-
111. Data: 2016-09-20 22:44:59
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello quent,
Thursday, September 15, 2016, 3:48:52 PM, you wrote:
>>> Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są odwrotnie niż
powinny?
>>> Kształt/profil aerodynamiczny wskazywałby na konieczność montowania ostrym do
tyłu a nie do przodu - vide choćby kształt kropli wody :-)
>> Ten kształt kropli wody to jedno z kłamstw które się serwuje dzieciom w szkole.
>> W zalezności od tego w stosunku do czego się rozpatruje opór aerodynamiczny
optymalny kształt będzie inny.
>> Najbardziej optymalny pod względem objętośći to rura, z zaokrąglonymi końcami.
>> Patrz - korpus jumbojet-a.
>> W praktyce niewielka różnica czy początek ostry czy okrągły.
>> Ważne aby cienkie było raczej z przpdu bo wtedy zachowuje się stabilniej na
wietrze.
> O samolot - dobrzy przykład!
> Przekrój skrzydła samolotu jest niemal identyczny z wzorcem kształtu
> aerodynamicznego - tępe do przodu ostre do tyłu.
Samochód nie ma się unosić!
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
112. Data: 2016-09-21 12:27:46
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: quent <x...@x...com>
On 20.09.2016 22:44, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello quent,
>
> Thursday, September 15, 2016, 3:48:52 PM, you wrote:
>
>>>> Nie wydaje się Wam dziwne, że bagażniki dachowe montowane są odwrotnie niż
powinny?
>>>> Kształt/profil aerodynamiczny wskazywałby na konieczność montowania ostrym do
tyłu a nie do przodu - vide choćby kształt kropli wody :-)
>>> Ten kształt kropli wody to jedno z kłamstw które się serwuje dzieciom w szkole.
>>> W zalezności od tego w stosunku do czego się rozpatruje opór aerodynamiczny
optymalny kształt będzie inny.
>>> Najbardziej optymalny pod względem objętośći to rura, z zaokrąglonymi końcami.
>>> Patrz - korpus jumbojet-a.
>>> W praktyce niewielka różnica czy początek ostry czy okrągły.
>>> Ważne aby cienkie było raczej z przpdu bo wtedy zachowuje się stabilniej na
wietrze.
>> O samolot - dobrzy przykład!
>> Przekrój skrzydła samolotu jest niemal identyczny z wzorcem kształtu
>> aerodynamicznego - tępe do przodu ostre do tyłu.
>
> Samochód nie ma się unosić!
Ten samochód solarny, o podobnym profilu, chyba się nie unosi ;-)
http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/f
iles/2013/07/Resolution-Solar-Car-1.jpg
--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info
-
113. Data: 2016-09-21 13:37:32
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: AL <a...@s...tam.pl>
On 2016-09-19 10:43, quent wrote:
> On 18.09.2016 16:28, Axel wrote:
>> Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup
>> dyskusyjnych:nrg41i$fcp$...@d...me...
>>
>>>>> Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje
>>>>> teoria.
>>
>>>> Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski
>>>> spód,
>>>> a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły
>>>> nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)
>>
>>> Całkiem możliwe, że tak właśnie jest.
>>
>> Nie "możliwe" tylko tak jest. I nawet nie chodzi o dociskanie samochodu
>> do drogi, tylko o zmniejszenie sił na mocowaniu do bagażnika i samego
>> bagażnika do samochodu.
>
> Zajmujesz się tym zawodowo czy tak Ci się wydaje?
>
> Siły na mocowaniu do bagażnika wynikające z czego? Z ciężaru boxu czyli
> o zwrocie wektora w dół czy może z oporu aerodynamicznego rosnącego z
> sześcianem prędkości skierowanego w bok?
> A może jedno i drugie a więc wektor siły o zwrocie będącym wypadkową?
> Wypadkowa tej siły, bez uwzględnienia siły nośnej, będzie skierowana w
> bok i dół a więc siła nośna, skierowana ku górze, powinna jeden z tych
> wektorów znosić co byłoby korzystne.
>
> Pozostaje pytanie o wielkość działających sił dla poszczególnych
> zakresów prędkości.
>
> Czy przypadkiem nie jest tak, że wpływ ciężaru załadowanego boxu zaczyna
> być pomijalny w porównaniu do siły jaką generuje opór powietrza,
> zwłaszcza przy sporych prędkościach?
> Jaki wtedy byłby cel generowania (konstrukcyjnie) siły nośnej
> skierowanej ku górze?
>
>
box ma być po pierwsze neutralny dla auta (dla jego zachowania,
prowadzenia, etc) - ma być ani przygniatający ani tym bardziej
odrywający auto od drogi.
Zauważ, że dach-belki, sam bagażnik ma również swoją nośność
dopuszczalną (dlatego też w większości boksów masz również podaną dop.
prędkość - wynikającą z samej konstrukcji boxu)
To nie ma być spojler.
Dodatkowo masz różne opory powietrza wynikające z faktu, że od góry nad
boxem masz przestrzeń swobodną a od doły bagażnika szczelinę z dachem -
stąd też różne opływy powietrza (ciśnienia).
I dodatkowo - montujesz bagażnik nie po to aby zwiększyć zmniejszyć
opory powietrza - a ze względów użytkowych i to jest rónież ważny
czynnik dlaczego np. spód bagażnika jest płaski.
Jak chcesz robić dywagacje - to powinieneś zmienić tytuł tej dyskusji na
'spojler' zamiast 'bagażnik dachowy'
-
114. Data: 2016-09-21 14:39:42
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: "Ghost" <n...@d...pl>
Użytkownik napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ff850c4f-b631-48a4-b713-411421c9ad8a@go
oglegroups.com...
>Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze jest
>popychane w dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby zmniejszać
>opory.
>Troche siły nośnej daje. Ale relatywnie niedużo...
Gdyby było inaczej żaden samolot nie mógłby dłużej lecieć na plecach,
wiadomo ze akrobacyjne robią to bez trudu.
-
115. Data: 2016-09-21 15:00:20
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik quent x...@x...com ...
> Ten samochód solarny, o podobnym profilu, chyba się nie unosi ;-)
> http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/f
iles/2013/07/Resolu
> tion-Solar-Car-1.jpg
Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki.
Z drugiej strony zaostrzenie tyłu powoduje ogromny spadek wielkości.
Podejrzewac mozna, ze korzysc wynikająca z polepszenia aerodynamiki jest
niewspolmierna ze strata pojemnosci.
-
116. Data: 2016-09-21 15:06:05
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: quent <x...@x...com>
On 21.09.2016 14:39, Ghost wrote:
>
>
> Użytkownik napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:ff850c4f-b631-48a4-b713-411421c9ad8a@go
oglegroups.com...
>
>> Tak naprawde większość siły nosnej bierze się z tego że powietrze jest
>> popychane w dół. Profil aerodynamiczny jest głównie po to aby
>> zmniejszać opory.
>> Troche siły nośnej daje. Ale relatywnie niedużo...
>
> Gdyby było inaczej żaden samolot nie mógłby dłużej lecieć na plecach,
> wiadomo ze akrobacyjne robią to bez trudu.
Akrobacyjne mają symetryczny profil skrzydła dlatego mogą latać równie
bezproblemowo podwoziem ku górze.
Samoloty rejsowe np. tak nie polecą, nawet te malutkie ;-)
--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info
-
117. Data: 2016-09-21 15:11:48
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: quent <x...@x...com>
On 21.09.2016 15:00, Budzik wrote:
> Użytkownik quent x...@x...com ...
>
>> Ten samochód solarny, o podobnym profilu, chyba się nie unosi ;-)
>> http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/f
iles/2013/07/Resolu
>> tion-Solar-Car-1.jpg
>
> Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki.
Ale profil jest odwrotny od bagażnikowego, który wyglada przecież tak:
https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDY2Nw==/z/Qe4AAOSwiY
FXF3~n/$_86.JPG
> Z drugiej strony zaostrzenie tyłu powoduje ogromny spadek wielkości.
Odwócenie bagażnika (profilu) nie spowoduje utraty poj.
--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info
-
118. Data: 2016-09-21 18:00:33
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik quent x...@x...com ...
>> Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki.
>
> Ale profil jest odwrotny od bagażnikowego, który wyglada przecież tak:
> https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDY2Nw==/z/Qe4AAOSwiY
FXF3~n/$_86.JPG
>
>> Z drugiej strony zaostrzenie tyłu powoduje ogromny spadek wielkości.
>
> Odwócenie bagażnika (profilu) nie spowoduje utraty poj.
Naprawde nie widzisz róznicy w pojemnosci miedzy bagaznikiem z delikatnie
scietym przodem i pionownym tyłem a wskazanym pojazdem z delikatnie scietym
przodem i bardzo wydłużonym i pociagłym tyłem...?
-
119. Data: 2016-09-21 20:19:48
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: quent <x...@x...com>
On 21.09.2016 18:00, Budzik wrote:
> Użytkownik quent x...@x...com ...
>
>>> Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki.
>>
>> Ale profil jest odwrotny od bagażnikowego, który wyglada przecież tak:
>> https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDY2Nw==/z/Qe4AAOSwiY
FXF3~n/$_86.JPG
>>
>>> Z drugiej strony zaostrzenie tyłu powoduje ogromny spadek wielkości.
>>
>> Odwócenie bagażnika (profilu) nie spowoduje utraty poj.
>
> Naprawde nie widzisz róznicy w pojemnosci miedzy bagaznikiem z delikatnie
> scietym przodem i pionownym tyłem a wskazanym pojazdem z delikatnie scietym
> przodem i bardzo wydłużonym i pociagłym tyłem...?
Mowa o pojemności w kontekście profilu i jego lustrzanego odbicia - nie
zmienia się. I tyle.
--
Pozdr.
Q
www.elipsa.info
-
120. Data: 2016-09-21 23:00:32
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik quent x...@x...com ...
>>>> Z jednej strony przód ma ostry - czyli tak jak stosowane bagazniki.
>>>
>>> Ale profil jest odwrotny od bagażnikowego, który wyglada przecież
>>> tak:
>>> https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDY2Nw==/z/Qe4AAOSwiY
FXF3~n/$_86.JPG
>>>
>>>> Z drugiej strony zaostrzenie tyłu powoduje ogromny spadek
>>>> wielkości.
>>>
>>> Odwócenie bagażnika (profilu) nie spowoduje utraty poj.
>>
>> Naprawde nie widzisz róznicy w pojemnosci miedzy bagaznikiem z
>> delikatnie scietym przodem i pionownym tyłem a wskazanym pojazdem z
>> delikatnie scietym przodem i bardzo wydłużonym i pociagłym tyłem...?
>
> Mowa o pojemności w kontekście profilu i jego lustrzanego odbicia -
> nie zmienia się. I tyle.
Wybacz ale nie rozumiem.