  • Data: 2019-02-27 21:21:54
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    On 26/02/2019 21:13, J.F. wrote:

    >Może mieć romdysk. Fizyczny nie jest niezbędny. Któryś z CP/Mów miał
    >"dyskietkę" w postaci pamieci ROM, niestety nie pamietam juz co to
    >było.

    A co ci po ROM-dysku ?
    Dysk normalny musi byc, no chyba, ze chcesz na kasete prace nagrywac
    ..

    >ZX miał tylko CPU i prymitywną architekturę. Nie był CP/M choć ludzie
    >CP/Ma przerabiali przemieszczając pamięć w inne miejsca

    Jedyna znana mi wersja CP/M to ta w stacji FDD3000.

    >i rekompilując niektóre programy. Stąd na ZX pojawiło się kilka
    >"profesjonalnych" programów z nikąd.

    To zaden zarzut.
    Tak czy inaczej - Spectrum z CP/M nie ma nic wspolnego.

    > Ale gdzie tu masz ZX Spectrum ?

    >Nigdzie, ZX to tylko taki jaskrawy przykład z czego wziął się dos i
    >cała reszta "profesjonalnej" informatyki. Z komputerów kompatybilnych
    >z 8080.

    Kiepski przyklad.
    Spectrum nie powinien sie w nim w ogole pojawic,
    a zwiazkow z 8080 nikt nie ukrywal.
    Ale czy to jakis zarzut ?
    W ~1987 byc moze - trzeba to bylo w cholere wyp* i postawic na unixa
    ..

    >Wystarczająca do tego aby w mgnieniu oka na DOSa wysypało się masa
    >softu wprost wytarganego z CP/M czy to dzięki zgodzie autora czy z
    >pomocą disassemblerów.

    Czy to nie Ty podawales tu watku, ze firmy softwareowe nie byly
    zainteresowane i wolaly poczekac na CP/M-86 ?

    IMO - bardzo szybko pojawily sie programy czy to od razu napisane pod
    PC, czy nowa wersja starych programow - raczej ze sporymi zmianami.

    >To bez znaczenia dla translatora, to tylko inny dialekt.

    Ale sie komplikuje :-)

    > Chodzi o poważne podobieństa między 8080 a 8086 które pozwalały
    > przenosić kod źródłowy prawie automatycznie.

    No nie calkiem.
    Przenioslem swego czasu M80, ktory byl produktem MS.
    Okazalo sie, ze Bill zastosowal troche sztuczek, ktore utrudnialy
    przeniesienie przez dissassembler.

    Jemu poszloby znacznie latwiej, bo i zrodla mial, i wiedzial gdzie te
    sztuczki.

    Ale nie przeniosl.

    Kojarze trzy programy, ktore byly pod CP/M - DBase, TurboPascal i
    Wordstar.
    Ale nie pracowalem z nimi ... ktos pamieta pierwsze wersje na peceta i
    cp/m, aby moc porownac ?

    >Profesjonalny DOS ma korzenie w 8 bitach a sam pradował w 8 i pół
    >bitach.

    Nie przesadzajmy. 8 i pol bita to mial 6502.

    Pecetowi mozesz zarzucic 15.5 bita za 8088, ale MS DOS nie, bo pisany
    jako 16+ bit.

    >Zabawkowe komputery jak Amiga w tamtych czasach (1985) miały soft
    >pisany w 32 bitach. Siara.

    Nie mowie nie. Ten pecet to jakies nieporozumienie,
    zly procesor i mnostwo durnych ograniczen.

    Ale zabawki upadly, a pecet przetrwal - ciezko walczac ze swoimi
    ograniczeniami :-)

    >O to że współczesne komputery mają korzenie w żałosnym 8080 a
    >najbliższe co w latach 80 znalazłeś w PL na biurku to był ZX
    >Spectrum.

    8086 istotnie mial korzenie w 8080, tego nikt nie ukrywa.
    68k zarzucilbys pewnie korzenie w 6800.

    386 to jednak nowa jakosc, niemal dobry procesor, mimo korzeni.
    Wspolczesne ... prawde mowiac to juz nawet nie wiem co ten wspolczesny
    procesor potrafi, komu by sie chcialo programowac to w asemblerze ...

    >Często słyszałem ten argument. Do dzisiaj uważam że świadczy o
    >głupocie.

    Daleki jestem od twierdzenia, ze cena swiadczy o jakosci, ale spojrz
    na to odwrotnie: ktos wydawal kupe pieniedzy na ibm pc, widac byly one
    tyle warte.
    Nawet jesli tobie sie wydaje, ze to jakis klon Spectrum :-)

    Tzn mowie o pecetach, doplata za IBM jak widac - swiat szybko docenil
    tajwanskie klony.

    >Obecnie mniej więcej to samo słyszę od Applowców używających swoich
    >absurdalnie drogich maszyn do oglądania facebooka i dicking around ;)

    Z Apple mialem jakas godzinke wspolnego w latach 90-tych, i prawde
    mowiac zrobil na mnie pozytywne wrazenie.
    Oczywiscie tylko pod pewnymi wzgledami ...

    Tak czy inaczej - nie bardzo wiem o co ta klotnia.
    Ze niektorzy byli tak dumni ze swoich pecetow, ze nie mogles im
    uswiadomic, ze przeplacili za te nowa generacje CP/M ?

    Spojrz na to inaczej - a co mieli kupic ?
    No chyba, ze byles ukrytą opcją amigi :-)

    J.