eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBezpieczna prędkość, czyli jaka?Re: Bezpieczna prędkość, czyli jaka?
  • Data: 2014-02-16 18:45:06
    Temat: Re: Bezpieczna prędkość, czyli jaka?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Sun, 16 Feb 2014 18:01:50 +0100, _Michał napisał(a):

    > On 2014-02-16 16:00, Tomasz Pyra wrote:
    >> Dnia Sun, 16 Feb 2014 15:26:35 +0100, _Michał napisał(a):
    >>
    >>
    >>> Bezpieczna prędkość zależy:
    >>
    >> Ale ta kolejność to rozumiem odwrotna? A conajmniej przypadkowa?
    >>
    >> Bo od kryterium mającego największy wpływ, do tego który ma najmniejszy to
    >> raczej:
    >>
    >> 7. Umiejętności kierowcy
    >> 5. Stan psychofizyczny kierowcy
    >> 6. Stan techniczny samochodu
    >> 4. Projektu drogi
    >> 8. Stanu technicznemu drogi
    >> 2. Warunków atmosferycznych
    >> 3. Opon
    >> 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu
    >
    >
    > właśnie kryterium było od najważniejszego i już wyjaśnię dlaczego:
    >
    >
    > 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu
    >
    > -tu jest po prostu przepaść pomiędzy modelami,

    Przepaść czy nie przepaść.

    Jeśli chodzi o samochody osobowe, to tak nawet idąc skrajnie porównując
    Tico do Lancera, to będzie kilka procent jeśli chodzi o prędkość
    pokonywania łuku przez kierowcę który to zrobi prawidłowo.

    Natomiast idąc dalej to oczywiście różnice będą większe jeżeli porównać
    samochód osobowy z ciężarówką czy zapakowanym po dach dostawczakiem.

    Można jeszcze rozważyć na ile u przeciętnego kierowcy wyposażenie samochodu
    w różne elektroniczne pomagacze podnosi tą prędkość - to istotnie może być
    spora różnica.

    Trochę większe różnice w prędkości będą jeżeli chodzi o przeżywalność
    zderzenia, zwłaszcza z innym pojazdem.


    > 2. Warunków atmosferycznych
    >
    > -Po prostu jak pada czy śniego/lód to cudów nie ma
    > i nawet dobre auto na niewiele się zda, coś dobre
    > na dziwnej nawierzchni cały czas może skręcić lepiej
    > niż słabe.

    Znowu głównie zależy to od kierowcy i jego strachów.

    Mokra nawierzchnia wymaga jazdy może kilka procent wolniej niż sucha.
    Jeśli chodzi o zimę, to wiadomo że rozpiętość nawierzchni jest spora, może
    być fajny przyczepny śnieg po którym na zimówkach jedzie się tak szybko jak
    po mokrym, a może być lód po którym w ogóle nie da się jechaś.

    Dobry kierowca po mokrym jedzie o kilka procent wolniej niż po suchym.
    Popatrz sobie na czasy które w Suzuki Liana robią w Top Gear kierowcy F1.

    Rekord na suchym to 1:42.9, na mokrym 1:44.7, a jazda po kałużach to
    1:47.1.
    Pojedyńcze procenty róznicy prędkości.

    > 3. Opon
    >
    > -Kolosalne znaczenie, ale już mniejsze niż pogoda

    Oczywiście kolosalne, pod warunkiem że sekunda na kilometrze to kolosalne
    różnice (dla mnie tak), bo mniej więcej tyle wychodzi różnicy między
    najtańszą chińszczyzną, a takimi już dobrymi, drogimi oponami drogowymi.

    Ze dwie sekundy na kilometrze można dorzucić mając opony wyczynowe (ale
    wtedy trzeba mieć różne w zależności od warunków).


    > 4. Projektu drogi
    >
    > -źle wyprofilowana droga i lecisz 180 na 70 i można już
    > się zsunąć czy wypaść...

    Tzn. jeżeli pod "projekt drogi" rozumiesz że jedna droga jest osiedlową
    uliczką, a inna droga jest autostradą, to owszem. Wiadomo też że droga
    prosta umożliwia rozwinięcie wyższej prędkości niż droga kręta, ale to też
    oczywiste.

    > 5. Stan psychofizyczny kierowcy
    >
    > -to już ma małe znaczenie, ale wciąż istotne żeby przynajmniej
    > ogarniał zmieniające się otoczenie i celował kierownicą pomiędzy
    > 2 linie.
    >
    > Chyba że mówimy o sytuacjach ekstremalnych gdzie trzeba unikać
    > zagrożenia to wtedy to ląduje na pkt 2-3 (nie 1).
    >
    > Za to jak trzeba by ogarniać auto nie celując w drogę tylko
    > cyrk odstawiać, to już nie powiedział bym że to prędkość
    > bezpieczna tylko trochę ponad.
    >
    >
    > 6. Stan techniczny samochodu
    >
    > -To ma już bardzo małe znaczenie, chyba ze mówimy ze mamy
    > koła na 2 z 5 śrubach i to nie dokręconych, ale generalnie
    > jakoś tam ogarnięty największy trup i tak jeździ lepiej
    > niż zadbane ale minimalnie gorsze auto.

    Żal komentować takie bzdety...
    Akurat takie rzeczy jak stan techniczny hamulców czy zawieszenia jest
    kluczowy dla możliwości rozwijania dużych prędkości.

    > 7. Umiejętności kierowcy
    >
    > -Bez znaczenia, chyba ze sytuację ekstremalne (czytaj ponad prędkość)

    No to musisz się kiedyś pościgać z umiejącym jeździć kierowcą ;-)
    To by Ci się bardzo optyka zmieniła jak ogarnięty kierowca w Tico tak by Ci
    wtłukł, że byś piszczał :)

    > 8. Stanu technicznemu drogi
    >
    > -To już absolutnie bez znaczenia, po prostu widać po czym jedziesz
    > a dziury przy większych prędkościach nie mają żadnego znaczenia.

    A jechałeś kiedyś samochodem (chociaż jako pasażer)?
    Bo mam spore wątpliwości :-)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: