  • 1. Data: 2009-08-06 21:19:24
    Temat: ciekawostka - raw vs. jpeg...
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Hej!

    W ramach uczenia się mojej nowej nie nowej zabawki (fuji S7000) wykonałem
    dziś dwa zdjęcia... to samo ujęcie (zdjęcie ze statywu, te same parametry
    ekspozycji /robione na manualu/) odstęp czasowy <30sec) w raw i jepeg. Cel
    tego był prozaiczny; ponieważ jutro startuję na urlop, chciałem sprawdzić,
    czy jestem już w stanie (po ostatnich ćwiczeniach) doprowadzić RAW-a do
    wyglądu porównywalnego, bądź lepszego od jpega wychodzącego z z mojego
    aparatu (to w zasadzie jest OT, ale... ;->).

    Zauważyłem jednak rzecz, która mnie zaskoczyła: otóż zdjęcie z jpega jest
    bardziej przybliżone (przypominam, robione ze statywu, więc odległość się
    nie zmieniła, kwiatek też nóżek nie dostał). Czy ktoś potrafi to jakoś to
    wytłumaczyć??? :-O

    P.S. Wyszło na to, że fotka wywołana z RAW bardziej mi leży... ;-) Nawet jak
    w gimp-ie, trochę jpega stuningowałem... ;-) Tak więc w zdjęciach z wyjazdu
    będą przeważały RAW-y. Szkoda tylko, że S7000 nie ma możliwości zapisu w
    obydwu formatach jednocześnie, ani łatwego przełączania pomiędzy
    nimi... :-(

    --
    pzdr
    meping

  • 2. Data: 2009-08-06 21:21:01
    Temat: Re: ciekawostka - raw vs. jpeg...
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Krzysztof Chajęcki:

> [...]
    > nie zmieniła, kwiatek też nóżek nie dostał). Czy ktoś potrafi to jakoś to

    Często matryca ma trochę więcej pikseli niż zadeklarowane oficjalnie. W
    rawie masz wszystko. Zapas jest np. do korekcji wad geometrycznych.

  • 3. Data: 2009-08-06 21:27:38
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Krzysztof Chajęcki:

    > Często matryca ma trochę więcej pikseli niż zadeklarowane oficjalnie. W
    > rawie masz wszystko. Zapas jest np. do korekcji wad geometrycznych.

    E tam. Zawsze deklarują tyle ile ma. Np. Pentax K-7: Sensor photo
    detectors - 15,1 mln, Effective pixels - 14,6mln(4672x3104= 14.501.888px).
    Effective pixels należy rozumieć jako liczbę pikseli obrazu a nie
    sensorów. Przecież piksele obrazu nie odpowiadają sensorom na matrycy.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 4. Data: 2009-08-06 21:33:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze Krzysztof Chajęcki:

    > Często matryca ma trochę więcej pikseli niż zadeklarowane oficjalnie.
    > W rawie masz wszystko. Zapas jest np. do korekcji wad geometrycznych.

    bodajze z D70 po obróbce C1Pro zdjęcia wychodzily troszkę większe :)

    3008x2000

  • 5. Data: 2009-08-06 21:43:18
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Dyjor pisze:
    > bodajze z D70 po obróbce C1Pro zdjęcia wychodzily troszkę większe :)
    >
    > 3008x2000

    Pentax 6mpx - oprogramowanie niezależne(Picasa, RT, itp.) wywołuje w
    rozdzielczości 3040x2024 zamiast 3008x2000 :D
    W ACR niestety już tylko ;) 3008x2000

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 6. Data: 2009-08-06 21:44:51
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Możesz wrzucić gdzieś parę rawów z tego sprzętu? Miałem S602Z (3mpx),
    ale nie miał rawa tylko TIFF. Chciałbym się pobawić tymi rawami.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 7. Data: 2009-08-06 22:15:02
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    "Paweł W." wrote:

    > Możesz wrzucić gdzieś parę rawów z tego sprzętu? Miałem S602Z (3mpx),
    > ale nie miał rawa tylko TIFF. Chciałbym się pobawić tymi rawami.

    nie ma problemu, aczkolwiek na razie nie ma nic ciekawego - ot testowe
    zdjęcia z Powsina (głównie makro) zrobione dzień po odebraniu paczki od
    listonosza. Większość po przetworzeniu wisi już na mojej Picassie... ;-)

    http://217.17.37.106/RAW/

    Przypomnij się, kiedy pojawię się za półtora tygodnia... wtedy najpewniej
    będę miał sporo ciekawego "mięska" przywiezionego Bieszczad do zabawy i
    czas aby sensownie to wystawić, bo w tej chwili mam wyłączonego FTP-a, a
    właśnie wpadam do wyra, bo jutro mam nocny przelot W-Wa - Bieszczady (aby
    mnie dzieciaki w samochodzie nie zjadły) i stawianie FTP-a w tym momencie
    byłoby jedną z najgłupszych rzeczy jakie mógłbym zrobić... ;->

    --
    pzdr
    meping

  • 8. Data: 2009-08-06 22:15:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Krzysztof Chajęcki pisze:

    > nie ma problemu, aczkolwiek na razie nie ma nic ciekawego - ot testowe
    > zdjęcia z Powsina (głównie makro) zrobione dzień po odebraniu paczki od
    > listonosza. Większość po przetworzeniu wisi już na mojej Picassie... ;-)

    Dzięki. Teraz mam się czym pobawić ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-08-06 23:08:23
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Krzysztof Chajęcki pisze:

    > http://217.17.37.106/RAW/

    Aparat przedpotopowy a zdjęcia 4048x3040 :D
    http://images48.fotosik.pl/176/e5c14f0584c1a3c6.jpg

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 10. Data: 2009-08-07 07:26:25
    Od: Ziemo <n...@e...com>

    Krzysztof Chajęcki pisze:

> [...]
    > nie zmieniła, kwiatek też nóżek nie dostał). Czy ktoś potrafi to jakoś to

    Może kwesia wołarki raw(f)ów, ja takiego czegoś nie zauważyłem.
    Natomiast używanie rawów w tym fujiku to bardzo dobry pomysł, jpgi są
    przekontrastowane i mają za dużą kompresję, w zasadzie tylko te z pseudo
    12mpix się do czegoś (znaczy do dalszej obróbki) nadają.

    --
    Ziemo