  • 11. Data: 2009-04-06 00:12:42
    Temat: Re: CB - jaki jest czas przelaczania się na nadawanie i z powrotem
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 05 Apr 2009 21:00:45 +0200, Sebastian Biały wrote:
    >Jest najtańsze badziewne CB "z hipermarketu". Pytanie brzmi: jakich
    >czasow pomiedzy pojawieniem sie impulsu przełaczenia na nadawanie do
    >momentu pojawienia sie nosnej na wyjściu mogę oczekiwać? Podobnie z
    >powrotem: jakie czasy spodziewam się po zwolnieniu impulsu nadawania aby
    >nośna zniknęła i odbiornik wrocił do stanu odbioru? Wiem, ze to pytanie
    >do wróżki, ale chodzi o oszacowanie z grubsza, czy to jest raczej 1s czy
    >może 10ms.

    obawiam sie ze pomiedzy. 1s bylaby za dlugo, 10ms - niepotrzebnie
    krotko :-)

    J.

  • 12. Data: 2009-04-06 18:16:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > obawiam sie ze pomiedzy. 1s bylaby za dlugo, 10ms - niepotrzebnie

    Opóźnienie do powiedzmy 100ms pozostanie poza możliwością postrzegania
    operatora - zatem nie ma powodu żeby dalej je jakoś uparcie zmniejszać.
    W końcu radio CB przeznaczone jest do prowadzenia fonicznej łączności
    simpleksowej przez człowieka i pod człowieka ma dobierane parametry.

    --
    Darek

  • 13. Data: 2009-04-06 18:31:02
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > nośna zniknęła i odbiornik wrocił do stanu odbioru? Wiem, ze to pytanie
    > do wróżki, ale chodzi o oszacowanie z grubsza, czy to jest raczej 1s czy
    Raczej licz koło 1s.
    Przełączenie nadawania/odbioru to zmiana częstotliwości pracy PLL. I to
    zmiana znaczna, a nie o 10kHz jak przy przełączaniu o kanał. Gdy już
    jest sygnał PLL-lock, to odblokowywane są dalsze stopnie nadajnika, tyle
    że np zasilanie samej końcówki mocy idzie (w AM) przez wzmacniacz audio,
    transformator modulujący itd - (a tam kondensatory z 470uF) - też
    napięcie nie pojawi się od razu, narasta te 100-200ms. Na oscyloskopie
    ładnie to widać, że sama nośna jak "narasta" na wyjściu antenowym to
    narasta tak dobrze z 100-200ms, a jej pojawienie ma "na oko" z 500ms
    opóźnienia od naciśnięcia guzika.
    Przełączenie z powrotem to kolejne czekanie na pll-lock, potem na
    odsycenie całego toru odbiorczego (zatkanego sygnałem nadajnika),
    ustabilizowanie się ARW, ustawienie poziomu SQ, i też dobrze pół sekundy
    upłynie nim radio jest w stanie coś odebrać. A jak już jest w stanie
    odbierać - to od pojawienia się nośnej i odblokowania SQ (jeśli będziesz
    go używać) to w wielu radiach też czas spory

    Te czasy w tanich radiach (np onwa/alan199) są naprawdę spore, i
    strasznie wkurzające nawet przy zwykłym gadaniu (zwłaszcza jak operator
    o tym nie ma pojęcia)- gdy urywa pierwszą 1s wypowiedzi "gdzie stoi
    policja?" "..skiej" "na jakiej ulicy? na Ozimskiej?" "... skiej,
    przecież powiedziałem" itd...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 14. Data: 2009-04-06 19:27:47
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    pamiętam jak w latach dziewięćdziesiątych kolega zrobił BBS na paśmie CB
    który był zainstalowany na słupie energetycznym u niego na wsi. działało
    toto rewelwcyjnie, przy podniesionych warunkach pojawiała się cała europa.
    uzywał zwykłego baycoma i programy graphic packet na windowsie 3.11. z tego
    co pamiętam na alanie 28 czas txdelay był na poziomie 200ms i swobodnie
    sobie radził. nawet było słychać "rozbiegówkę". innee radia tez przy takim
    txdelay swobodnie pracowały.

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 15. Data: 2009-04-07 06:45:27
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    > Raczej licz koło 1s.

    Radio CB aby przeszło badania i został mu nadany certyfikat dopuszczenia do
    sprzedaży w Polsce musi spełniac bardzo ostre kryteria przełączania.

    Podczas włączenia nadawania:
    Ustabilizowanie czestotliwości oraz poziomu nośnej musi nastapic w dwóch
    etapach o łącznym czasie 25ms
    Perwszy etap to 5ms - w tym czasie odchyłka częstotliwości nie może
    wykraczać poza zakres +-10KHz
    Drugi etap kolejne 20ms - w tym czasie radio musi sie ustabilizowac na
    poziomie +-5KHz
    Po upływie 25ms i aż do zwolnienia PTT częstotliwość musi sie zawierać w
    zakresie nie przekraczającym +-0,6KHz

    Podczas wyłączenia nadawania:
    Dopóki nie zostanie zwolniony przycisk PTT obowązuje +-0,6KHz
    Od chwili zwolnienia PTT, radiotelefon musi w ciagu 5ms wyłaczyć nośną a
    częstotliwość nie moze podczas wyłączania wyjść poza zakres +-10KHz

    Podczas przełączeń niedopuszczalne są skoki poziomu sygnału ponad normę
    czyli 4W

    Jak to się ma do twojej 1s ? Gdyby tak było to podczas badań rynku a takie
    są przeprowadzane przez kontrolerów UKE
    zakazano by sprzedaży wszystkich CB w Polsce.
    Kto nie chce niech nie wierzy ale badanie to opisane jest w normie badań
    radiotelefonów CB. Punkt Normy 8.7

    Marek

  • 16. Data: 2009-04-07 08:31:05
    Od: BartekK <s...@N...org>

    marko1a pisze:
    > Radio CB aby przeszło badania i został mu nadany certyfikat dopuszczenia do
    > sprzedaży w Polsce musi spełniac bardzo ostre kryteria przełączania.
    Zgadzam się, znam te kryteria, ale one nie mówią nic o czasie
    przełączania. Mówią tylko i wyłącznie o tym, co idzie w eter.

    Np puszczenie przycisku ma powodować wyłączenie nośnej w określonym
    czasie- i radio ma _przestać_nadawać_ w ustalonym czasie, a nośna w tym
    czasie przejściowym nie może odpłynąć więcej niż norma ani mieć
    skaczącej _ponad_ normę mocy. A co się dzieje od tego momentu gdy
    puszczasz przycisk i znika nośna, aż do momentu gdy masz możliwość
    odbierania tym radiem - to inna sprawa.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 17. Data: 2009-04-07 21:15:52
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik marko1a napisał:
> [...]
    > sprzeda?y w Polsce musi spe^(3)niac bardzo ostre kryteria prze^(3)?czania.
    >
    > Podczas w^(3)?czenia nadawania:
    > Ustabilizowanie czestotliwo?ci oraz poziomu no?nej musi nastapic w dwóch
    > etapach o ^(3)?cznym czasie 25ms
    > Perwszy etap to 5ms - w tym czasie odchy^(3)ka cze^stotliwo?ci nie mo?e
    > wykracza? poza zakres +-10KHz
    > Drugi etap kolejne 20ms - w tym czasie radio musi sie ustabilizowac na
    > poziomie +-5KHz
    > Po up^(3)ywie 25ms i a? do zwolnienia PTT cze^stotliwo?? musi sie zawiera? w

    To co opisałeś to Bardzo, ale to bardzo liberalne wymagania. Jak się od
    radia wymaga porządnej stałości częstotliwości to się w ogóle nie mówi w
    jakim czasie ma się pętla PLL ustabilizować - sprawa producenta i
    użytkownika który to kupi, po prosu określa się że pętla musi wejść w
    synchronizm ZANIM zostanie wystawiona nośna...

    > Podczas wy^(3)?czenia nadawania:
    > Dopóki nie zostanie zwolniony przycisk PTT obow?zuje +-0,6KHz
    > Od chwili zwolnienia PTT, radiotelefon musi w ciagu 5ms wy^(3)aczy? no?n? a
    > cze^stotliwo?? nie moze podczas wy^(3)?czania wyj?? poza zakres +-10KHz

    Koszmar, śmietnik nie z tej ziemi - cóż, inaczej Cobry i inne podobne
    wynalazki nie miały by prawa istnienia.

    > Podczas prze^(3)?czen~ niedopuszczalne s? skoki poziomu sygna^(3)u ponad norme^
    > czyli 4W
    >
    > Jak to sie^ ma do twojej 1s ? Gdyby tak by^(3)o to podczas badan~ rynku a takie
    > s? przeprowadzane przez kontrolerów UKE
    > zakazano by sprzeda?y wszystkich CB w Polsce.

    A czemu? Popełniłeś chyba błąd - bo żadne przepisy nie mówią po jakim
    czasie od naciśnięcia PTT ma się radio włączyć na nadawanie - to co
    podałeś to maksymalne długości niestabilnej emisji. A że przed
    wystawieniem nośnej w antenę radio będzie pięć sekund się namyślało to
    nie sprawa UKE - oni dbają o to żeby śmieci w eter nie szły, jak chcesz
    mieć bardzo wolno pracujące radio i za takowe zapłacisz - twoja sprawa.

    --
    Darek

  • 18. Data: 2009-04-08 09:43:44
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości
> [...]

    >użytkownika który to kupi, po prosu określa się że pętla musi wejść w
    >synchronizm ZANIM zostanie wystawiona nośna...

    W dobry radiu jak jest wyprowadzony lock detect z pętli to to producent to
    wykorzysta i tyle.
    Ale jak to jest w rzeczywistości to wiadomo.

    >Koszmar, śmietnik nie z tej ziemi - cóż, inaczej Cobry i inne podobne
    >wynalazki nie miały by prawa istnienia.

    Powodem jest niestety sam klient. Żąda coraz tańszego radia to mu sie takie
    produkuje :)

> [...]
    >dbają o to żeby śmieci w eter nie szły, jak chcesz mieć bardzo wolno
    >pracujące radio i za takowe zapłacisz - twoja sprawa.

    Racja umkęło mi o tym wspomnieć że pomiar jest od chwili pojawienia sie
    "czegokolwiek" na wyjściu antenowym bo to jest oczywiste. Tak jak napisałeś
    UKE interesuje tylko to co jest na gnieździe a nie w jakim czasie się
    pojawi. Badałem kilka CB i to nawet "tych lepszych" i wiem że są takie które
    tej normy po prostu nie sięgną i tyle. Często ich sprzedaż w Polsce odbywa
    się na podstawie wystawionych certyfikatów gdzieś w EU. Wystarczy zobaczyć
    numer jednostki notyfikacyjnej i wszystko jasne.
    Resztę oceni klient. Kupi albo nie kupi.

    Marek