-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin1!goblin.stu.neva.ru!news.glorb.com!peer03.iad.highwinds-media.c
om!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx01.iad01.newshosting.
com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-
a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Bezpieczna prędkość, czyli jaka?
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <ldj2o2$rfu$1@news.task.gda.pl>
<5300caa1$0$2371$65785112@news.neostrada.pl>
<13ul9otgpm7ag$.1hnoiy0ax22t5.dlg@40tude.net>
<5300ef04$0$2210$65785112@news.neostrada.pl>
Date: Sun, 16 Feb 2014 18:45:06 +0100
Message-ID: <1domd2ohl7krg$.1pdm5gyp7bxq7.dlg@40tude.net>
Lines: 130
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.25.47.61
X-Trace: 1392572707 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 2214 83.25.47.61:58722
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 5447
X-Received-Body-CRC: 979919616
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2524325
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sun, 16 Feb 2014 18:01:50 +0100, _Michał napisał(a):
> On 2014-02-16 16:00, Tomasz Pyra wrote:
>> Dnia Sun, 16 Feb 2014 15:26:35 +0100, _Michał napisał(a):
>>
>>
>>> Bezpieczna prędkość zależy:
>>
>> Ale ta kolejność to rozumiem odwrotna? A conajmniej przypadkowa?
>>
>> Bo od kryterium mającego największy wpływ, do tego który ma najmniejszy to
>> raczej:
>>
>> 7. Umiejętności kierowcy
>> 5. Stan psychofizyczny kierowcy
>> 6. Stan techniczny samochodu
>> 4. Projektu drogi
>> 8. Stanu technicznemu drogi
>> 2. Warunków atmosferycznych
>> 3. Opon
>> 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu
>
>
> właśnie kryterium było od najważniejszego i już wyjaśnię dlaczego:
>
>
> 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu
>
> -tu jest po prostu przepaść pomiędzy modelami,
Przepaść czy nie przepaść.
Jeśli chodzi o samochody osobowe, to tak nawet idąc skrajnie porównując
Tico do Lancera, to będzie kilka procent jeśli chodzi o prędkość
pokonywania łuku przez kierowcę który to zrobi prawidłowo.
Natomiast idąc dalej to oczywiście różnice będą większe jeżeli porównać
samochód osobowy z ciężarówką czy zapakowanym po dach dostawczakiem.
Można jeszcze rozważyć na ile u przeciętnego kierowcy wyposażenie samochodu
w różne elektroniczne pomagacze podnosi tą prędkość - to istotnie może być
spora różnica.
Trochę większe różnice w prędkości będą jeżeli chodzi o przeżywalność
zderzenia, zwłaszcza z innym pojazdem.
> 2. Warunków atmosferycznych
>
> -Po prostu jak pada czy śniego/lód to cudów nie ma
> i nawet dobre auto na niewiele się zda, coś dobre
> na dziwnej nawierzchni cały czas może skręcić lepiej
> niż słabe.
Znowu głównie zależy to od kierowcy i jego strachów.
Mokra nawierzchnia wymaga jazdy może kilka procent wolniej niż sucha.
Jeśli chodzi o zimę, to wiadomo że rozpiętość nawierzchni jest spora, może
być fajny przyczepny śnieg po którym na zimówkach jedzie się tak szybko jak
po mokrym, a może być lód po którym w ogóle nie da się jechaś.
Dobry kierowca po mokrym jedzie o kilka procent wolniej niż po suchym.
Popatrz sobie na czasy które w Suzuki Liana robią w Top Gear kierowcy F1.
Rekord na suchym to 1:42.9, na mokrym 1:44.7, a jazda po kałużach to
1:47.1.
Pojedyńcze procenty róznicy prędkości.
> 3. Opon
>
> -Kolosalne znaczenie, ale już mniejsze niż pogoda
Oczywiście kolosalne, pod warunkiem że sekunda na kilometrze to kolosalne
różnice (dla mnie tak), bo mniej więcej tyle wychodzi różnicy między
najtańszą chińszczyzną, a takimi już dobrymi, drogimi oponami drogowymi.
Ze dwie sekundy na kilometrze można dorzucić mając opony wyczynowe (ale
wtedy trzeba mieć różne w zależności od warunków).
> 4. Projektu drogi
>
> -źle wyprofilowana droga i lecisz 180 na 70 i można już
> się zsunąć czy wypaść...
Tzn. jeżeli pod "projekt drogi" rozumiesz że jedna droga jest osiedlową
uliczką, a inna droga jest autostradą, to owszem. Wiadomo też że droga
prosta umożliwia rozwinięcie wyższej prędkości niż droga kręta, ale to też
oczywiste.
> 5. Stan psychofizyczny kierowcy
>
> -to już ma małe znaczenie, ale wciąż istotne żeby przynajmniej
> ogarniał zmieniające się otoczenie i celował kierownicą pomiędzy
> 2 linie.
>
> Chyba że mówimy o sytuacjach ekstremalnych gdzie trzeba unikać
> zagrożenia to wtedy to ląduje na pkt 2-3 (nie 1).
>
> Za to jak trzeba by ogarniać auto nie celując w drogę tylko
> cyrk odstawiać, to już nie powiedział bym że to prędkość
> bezpieczna tylko trochę ponad.
>
>
> 6. Stan techniczny samochodu
>
> -To ma już bardzo małe znaczenie, chyba ze mówimy ze mamy
> koła na 2 z 5 śrubach i to nie dokręconych, ale generalnie
> jakoś tam ogarnięty największy trup i tak jeździ lepiej
> niż zadbane ale minimalnie gorsze auto.
Żal komentować takie bzdety...
Akurat takie rzeczy jak stan techniczny hamulców czy zawieszenia jest
kluczowy dla możliwości rozwijania dużych prędkości.
> 7. Umiejętności kierowcy
>
> -Bez znaczenia, chyba ze sytuację ekstremalne (czytaj ponad prędkość)
No to musisz się kiedyś pościgać z umiejącym jeździć kierowcą ;-)
To by Ci się bardzo optyka zmieniła jak ogarnięty kierowca w Tico tak by Ci
wtłukł, że byś piszczał :)
> 8. Stanu technicznemu drogi
>
> -To już absolutnie bez znaczenia, po prostu widać po czym jedziesz
> a dziury przy większych prędkościach nie mają żadnego znaczenia.
A jechałeś kiedyś samochodem (chociaż jako pasażer)?
Bo mam spore wątpliwości :-)
Następne wpisy z tego wątku
- 17.02.14 00:32 John Kołalsky
- 17.02.14 10:45 BaX
- 20.02.14 09:38 Trybun
- 20.02.14 23:01 John Kołalsky
- 21.02.14 21:42 Trybun
- 22.02.14 01:09 John Kołalsky
Najnowsze wątki z tej grupy
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie