  • 31. Data: 2015-09-24 20:43:52
    Temat: Re: Bezpiecznik topikowy i wstrząsy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To jedno, ale mamy tez dwie alternatywy - swietlowki i LED

    To jest jedna alternatywa, tylko różne, że się tak wyrażę, jej człony.

    > I mam opory przed zaplaceniem 5zl za halogena, a one drozsze
    > potrafia byc :-)

    Można mieć opory przed zakupem koniaku za stówę (a one droższe potrafią
    być), skoro można kupić czyściochę za kilkanaście złotych i tak samo się
    nawalić. Świetlówki staram się omijać z daleka. Co do LED, jestem pełen
    uznania, coraz bardziej mi odpowiadają. Więc może za jakiś czas problem
    wyboru zniknie, choć wciąż jeszcze jest. W przypadku gdy chodzi wyłącznie
    o jakość, wybiorę halogen (ale nie zawsze o to chodzi, czasem chcę po
    prostu coś łyknąć).

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2015-09-24 20:52:16
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    24 września 2015 19:55 Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    : (...)
    : > No bo takich dwu-bańkowych bulb w sklepach jakoś nie widać.
    : > (...)
    :
    : Musimy żyć w jakichś dwu równoległych światach połączonych jedynie
    : portem 119. W moim jest tak, że dwubańkowy halogen stał się chyba
    : dominującym asortymentem wśród bulb z oprawką E27. Ja używam takich
    : od pewnie dziesięciu lat. Kiedyś robił to tylko Philips, teraz robią
    : wszyscy. A ponieważ Unia halogenów nie zabrania, więc można to kupić
    : w każdej Biedronce, nawet bez napisów dla zmylenia wroga, że nie do
    : użytku domowego.
    :

    Nnno wiesz, mam jedną jedyną lampę halogenową, rozpirzyła się w innym jak raz
    (niż bulba) miejscu, no i chwilowo nie kupuję nowej, bo wybrałem coś tańszego.
    Jak tą rozpirzoną naprawię, to będę szukać takiej dwu-bańki. W pobliskim
    sklepie, gdzie kupuję (niemal wyłącznie) to są tylko jednowarstwowe, więc moje
    stwierdzenie że "nie widać" - było naciągane, masz rację. *Ja* nie widziałem. No
    a z p. Jankiem rozmawiałem o tym ładnych parę lat temu, i wspominał o Philipsie
    (przypomniałeś mi). Widać, że jednak mógł na tym zrobić jakąś-tam kasę, do
    podziału z Instytutem, szkoda, że decydenci nie wykazali się dalekowzrocznością!

    No a co do patentu, to gdy ten "jego" wygasł, to już nikt go przejąć "na
    wyłączność" nie mógł, i teraz (jak piszesz) "robią wszyscy". No ale tu żeś nieco
    przeholował, no ba ani ja, ani Ty, ani nawet wynalazca (czy też współ-wynalazca,
    nie jestem pewien) pan Janek Fink-Finowiecki - tego *nie* robimy ;)

    Tym niemniej wszystkim zadowolonym użytkownikom pragnę niniejszym uświadomić, że
    taką dwu-bulbę wymyślili Polacy, i tylko przez złośliwość losu - zostali
    pozbawieni należnych im z tego tytułu apanaży...

    :
    : Co jest między bańkami, tego dokładnie nie wiem, ale
    : chyba jednak nie próżnia. Raczej gaz, który w przewidywalny sposób
    : chłodzi wewnętrzną kwarcową bańkę.
    :

    Ja nie specjalist' to i nie znaju, ale wydaje mi się, że chodzi właśnie o to, że
    owa wewnętrzna *ma być* jak najgorętsza!

    :
    : Jestem przekonany, że technolodzy
    : wszystko dokładnie wyliczyli i sprawdzili, gdy wprowadzali
    : w życie panajankowe teorie. (...)
    :

    Ciekawą w tym aspekcie (acz już o wymiar wielce *ogólny* tu mi się rozchodzi)
    sprawą jest to, że często-gęsto na jakieś wynalazki wpadają outsiderzy, czyli
    "ludzie z zewnątrz", wyprzedzając starannie wyedukowanych specjalistów, którym
    dany pomysł jakoś-tam żadną miarą nie mógł wpaść do głowy latami, choć niby o
    swej dziedzinie "wiedzieli wszystko". Aż tu przychodzi ktoś "niedouczony", i
    podaje pomysł, prosty, a jednak w tej prostocie - genialny. I fachowcom kopary
    opadają do samej ziemi... Ale to chyba jasne, że sam, "goły" pomysł to za mało,
    fachowcy muszą potem jeszcze sporo się nagłówkować, aby to-to zadziałało jak
    trzeba.

    --
    Posiadasz wolne moce obliczeniowe? Dołącz do projektu BOINC - przetwarzania
    rozproszonego, wykorzystującego domowy sprzęt, do profesjonalnych projektów.

  • 33. Data: 2015-09-24 21:13:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    (c)RaSz pisze:

    > Tym niemniej wszystkim zadowolonym użytkownikom pragnę niniejszym
    > uświadomić, że taką dwu-bulbę wymyślili Polacy, i tylko przez złośliwość
    > losu - zostali pozbawieni należnych im z tego tytułu apanaży...

    E tam od razu złośliwość. Wiele wynalazków przeszło taką kolej rzeczy.
    Ktoś wymyśla, składa wniosek, uzyskuje patent, przez lata nikt się tym
    nie interesuje. Bo na przykład nie jest to nikomu potrzebne. Potem
    patent wygasa, a pomysł jest jak znalazł. Stereofonia na przykład była
    opatentowana chyba ze sto lat wcześniej nim zaczęła być powszechna.

    > Ja nie specjalist' to i nie znaju, ale wydaje mi się, że chodzi właśnie
    > o to, że owa wewnętrzna *ma być* jak najgorętsza!

    Nie, ona ma optymalny zakres temperatur. Nie tylko z tego powodu,
    że gdyby była *najgorętsza*, to by się nawet kwarc stopił.

> [...]
    > ziemi... Ale to chyba jasne, że sam, "goły" pomysł to za mało, fachowcy
    > muszą potem jeszcze sporo się nagłówkować, aby to-to zadziałało jak

    Józef Hoffman z Krakowa był kimś takim. Światowej sławy pianista, uznawany
    za jednego z lepszych w ogóle. Od lat dwudziesych mieszkający w Stanach
    Zjednoczonych. Z samych honorariów za koncerty żyłby bardzo dostatnio,
    większość ówczesnych pianistów mogła mu zazdrościć stawek. Ale największe
    dochody dawały mu opłaty licencyjne za wynalazek wycieraczki samochodowej,
    którego był dokonał patrząc na kiwający się metronom. I ten stan sobie bardzo
    chwalił -- jak mówił, może grać dla przyjemności, wielkiej przyjemności.
    A ta wycieraczka, to nie była jego jedynym wynalazkiem.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2015-09-24 22:12:20
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    news:5604401d$0$566$65785112@news.neostrada.pl ...
    :
    : > Pojawiły się zanim Unia przestała lubić jakiekolwiek żarówki.
    :

    Ale które halogeny? Te jedno~ były od dawna, czy chodzi Ci o te dwu~bulbowe?

    : > Wtedy były sporo tańsze niż
    : > dzisiaj. Ale dużo droższe w porównaniu z (ówczesną) ceną zwykłej żarówki.
    : > Teraz ceny wyznacza polityka -- towar sprzedawany w zastępstwie
    : > towaru objętego prohibicją.
    : >

    Prohibicja antyalkoholowa zbudowała potęgę amerykańskiego świata zorganizowanej
    przestępczości. Zakazu sprzedaży w UE "zwykłych" żarówek (powyżej pewnej mocy)
    nie da się wytłumaczyć rozsądniej, niż jako szwindel, mający napędzić zyski
    producentom lamp "ekologicznych". Które są (ich część) dla środowiska dziesiątki
    razy bardziej niebezpieczne, niż odpady po-żarówkowe!

    :
    : To jedno, ale mamy tez dwie alternatywy - swietlowki i LED
    :

    Widziałem niedawno u znajomego jakąś zaskakującą lampę. Konstrukcja wykazywała
    podobieństwo do świetlówki, za świecenie jednak odpowiadał zarówno gaz, jak i
    sporych rozmiarów żarnik. Takie skrzyżowanie, i do tego jeszcze jej szklana
    obudowa *nie* była pokryta żadnym-tam luminoforem. Rozpędzała się dość długo,
    ale gdy już jaśniała "w pełnej krasie" - to dawała dużą, acz nie-upierdliwą
    temperaturę barwową. Niezwykle "przyjazna" dla oczu. Ale nie znam określenia jej
    typu, ani zasady działania. Natomiast znajomy twierdził, że jej współczynnik
    wydajności, znaczy poziom światła w przeliczeniu na zużytą ilość prądu - stawia
    ją sporo wyżej - niż LED. Coś mi się wierzyć nie chce, zdawało mi się, że LED-y
    mają ten "faktor" najlepszy? Wie ktoś coś o tym?

    :
    : I mam opory przed zaplaceniem 5zl za halogena,
    : a one drozsze potrafia byc :-)
    : J.
    :

    Piątaka Ci szkoda? Na bulbę? Coś ci się chyba pióro omskło! No bo po primo, to
    one chyba ciut droższe są, secundo to "zwykła" żarówka jest tańsza, ale świeci
    krócej. Oczywiście nie o samochody mi idzie, ale o żyrandol dajmy na to, czy
    lampę biurkową. A zaś po tertio - to koszt samego "głównego" źródła światła to
    pikuś: największa różnica jest związana z tym, że halogenkowe wymagają
    obniżonego napięcia, i konieczny jest transformator, no i on wydatnie podnosi
    cenę samej "lampy bez żarówki".

    Jednak jakość światła z halogena jest jego atutem niepodważalnym, świetlówka mu
    nie podskoczy, a i LED-y chyba (jeszcze?) też nie...

    --

    Socjaliści, jak wiadomo, swój program kierują do tych, którzy czują się
    pokrzywdzeni, i wyzyskiwani. Kiedy więc socjaliści są u władzy - tak

  • 35. Data: 2015-09-24 22:28:54
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    : (...)
[...]
    : --
    : Jarek
    :

    Ale, ale - coś mi tu nie gra! Bowiem o wynalazcy wycieraczki samochodowej były
    gdziesik jakieś doniesienia, dotyczące pewnych "smaczków", i słowa o tym, że to
    był urodzony krakus. No ale audycja była "z importu", no to autorzy mogli ową
    "krakowskość" olać, tylko czemu tego nie podniesiono w polskim tłumaczeniu?
    Ciekawe zaprawdę.

    A co do smaczków, to chodziło o to, iż człowiek wymyślił, opatentował, a
    koncerny zaczęły to instalować w samochodach - nie zawracając sobie głowy
    patentem. Jego właściciel musiał się o to procesować, i zajęło to wiele lat -
    ale gdy wygrał, to zyski były olbrzymie. Jak sugerowali autorzy doniesienia:
    gdyby przyszli do wynalazcy zawczasu, i zaoferowali wielokrotnie mniej, to by
    sprzedał z pocałowaniem ręki. A że ukradli "własność intelektualną", to sąd nie
    miał dla nich pobłażania, no a w Ameryce sądy to potęga! Co zresztą jest jednym
    z kamieni ich sukcesów gospodarczych. No ale to duuuży temat, na inną porę...

  • 36. Data: 2015-09-25 12:27:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik " (c)RaSz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >nie-upierdliwą
    >temperaturę barwową. Niezwykle "przyjazna" dla oczu. Ale nie znam

    No coz - zarnik mialy LR-MIX. Takie szeregowe polaczenie lampy
    rteciowej i zarowki, dzieki czemu nie potrzebowaly dlawika do
    zasilania.
    No ale z wszelkimi szykanami rteciowki - luminofor itp.
    Czyzbys jakas MH (metalohalogenkowa) w podobnej technice widzial ?
    One raczej umiarkowanie "przyjazne".

    Jeszcze mozliwa ksenonowa, ale to raczej bez zarnika.

> [...]
    >się, że LED-y
    >mają ten "faktor" najlepszy? Wie ktoś coś o tym?

    Moze tak - ksiazkowo to nadal najlepsze sa sodowki, z wydajnoscia
    rzedu 120-160lm/W.
    No ale wiadomo - zolte, za silne, dobre do ulic w nocy.

    Ledy ... niby niektorzy sie chwala 100lm/W, ale w danych czesto widac
    ledwo 50.
    Tym niemniej jak patrze na jedna ulice oswietlona LEDami ... ktos tu
    klamie.
    Dobrze swieca, rzekbym ze lepiej niz sodowe.

    Swietlowki duze maja rzedu 75 oidp, MH podchodza pod 100.

    Cos mi chodzi po glowie, ze te waty w sodowych to moga byc na lampie -
    a dodatkowo dlawik doklada 50% strat mocy.
    Chyba, ze jest nowoczesny elektroniczny i wtedy ... 10-20% ?
    I to moze dotyczyc wszystkich wyladowczych lamp.

> [...]
    >primo, to
    >one chyba ciut droższe są, secundo to "zwykła" żarówka jest tańsza,

    za 10-20 moge miec swietlowke lub LED, to po ch* mnie kupowac drogiego
    halogena, ktory ani oszczedny ani trwaly nie jest ?

> [...]
    >wymagają
    >obniżonego napięcia, i konieczny jest transformator, no i on wydatnie

    Widziales ceny - od 20zl za "elektroniczny".

    Choc bywaja i inne wady - znajoma sobie kupila ladny zyrandol.
    Kryterium wyboru bylo: ladny, no i tani.
    Na halogeny.
    A teraz ... za jasno, albo za ciemno, bo ona by chciala miec dwie moce
    do wyboru, a trafo jedno i elektroniczne.

    >Jednak jakość światła z halogena jest jego atutem niepodważalnym,
    >świetlówka mu
    >nie podskoczy, a i LED-y chyba (jeszcze?) też nie...

    No coz - do oswietlenia ogolnego swietlowki mnie zadowalaja. Wiec 5zl
    za halogena to zdecydowanie za drogo :-)
    LED do tego sie jeszcze niezbyt nadaja, choc coraz lepsze robia.

    Do lampki na biurko to troche inny wybor.
    Halogen swieci ladnie, ostre, skupione swiatlo pomaga w pracy.
    Swietlowka daje rozproszone, a LED ... albo rozproszone, albo
    nierownomierne.
    No swietlowki startuja dlugo (w lampce nocnej zaleta), a LED potrafia
    opozniac zaswiecenie, nie wiedziec czemu.

    J.

  • 37. Data: 2015-09-25 14:18:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ledy ... niby niektorzy sie chwala 100lm/W, ale w danych czesto widac
    > ledwo 50. Tym niemniej jak patrze na jedna ulice oswietlona LEDami ...
    > ktos tu klamie. Dobrze swieca, rzekbym ze lepiej niz sodowe.

    Przecież to jest prosta konsekwencja kierunkowości źródła światła.
    Sodówa świeci dookólnie, a oprawa bardziej osłania ją od góry, niż
    skupia światło w dół. Żeby tak dobrze wykorzystać światło w pożądanym
    miejscu jak to jest przy oświtlaniu ulic LEDami, to by trzeba było
    stosować w latarniach optykę taką, jak w reflektorach teatralnych.
    A lampy LEDowe mają to od razu, z natury swojej.

    Jarek

    --
    W mordę kopany! W życiu bym do teatru nie poszedł!

  • 38. Data: 2015-09-25 14:37:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Przecież to jest prosta konsekwencja kierunkowości źródła światła.
    >Sodówa świeci dookólnie, a oprawa bardziej osłania ją od góry, niż
    >skupia światło w dół.

    Lustra sa znane od starozytnosci.

> [...]
    >stosować w latarniach optykę taką, jak w reflektorach teatralnych.
    >A lampy LEDowe mają to od razu, z natury swojej.

    Nie calkiem, bo taka lampa powinna swiecic odpowiednio szeroko.
    I ... tak swieci. A przynajmniej sie stara.
    Mozliwe za to, ze po paru latach lustro spada do 80% sprawnosci, a
    potem do 50%.

    Gorzej jest przy rteciowkach, gdzie lampa rozlegla, trudno sie wiazke
    ksztaltuje, a swiatlo odbite czesto znow w lampe trafia.

    Zauwazylem jeszcze, ze klosze tych lamp potrafia byc bardzo brudne.

    J.

  • 39. Data: 2015-09-25 14:59:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Lustra sa znane od starozytnosci.

    Lecz dopiero za Republiki Weneckiej zaczęto robić takie, by można
    było mówić o ich odbijaniu w kontekscie energetycznym, a nie tylko
    informacyjnym.

    > Nie calkiem, bo taka lampa powinna swiecic odpowiednio szeroko.
    > I ... tak swieci. A przynajmniej sie stara.

    No więc właśnie nie powinna. Świeci kosinusoidalnie, z grubsza rzecz
    biorąc. I choć stara się robić to bardziej kierunkowo, to jej nie
    wychodzi. Więc na rozkurz idzie z połowa światła. Diody mają kąt tak
    ze 30°, a w lampie ulicznej jest tych diod wiele. Kształtuje się nimi
    pas drogi do oświetlenia -- każda lampa ma swój wyznaczony obszar. Gdy
    zgaśnie jedna lampa LED, to pod latarnią robi się ciemno. W przypadku
    latarni ogólnojarzeniowych, nawet jeśli zgaśnie co drugą, to jeszcze
    jakoś to wygląda. A one przecież rozpraszają swiatło nie tylko wzdłuż
    drogi, ale też i w poprzek. To co pada na dalekie pobocza, to się marnuje.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2015-09-25 15:52:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:
    >Lecz dopiero za Republiki Weneckiej zaczęto robić takie, by można
    >było mówić o ich odbijaniu w kontekscie energetycznym, a nie tylko
    >informacyjnym.

    Hm, legendy chodza, jak to Archomedes rzymska flote spalil, ale moze
    to tylko legendy.
    Wypolerowane srebro dosc dobrze odbija - nawet jesli przejrzec sie nie
    da.

    >No więc właśnie nie powinna. Świeci kosinusoidalnie, z grubsza rzecz
    >biorąc. I choć stara się robić to bardziej kierunkowo, to jej nie
    >wychodzi.

    Akurat jedna taka moge czasem obserwowac w lekkiej mgielce - i bardzo
    ladnie swieci.
    Widac wyraznie dwie boczne wiazki - ale jednak w dol na droge
    skierowane.

    >Więc na rozkurz idzie z połowa światła.

    Ale to nie masz na mysli tego, co z jarznika w gore idzie, czy masz ?
    Bo w gorze lustro.

> [...]
    >jakoś to wygląda. A one przecież rozpraszają swiatło nie tylko wzdłuż
    >drogi, ale też i w poprzek. To co pada na dalekie pobocza, to się

    No i tu prawda, ze ten jarznik sodowy waski, ale dlugi. W jedna strone
    skupic sie dobrze nie da.
    No ale cala szerokosc drogi i chodniki trzeba oswietlic.

    J.