filmach gangsterskich, na
    trawie też potrafią.

    BTW - przekonanie o tym, że bez ABS na śniegu, błocie hamuje się
    zdecydowanie której, jest tylko pobożnym życzeniem ludzi nieświadomych.

  • 35. Data: 2010-11-30 15:57:32
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Artur Maśląg" <f...@p...com> wrote in message

> [...]
    >
    > BTW - przekonanie o tym, że bez ABS na śniegu, błocie hamuje się
    > zdecydowanie której, jest tylko pobożnym życzeniem ludzi nieświadomych.

    Daj spokoj, tu sami miszczowie. Maja dodatkowe zmysly wyczuwajace uslizg
    kazdego kola zanim jeszcze samochod zacznie dupa szorowac po poboczu,
    wprawnym ruchem wyprowadzaja go na prosta i hamuja ze 140 do zera na 10
    metrach. Po drodze ratuja jeszcze dziecko z plonacego wiezowca.

    A ci owinieci dookola drzewa w kronikach to wlasnie te glupie kapelusze
    jadace ostroznie 50 na godzine.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 36. Data: 2010-11-30 16:08:38
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-11-30 15:20, Arek (G) pisze:

    > Jedna rzecz mnie w tym naprawdę ciekawi, niestety nigdy nie uzyskałem na
    > to odpowiedzi. Jak miszcz wykrywa poślizg. Kiedy wie, że jakieś koło mu
    > się zblokowało?

    A po co ma wykrywac jakis poslizg?
    Moze jednak sam zobacz jak jezdzi sie bez ABSu, a potem sie jeszcze
    chwile nad tym zastanow zanim napiszesz jakas bzdure.

    --
    Karolek

  • 37. Data: 2010-11-30 16:43:36
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    W dniu 2010-11-30 16:08, Karolek pisze:

    > A po co ma wykrywac jakis poslizg?

    Czy mam to rozumieć, że zblokowane koła hamują efektywniej? I nie pisz o
    szutrze lub śniegu. Rozmawiamy o typowych sytuacjach.

    > Moze jednak sam zobacz jak jezdzi sie bez ABSu, a potem sie jeszcze
    > chwile nad tym zastanow zanim napiszesz jakas bzdure.

    Dość ogólne i nic nie wnoszące stwierdzenie. Co mam zobaczyć, że wpadam
    w poślizg nad którym nie mam kontroli czy, że mam dłuższą drogę hamowania?

    A.

  • 38. Data: 2010-11-30 16:45:52
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    W dniu 2010-11-30 15:57, kamil pisze:
> [...]
    > wprawnym ruchem wyprowadzaja go na prosta i hamuja ze 140 do zera na 10
    > metrach. Po drodze ratuja jeszcze dziecko z plonacego wiezowca.

    No i oczywiste jest, że każdy seryjny samochód, ma oddzielny pedał
    hamulca dla każdego koła. Trochę nie jestem pewien jak to się w praktyce
    obsługuje, ale zakładam, że podobnie jak wykrywanie poślizgu - siłą woli.

    A.

  • 39. Data: 2010-11-30 16:50:05
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-11-30 16:43, Arek (G) pisze:

    > Czy mam to rozumieć, że zblokowane koła hamują efektywniej? I nie pisz o
    > szutrze lub śniegu. Rozmawiamy o typowych sytuacjach.

    Bynajmniej.

    > Dość ogólne i nic nie wnoszące stwierdzenie. Co mam zobaczyć, że wpadam
    > w poślizg nad którym nie mam kontroli czy, że mam dłuższą drogę hamowania?

    Musisz jednak najpierw pojezdzic bez ABSu, bo to jednak najlepiej
    sprawdzic organoleptycznie niz tlumaczyc, szczegolnie, ze juz od
    poczatku jestes nastawiony na nie.
    A i ta sterownosc z ABS tez sprawdz (tylko nie przed drzewem itp.).
    Ja moge napisac tyle, ze najlepiej to nauczyc sie dobrze prowadzic i
    czuc samochod, tylko wtedy moze sie okazac, ze ABS wprowadza pewne
    ograniczenia i wcale nie pomaga.

    --
    Karolek

  • 40. Data: 2010-11-30 17:38:49
    Od: Mateusz <m...@g...com>

    a to ja z ciekawości zapytam - w jaki najszybszy sposób zdezaktywować
    ABS w aucie ? bezpiecznik ?