  • Data: 2019-02-26 12:14:50
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: d...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 25 lutego 2019 21:23:29 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > Chodzi o to że jeśli w CP/M nie ma czegoś w API to tego nie ma i nie
    > wolno używać.

    Nie wolno tylko jeśli chcesz, żeby dany program działał teroretycznie na każdym
    komputerze, dla którego CP/M był zrobiony - a "zrobić" musiał producent kompa, bo sam
    Digital Research sprzedawał tylko wersję na "generyczny" komputer.
    Cały dynks polegał na tym, że "zrobić" trzeba było tylko te kilka wymaganych funcji
    BIOS - bo BDOS, CCP oraz pozostałe programy były takie same - i dzięki temu nowo
    wyprodukowany komputer miał gotową bibliotekę oprogramowania, a nie padał z braku
    softu jak C-16, C-116 czy C+4 - mimo, że o wiele tańsze niż C-64, zdechły, bo nie
    było gier.
    Ten sam model działał później w klonach PC.

    Ale nic nie zabrania korzystać jednocześnie z funkcji CP/M - czyli np. obsługi dysków
    i systemu plików - i jednocześnie hackowania "na poziomie sprzętu".

    Ciężko by było też wymyślić API do takiego pseudo-stronicowania (choc bliżej temu do
    EMS) oraz mechanizmy w języku programowania sprawdzające, który obecnie fragment
    obszaru kodu czy danych jest w przestrzeni adresowej.
    Z dodatkowej pamięci można było za to zrobić RAMdysk - i to chyba było dostępne - i
    API identyczne jak dla dyskietek.

    > W przypadku Atari/Commodore powszechne było grzebanie w hardware wprost
    > choć prawda jest taka że oba OSy miały możliwości pi x drzwi jak CP/M
    > tylko CPU i API nieco inne.

    CPU to akurat podstawa do CP/M - właśnie dlatego C-128 miał i MOS6510 i Z80, żeby
    można było używać CP/M - ciekawy jestem, jak to było zrobione, czy rzeczywiście się
    jakoś CPU "przełączało", czy działało to jak zestaw spectrum+FDD3000 - ale wtedy
    musiałoby mieć też dwie osobne pamięci - choć w gruncie rzeczy miało 128kB, więc
    jedne 64kB dla MOS6510 i programu terminala - i nie trzeba nic "przełączać" a drugie
    64kB dla Z80 i CP/M - jeszcze tylko jakaś emulacja połączenia szeregowego potrzebna.
    W sumie pamięci na jednej szynie, więc do rozwiązania jedynie arbitraż i można robić
    wyświetlanie itp. poprzez pamięć dzieloną.

    > Co ciekawe x86 MSDOS to było coś pośredniego, niby był to taki
    > "nieprzypominający wcale a wcale jak bum cyk cyk" CP/Ma a jednak wiele
    > programów grzebało wprost w sprzęcie dzięki czemu do dzisiaj ciągniemy
    > takie debilizmy jak bramka A20 i mase innych.

    Akurat bramka A20 przestała być już od jakiegoś czasu przez najnowsze procesory
    obsługiwana. HIMEM.SYSa nie odpalisz :(