  • 21. Data: 2009-08-08 11:37:09
    Temat: Re: Balans bieli w lustrzankach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Aug 2009, Michal Tyrala wrote:

    > Nie wiem jaka temp. bieli Twoj aparat zaklada w trybie ,,cien'', w moich
    > ten tryb sie niezle sprawdza w cieniu w bezchmurny dzien (pofoc tak
    > kiedys ludzi w trybie ,,slonko'', zobaczysz o co chodzi).

    Ale Pawłowi chyba chodzi o to, o co czasami chodzi mi: jeśli na
    zdjęciu zrobionym w cieniu, powierzchnia odbijająca światło
    "biało" jest zaniebieszczona (i ona JEST zaniebieszczona
    na obrazie, który widzimy w realu!), to jej oddanie na zdjęciu
    jako białej jest ... IMO właśnie zafałszowaniem kolorów.
    Prawdą jest, że "odczucie" koloru w takich warunkach jest (w realu)
    słabsze, znaczy biała kartka lub biały śnieg wygląda mniej niebieska,
    niż wskazuje na to obiektywny pomiar (np. matrycą aparatu :)),
    ale światło od niej białe nie jest.

    No i mamy teraz sławne dwie szkoły - falenicką i otwocką :)
    Niektórzy by chcieli, żeby oświetlona (w realu) niebieskim
    światłem biała kartka była biała.
    A inni nie.

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2009-08-08 16:39:49
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

    Proces Thomas <a...@b...pl> zwrócił błąd:

    > I Oly E-3 (E-1?) i E-30 tez.

    I jest to dobry pomiar, ja już nigdy nie używam niczego innego niż
    automat.

    --
    Saiko Kila
    Unregistered Windows User #7.29581131e8

  • 23. Data: 2009-08-08 17:42:41
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Saiko Kila" <f...@p...vqrn.arg.cy> napisał w wiadomości
    > Proces Thomas <a...@b...pl> zwrócił błąd:

    > I jest to dobry pomiar, ja już nigdy nie używam niczego innego niż
    > automat.

    Ano jest. Przynajmniej w E-30, ktorego od jakiegos czasu uzywam. Jestem
    bardzo mile zaskoczony wynikami jakie ten aparat produkuje w jotpegach z WB
    ustawionym na tryb AUTO.

    Thomas

  • 24. Data: 2009-08-08 17:49:43
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

> [...]

    > bardzo mile zaskoczony wynikami jakie ten aparat produkuje w jotpegach z WB

    Ja akurat E-3, ale jako że E-30 jest nowszy to na pewno ma nie gorzej.
    Kiedyś się bawiłem w różne ustawienia zależne od warunków, także w
    ustawienia na miejscu (z czegoś na kształt karty) ale po oglądaniu
    doszedłem do wniosku że nie ma sensu. W tych rzadkich przypadkach kiedy
    automat nie spełnia moich oczekiwań i tak bym poprawiał kolory ręcznie,
    bo akurat lubię nienaturalne. I w ogóle nie robię RAWów w zdjęciach
    widokówkowych, bo nie trzeba.

  • 25. Data: 2009-08-08 20:55:09
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

> [...]
    > automat nie spełnia moich oczekiwań i tak bym poprawiał kolory ręcznie,
    > bo akurat lubię nienaturalne. I w ogóle nie robię RAWów w zdjęciach

    Ja jeszcze z przyzwyczajenia (po E-520) mam ustawione RAW+JPG, ale ostatnio
    coraz czesciej po prostu wykorzystuje od razu JPG z tej puszki olewajac
    RAW. No czasem w ekstremalnych sytuacjach gdzie mi cos przepali (rzadko, bo
    raczej niedoswietlam -0.3EV z reguly), choc nawet i wtedy w E-30 z tych
    RAWow nie ma wiele co wyciagac. Max 1 EV i tyle (moze nawet mniej).

    Thomas

  • 26. Data: 2009-08-08 21:26:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:upnzwf73rzdr$.dlg@saikokila.pl...

> [...]
    > raczej niedoswietlam -0.3EV z reguly), choc nawet i wtedy w E-30 z tych
    > RAWow nie ma wiele co wyciagac. Max 1 EV i tyle (moze nawet mniej).

    jesli lustrzanka robisz zdjecia glownie w jpeg tzn ze dslr nie jest
    Ci potrzebny

    to tak jakbyc kupil np samochod z silnikiem 200 km i zalozyl reduktor
    mocy do 100 km

  • 27. Data: 2009-08-08 21:40:36
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    p.googlegroups.com...
> [...]
    >Ci potrzebny
    >
    >to tak jakbyc kupil np samochod z silnikiem 200 km i zalozyl reduktor

    No pozwole sie nie zgodzic. To, ze wykorzystuje czesto JPG prosto z puszki,
    swiadczy tylko o tym, jak dobre te JPG aparat produkuje. Jestem
    fotoamatorem i nie bawie sie w dopieszczanie zdjec po x godzin w programach
    graficznych (czasem sie tym bawie, nie przecze). DSLR daje mi co innego -
    szybkosc dzialania, wygode obslugi, jakosc, dynamike, sprawny AF, mozliwosc
    dopasowania jak najlepszego szkla do danych warunkow. Bardziej porownalbym
    to do kupienia fajnej bryki z 300 konnym silnikiem i ustawienie jej w tryb
    KOMFORT i skrzyni biegow w AUTO i mega wygodne toczenie sie nia po naszych
    drogach. Natomiast tam, gdzie warunki pozwola i gdy zajdzie potrzeba zawsze
    bede mogl wykorzystac to, co pod maska siedzi. Amen.

    Mialem wczesniej E-520. Pomimo tego, ze byl to calkiem fajny sprzet, czesto
    czulem, ze cos mnie ogranicza. Chocby glupia sprawa jednego pokretla do
    ustawien, czy malego wizjerka (co przy korzystaniu/zabawie ze szklami
    manualnymi bylo nie lada zmora).

    Thomas

  • 28. Data: 2009-08-08 21:53:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > szybkosc dzialania, wygode obslugi, jakosc, dynamike, sprawny AF, mozliwosc
    > dopasowania jak najlepszego szkla do danych warunkow.

    testowalem wiele dslr i musze Ci powiedziec ze do dnia dzisiejszego
    nie znalazlem takiej lustrzanki , ktora ze wzgledu na wymienione przez
    Ciebie kryteria dowrownuje udanej hybrydzie.

    pod wzgledem :

    >szybkosc dzialania, wygode obslugi, jakosc, dynamike, sprawny AF,

    dlsr nie umywa sie do hybrydy

    > mozliwosc
    > dopasowania jak najlepszego szkla do danych warunkow.

    a to kryterium odpada , gdyz w hybrydzie dobor jest optymalny robiony
    przez producenta.

    jedyny argument dla ktorego odlozylem hybryde na bok i posluguje sie
    jednak dslr to tylko ten , ze dslr jest znacznie drozszy , a skoro juz
    cos ma lezec na polce to ten aparat , ktory mnie mniej kosztowal.
    szkoda byloby gdyby drozszy aparat zostal odlozony na bok.

    obiektywnie musze przyznac ze przewaga jakosciowa obrazow z dslr
    zaczyna byc wyrazna jesli uzywasz raw . w jpeg - wsjo ryba.

  • 29. Data: 2009-08-09 16:23:08
    Od: Saiko Kila <f...@p...vqrn.arg.cy>

> [...]

    > raczej niedoswietlam -0.3EV z reguly), choc nawet i wtedy w E-30 z tych
    > RAWow nie ma wiele co wyciagac. Max 1 EV i tyle (moze nawet mniej).

    Właściwie kiedy mi bardziej zależy to też mam RAW+JPG, dopiero od
    niedawna często przełączam na tylko JPG, całkiem podobnie. W sumie
    zależy też od warunków, w cięższych RAW jest jakimś zabezpieczeniem. A
    JPG można też przerabiać w photoshopie. Jeśli chodzi o oświetlenie to
    zwykle ustawiam na -0.3EV w standardzie, jeśli RAWów używam, bo lubię
    ponure kolory, ale z JPG jednak na zero, żeby nie stracić za dużo.

    Myślę że to zależy od doświadczenia z określonymi warunkami, w jakichś
    nowych szerokościach geograficznych i miejscach bym na pewno wrócił do
    RAWów.

  • 30. Data: 2009-08-09 21:17:46
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisał:

    >[...]
    >jesli lustrzanka robisz zdjecia glownie w jpeg tzn ze dslr nie jest
    >Ci potrzebny
    >[...]

    Bardzo odważna teza - tyle, że błędna.
    Ja też praktycznie nie używam RAW-ów. Mam w sumie 4 aparaty cyfrowe -
    lustrzankę, 2 hybrydy i 2 kompakty. I do wielu zdjęć muszę użyć lustrzanki,
    bo wiem, że hybryda sobie nie poradzi - ze względu na szumy przy wysokiej
    czułości, szybkość AF, czasem niewystarczający zakres ogniskowych lub zbyt
    dużą głębię ostrości.
    Gdzie hybryda sobie poradzi, tam poradzi, ale wmawianie, że w każdej
    sytuacji zastąpi lustrznkę jest robieniem ludziom wody z mózgu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)