    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: CP/M i 64kB
    Date: Wed, 27 Feb 2019 19:11:53 +0100
    <q510b8$3a3$1@node1.news.atman.pl> <q51hnt$kgc$1@node1.news.atman.pl>
    <q51irv$lji$1@node1.news.atman.pl>
    <5c751d95$0$484$65785112@news.neostrada.pl>
    <q53sh9$sta$1@node1.news.atman.pl>
    <7409391785$20190226184734@squadack.com>
    <q53v5o$vi6$1@node1.news.atman.pl>
    <7088299527$20190226200906@squadack.com>
    <q5450n$5hv$1@node1.news.atman.pl>
    <5c759e46$0$514$65785112@news.neostrada.pl>

    On 26/02/2019 21:13, J.F. wrote:
    > ROM to nie wszystko.
    > Dyski musial by miec.

    Może mieć romdysk. Fizyczny nie jest niezbędny. Któryś z CP/Mów miał
    "dyskietkę" w postaci pamieci ROM, niestety nie pamietam juz co to było.

    > A przeciez mial byc tani komputer.
    > Pamieci przydaloby sie wiecej niz 16kB ..

    ZX miał tylko CPU i prymitywną architekturę. Nie był CP/M choć ludzie
    CP/Ma przerabiali przemieszczając pamięć w inne miejsca i rekompilując
    niektóre programy. Stąd na ZX pojawiło się kilka "profesjonalnych"
    programów z nikąd.

    > Ale gdzie tu masz ZX Spectrum ?

    Nigdzie, ZX to tylko taki jaskrawy przykład z czego wziął się dos i cała
    reszta "profesjonalnej" informatyki. Z komputerów kompatybilnych z 8080.

    > Kompatybilnosc kodu zrodlowego 8080 i 8088 byla taka sobie.

    Wystarczająca do tego aby w mgnieniu oka na DOSa wysypało się masa softu
    wprost wytarganego z CP/M czy to dzięki zgodzie autora czy z pomocą
    disassemblerów.

    > Translacja binariow zadna ..

    Nikomu na niej jakoś super nie zależało.

    > I jeszcze niuans - w asemblerze 8086 mogles napisac
    > MOV  BX, 1000
    > MOV AL, BL
    > ADD AL, 5
    > itp.
    >
    > W Z80 bylo podobnie, tylko ze LD zamiast MOV.
    >
    > A w 8080 ?
    > LXI  B, 1000
    > MOV AL,BL
    > ADI  5
    >
    > - co chwila inna instrukcja

    To bez znaczenia dla translatora, to tylko inny dialekt. Chodzi o
    poważne podobieństa między 8080 a 8086 które pozwalały przenosić kod
    źródłowy prawie automatycznie.

    > Ale na msdos, czy na CPM ?
    > I czemu siara ?

    Profesjonalny DOS ma korzenie w 8 bitach a sam pradował w 8 i pół
    bitach. Zabawkowe komputery jak Amiga w tamtych czasach (1985) miały
    soft pisany w 32 bitach. Siara.

    > To przytocz jeszcze przyklad Atari 800, i ... MSX to sie nazywalo ?

    Atari to jednak inny procesor, 6502. MSX faktycznie bliższy.

    > Ale o co chodzi z tym duchem Spectrum ?

    O to że współczesne komputery mają korzenie w żałosnym 8080 a najbliższe
    co w latach 80 znalazłeś w PL na biurku to był ZX Spectrum.

    > Juz sama cena pierwszych IBM PC mowila, ze to profesjonalny sprzet, a
    > nie zabawka dla dzieci  :-)

    Często słyszałem ten argument. Do dzisiaj uważam że świadczy o głupocie.
    Obecnie mniej więcej to samo słyszę od Applowców używających swoich
    absurdalnie drogich maszyn do oglądania facebooka i dicking around ;)