-
Data: 2014-02-16 18:45:06
Temat: Re: Bezpieczna prędkość, czyli jaka?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sun, 16 Feb 2014 18:01:50 +0100, _Michał napisał(a):
> On 2014-02-16 16:00, Tomasz Pyra wrote:
>> Dnia Sun, 16 Feb 2014 15:26:35 +0100, _Michał napisał(a):
>>
>>
>>> Bezpieczna prędkość zależy:
>>
>> Ale ta kolejność to rozumiem odwrotna? A conajmniej przypadkowa?
>>
>> Bo od kryterium mającego największy wpływ, do tego który ma najmniejszy to
>> raczej:
>>
>> 7. Umiejętności kierowcy
>> 5. Stan psychofizyczny kierowcy
>> 6. Stan techniczny samochodu
>> 4. Projektu drogi
>> 8. Stanu technicznemu drogi
>> 2. Warunków atmosferycznych
>> 3. Opon
>> 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu
>
>
> właśnie kryterium było od najważniejszego i już wyjaśnię dlaczego:
>
>
> 1. Zdecydowanie od konstrukcji samochodu
>
> -tu jest po prostu przepaść pomiędzy modelami,
Przepaść czy nie przepaść.
Jeśli chodzi o samochody osobowe, to tak nawet idąc skrajnie porównując
Tico do Lancera, to będzie kilka procent jeśli chodzi o prędkość
pokonywania łuku przez kierowcę który to zrobi prawidłowo.
Natomiast idąc dalej to oczywiście różnice będą większe jeżeli porównać
samochód osobowy z ciężarówką czy zapakowanym po dach dostawczakiem.
Można jeszcze rozważyć na ile u przeciętnego kierowcy wyposażenie samochodu
w różne elektroniczne pomagacze podnosi tą prędkość - to istotnie może być
spora różnica.
Trochę większe różnice w prędkości będą jeżeli chodzi o przeżywalność
zderzenia, zwłaszcza z innym pojazdem.
> 2. Warunków atmosferycznych
>
> -Po prostu jak pada czy śniego/lód to cudów nie ma
> i nawet dobre auto na niewiele się zda, coś dobre
> na dziwnej nawierzchni cały czas może skręcić lepiej
> niż słabe.
Znowu głównie zależy to od kierowcy i jego strachów.
Mokra nawierzchnia wymaga jazdy może kilka procent wolniej niż sucha.
Jeśli chodzi o zimę, to wiadomo że rozpiętość nawierzchni jest spora, może
być fajny przyczepny śnieg po którym na zimówkach jedzie się tak szybko jak
po mokrym, a może być lód po którym w ogóle nie da się jechaś.
Dobry kierowca po mokrym jedzie o kilka procent wolniej niż po suchym.
Popatrz sobie na czasy które w Suzuki Liana robią w Top Gear kierowcy F1.
Rekord na suchym to 1:42.9, na mokrym 1:44.7, a jazda po kałużach to
1:47.1.
Pojedyńcze procenty róznicy prędkości.
> 3. Opon
>
> -Kolosalne znaczenie, ale już mniejsze niż pogoda
Oczywiście kolosalne, pod warunkiem że sekunda na kilometrze to kolosalne
różnice (dla mnie tak), bo mniej więcej tyle wychodzi różnicy między
najtańszą chińszczyzną, a takimi już dobrymi, drogimi oponami drogowymi.
Ze dwie sekundy na kilometrze można dorzucić mając opony wyczynowe (ale
wtedy trzeba mieć różne w zależności od warunków).
> 4. Projektu drogi
>
> -źle wyprofilowana droga i lecisz 180 na 70 i można już
> się zsunąć czy wypaść...
Tzn. jeżeli pod "projekt drogi" rozumiesz że jedna droga jest osiedlową
uliczką, a inna droga jest autostradą, to owszem. Wiadomo też że droga
prosta umożliwia rozwinięcie wyższej prędkości niż droga kręta, ale to też
oczywiste.
> 5. Stan psychofizyczny kierowcy
>
> -to już ma małe znaczenie, ale wciąż istotne żeby przynajmniej
> ogarniał zmieniające się otoczenie i celował kierownicą pomiędzy
> 2 linie.
>
> Chyba że mówimy o sytuacjach ekstremalnych gdzie trzeba unikać
> zagrożenia to wtedy to ląduje na pkt 2-3 (nie 1).
>
> Za to jak trzeba by ogarniać auto nie celując w drogę tylko
> cyrk odstawiać, to już nie powiedział bym że to prędkość
> bezpieczna tylko trochę ponad.
>
>
> 6. Stan techniczny samochodu
>
> -To ma już bardzo małe znaczenie, chyba ze mówimy ze mamy
> koła na 2 z 5 śrubach i to nie dokręconych, ale generalnie
> jakoś tam ogarnięty największy trup i tak jeździ lepiej
> niż zadbane ale minimalnie gorsze auto.
Żal komentować takie bzdety...
Akurat takie rzeczy jak stan techniczny hamulców czy zawieszenia jest
kluczowy dla możliwości rozwijania dużych prędkości.
> 7. Umiejętności kierowcy
>
> -Bez znaczenia, chyba ze sytuację ekstremalne (czytaj ponad prędkość)
No to musisz się kiedyś pościgać z umiejącym jeździć kierowcą ;-)
To by Ci się bardzo optyka zmieniła jak ogarnięty kierowca w Tico tak by Ci
wtłukł, że byś piszczał :)
> 8. Stanu technicznemu drogi
>
> -To już absolutnie bez znaczenia, po prostu widać po czym jedziesz
> a dziury przy większych prędkościach nie mają żadnego znaczenia.
A jechałeś kiedyś samochodem (chociaż jako pasażer)?
Bo mam spore wątpliwości :-)
Następne wpisy z tego wątku
- 17.02.14 00:32 John Kołalsky
- 17.02.14 10:45 BaX
- 20.02.14 09:38 Trybun
- 20.02.14 23:01 John Kołalsky
- 21.02.14 21:42 Trybun
- 22.02.14 01:09 John Kołalsky
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalił się autobus :-)
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
Najnowsze wątki
- 2025-03-14 Spalił się autobus :-)
- 2025-03-14 Policjanci z Piątku
- 2025-03-14 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-03-14 Warszawa => Account Manager - Sprzedaż Usług Rekrutacyjnych <=
- 2025-03-14 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-14 VAT-R Umowa najmu na adres zamieszkania
- 2025-03-14 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-14 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2025-03-14 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-14 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-14 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-13 Raspberry Pi 3 Model B+
- 2025-03-13 Kuchenka elektryczna
- 2025-03-12 test
- 2025-03-13 własny ekran startowy