    From: Michal Kleczek <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Date: Thu, 14 Apr 2011 21:13:24 +0200

    A. L. wrote:

    > Proponuje postudiowac DOKLADNIE przyczyny wypadku Ariane 5.

    Postudiowalem, a powyzsze bylo tylko anegdota (celem tak naprawde bylo
    posmianie sie ze stereotypow w rodzaju "OO - dobrze", "formal methods -
    niezawodnie). Ale:

    > Problem
    > polegal na tym ze do Ariane 5 zastosowano system nawigacyjny od Ariane
    > 4 ktory byl zaprojektowany na mniejsze przyspieszenia niz Ariane 5
    > mogla osiagac podczas startu.
    >
    > Trudno w tym przypadku obwiniac sofrwate - software zachowal sie
    > prawidlowo. Gdy liczby otrzymywane z systemu nawigacyjnego
    > przekroczyly dopuszczalny zakres, komputer wylaczyl system
    > nawigacyjny. Zgodnie ze specyfikacja.

    To jakies waskie pojmowanie "prawidlowego zachowania oprogramowania".

    Niewatpliwie wypadek byl spowodowany wadliwym dzialaniem systemu
    komputerowego. Co wiecej - nie byla to awaria sprzetu (tzn. nic sie nie
    spalilo, ani tez nie nastapila np. przypadkowa zmiana zawartosci pamieci),
    lecz wadliwe dzialanie oprogramowania, ktore nie bylo przygotowane na
    obsluge rzeczywistych danych wejsciowych. Nie nazwalbym tego "software
    zachowal sie prawidlowo". To, ze zachowal sie zgodnie z jakas tam
    specyfikacja nie oznacza, ze zachowal sie prawidlowo.

    Operacja sie udala, pacjent zmarl. MSPANC

    > Nie znam formalnych metod ktore sprawdzalyby poprawnosc i logike
    > zalozen projektowych.

    Czyli stosowanie metod formalnych nie zapobieglo wypadkowi.
    Nie znam sie na metodach formalnych, ale wydawalo mi sie, ze stosowanie ich
    ma zapobiegac pojawianiu sie bledow zarowno w implementacji jak i
    _specyfikacji wymagan_ .

    --
    Michal