  • 41. Data: 2014-01-01 21:04:13
    Temat: Re: Albo Sigma, albo nowszy Nikon
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > No dobra widzę dwa szkła: 8-16 i 18-35. No to teraz proste pytanie
    > kontrolne jaki procent użytkowników potrzebuje tych szkieł 0,1% czy
    > może 0,001% ? To jest margines marginesu.

    Nie wiem jak 8-16, nie mam takich potrzeb, ale czego chcesz od 18-35?
    Przecież to najbardziej typowy i potrzebny zakres, zwłaszcza w APS-C.

    > Myślisz że jakikolwiek Profi porzuci system Canona lub Nikona i
    > przejdzie do Pentaxa tylko dla tego obiektywu? A co z resztą szkieł
    > jakich ten profi potrzebuje?

    Nie wiem co robią "Profi", ale tak normalnie to dlaczego ktoś ma
    "przechodzić"? Nie trzeba "przechodzić", wystarczy kupić nowy aparat
    z nowym obiektywem. Nie ma obowiązku posiadania tylko jednego aparatu.
    Natomiast w warunkach mocno terenowych (tak jak np. ja w górach itp)
    często jest ograniczenie nie tylko do jednego aparatu, ale także do
    jednego obiektywu.

    > Jak na razie jeśli chodzi o profesjonalistów to na rynku ciągle są
    > tylko dwa systemu (n może dwa i pół) i Sigma nie działa poprawnie z
    > żadnym z nich, więc ryzyko że ktoś odejdzie od Nikona i przejdzie do
    > Canona jest minimalne bo tak samo ryzykuje że jego nowa Sigma nie
    > będzie działaś z przyszłym body.

    Jeśli chodzi o profesjonalistów, to pies * przyszłe body.
    Ma działać tu i teraz, albo nie kupujemy tego tylko coś innego.
    Tu akurat sprawa jest prosta, to amatorzy muszą robić skomplikowane
    porównania i kalkulacje.

    > Co do amatorów to oni najczęściej kupują body + kit + ewentualnie
    > tele. I w tym zakresie zarówno Nikona jak i Canon mają wystarczającą
    > ofertę a jak ktoś chce tanie to ma Tamrona.

    Tego nie wiem, ale być może producenci mają takie statystyki.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2014-01-01 21:15:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > Nikon unowoczesnil swoj bagnet , sigma dokona odpowiednich zmian , w
    > wielu wypadkach to banalny zabieg updatowania .

    Jeśli to tak jest istotnie, to w ogóle oryginalna informacja o zmianach
    konstrukcyjnych w bagnecie jest nieprawdziwa, ponadto Nikon w takiej
    sytuacji nie może spodziewać się, że odetnie to stare obiektywy Sigmy
    (zdaje się, że Sigma od jakiegoś czasu umożliwia zmianę firmwaru
    w domu), więc taka motywacja także odpada.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 43. Data: 2014-01-01 21:28:41
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 1. Januar 2014 21:15:24 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:

> [...]
    >
    > (zdaje się, że Sigma od jakiegoś czasu umożliwia zmianę firmwaru
    >
    > w domu), więc taka motywacja także odpada.

    oczywiscie ze nie o to chodzi .
    wspomnialem pare razy - N wprowadzil mozliwosc wspolpracy ze starymi obiektywami
    sprzed bodaj 77 roku - bez AI. To wymagalo zmiany protokolu.
    byc moze dalo sie to zrobic inaczej , nie wiem , w kazdym razie to przyczyna .

    Gdyby N chcial wykluczyc obce obiektywy , to moze to zrobic w kazdej chwili sofwarowo
    - podobnie zreszta jak kazdy inny producent. wystarczy odczytac dane obiektywu ,
    jesli obcy - to moznaby wykluczyc. Ale tak nikt nie robi .

  • 44. Data: 2014-01-01 21:30:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > nie wiem , nie mam pewnosci.
    > napisalem - pozostala niepewnosc.
    > to mogl byc zwykly zbieg okoliczosci , a powod inny , ale wykluczyc
    > akku jako przyczyny tez nie moge.

    No tak, ale akumulator to dość prosta sprawa. Tam jest kilka ogniw
    (które mają dość dobrze określone parametry, w szczególności napięcie,
    i pomijając oszustów, także pojemność). Dodatkowo jest tam scalak
    kontrolujący proces rozładowania i ładowania.
    Akumulator generalnie może:
    - pobierać zbyt duży prąd podczas ładowania (aparat powinien mieć przed
    tym zabezpieczenie, jeśli nie ma to wina aparatu)
    - ładować się (i ew. rozładowywać) poza dopuszczalne napięcia / ogniwo.
    Efekty mogą być wtedy audiowizualne, myślę że szansa na reklamowanie
    aparatu po czymś takim jest mała, ale istnieje. W każdym razie efekty
    są wtedy dobrze widoczne i nie jest to uszkodzenie elektryczne płyty
    głównej.
    Podobne efekty mogą dać dziadowskie ogniwa w ramach właściwych np. dla
    Li-Ion napięć.
    - z ogniw mogą się wydobywać jakieś substancje, efekty podobne jak
    wyżej, ale może szansa na reklamacje większa.

    Najczęściej jednak jest tak, że oszukańcze akumulatory mają dużo
    mniejszą pojemność niż deklarowana, dodatkowo mają dużo mniejszą
    obciążalność, i po nawet kilku zdjęciach są "rozładowane". Po jakimś
    czasie w ogóle nie można ich użyć do niczego (jeśli wcześniej było to
    w ogóle możliwe).

    > w instrukcji producent ostrzega przed akumulatorami obcych producentow.

    Inna sprawa, że prawda leży zwykle pośrodku. Są zamienniki dobrej
    jakości (nawet lepszej niż oryginalne) no i trzeba przyznać, że jest
    bardzo dużo bardzo złych, których sprzedawca/importer liczy tylko
    i wyłącznie na to, że znacznej części klientów nie będzie się chciało
    tego szmelcu reklamować (producent w ogóle nie umożliwia reklamacji).

    > Jest powod dla ktorego nikon blokuje obce akumulatory - byla masa
    > reklamacji z tego powodu , tak przynajmniej uzsadanial to swgo czasu
    > nikon. Nie sadze , zeby ze wzgledow finansowych - nie zarabia przeciez
    > na akumaltorach a na calosci.

    Ależ zarabia, na każdym elemencie.

    > Gdyby akumulatory byly znacznym zrodlem przychodu , to odstapilby od
    > produkcji aparatow , sprzedawalby akumulatory.

    No ale te akumulatory muszą być "do czegoś". Same dla siebie, to
    niestety nie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 45. Data: 2014-01-01 21:42:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    > chwili sofwarowo - podobnie zreszta jak kazdy inny producent.
    > wystarczy odczytac dane obiektywu , jesli obcy - to moznaby wykluczyc.

    Musiałyby być dynamicznie podpisane cyfrowo, mikrokontroler z kluczami
    kryptograficznymi, które go nigdy nie opuszczają, to nie jest trywialne.
    W przeciwnym przypadku Sigma mogłaby to wciąż sklonować. Poza tym bugi,
    możliwe że udałoby się wyciągnąć klucze ze środka, ja bym tędy nie
    szedł jeśli byłaby inna możliwość.

    No i istnieje duże prawdopodobieństwo, że taki producent dostałby od np.
    Komisji Europejskiej czy co to tam dokładnie się tym zajmuje ultimatum -
    albo da (sprzeda "po kosztach") specyfikację każdemu zainteresowanemu,
    albo zakaz sprzedaży w UE lub inna kara.

    Podobne rzeczy są ćwiczone przez producentów drukarek (tu rzekomo po to,
    by userzy zawsze na czas mogli wymieniać tusz/toner) - nie jest to nijak
    skuteczne przeciwko producentom zamienników (przeciwko lojalnym userom,
    których zmusza do przedwczesnej wymiany - pewnie jest dość skuteczne).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 46. Data: 2014-01-02 11:15:25
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "SylwesterZarębski" napisał w wiadomości grup
    et...

    > I w tym przypadku producent powinien uświadamiać, a nie blokować takie
    > rozwiązanie.

    I prostować bzdury na wszystkich forach gdzie ludzie piszą że im aparat
    działa tylko połowę czasu deklarowanego przez producenta? Wolne żarty!

    > I co z tego? Problem jest prosty i oczywisty, a zaczyna się i kończy na
    > nazwie producenta danego wyrobu (czyli np. akumulatora) u którego należy
    > szukać pomocy.

    Nie rozumiesz. Pryszczaty nastolatek co t owinę widzi wszędzie tylko nie w
    swoim wyborze zamiennika zaraz na forum pisze że ma uszkodzony iPhone bo mu
    się do końca nie ładuje.

    > Chyba sobie jaja robisz. Udzielanie licencji na akumulator? Powtórzę:
    > zwykły akumulator, najzwyklejszy na świecie. Czym to ma się niby różnić
    > od kabla zasilającego, ładowarki, kabla USB czy karty pamięci? Ważne
    > jest by spełniał dane parametry i tyle.

    Właśnie po to jest licencja - "by spełniał dane parametry" i tyle :-)

    > Idąc tym tropem niech wszyscy wprowadzą licencje na kompatybilne ze sobą
    > akcesoria i tylko od wyznaczonych producentów będziesz mógł kupować. Nie
    > wiem jak Tobie, ale mnie to pachnie monopolem lub ew. oligopolem.

    Mnie to niczym nie pachnie bo tak już od dawna jest.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 47. Data: 2014-01-02 11:19:43
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Nie wiem jak 8-16, nie mam takich potrzeb, ale czego chcesz od 18-35?
    > Przecież to najbardziej typowy i potrzebny zakres, zwłaszcza w APS-C.

    Zakres jest super. Światło też tylko waga, cena i rozmiar sprawiają że to
    szkło niszowe.

> [...]
    > Ma działać tu i teraz, albo nie kupujemy tego tylko coś innego.
    > Tu akurat sprawa jest prosta, to amatorzy muszą robić skomplikowane

    Nie znam wielu profi ale ci których znam co jakiś czas kupują nowe body a
    stare zostawiają jako backup. I co wtedy z obiektywem który działa tylko z
    jednym z nich?

    > Tego nie wiem, ale być może producenci mają takie statystyki.

    Pewnie maja i gdyby im wyszło że klienci czegoś potrzebują to by to
    produkowali :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 48. Data: 2014-01-02 11:25:57
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > To będzie raczej tak: jeśli ktoś już ma aparat lub obiektyw(y), to
    > będzie miał problem (nieważne z czym).
    > jśli dopiero zamierza kupować sprzęt, to problem będzie miał,
    > potencjalnie, Nikon.

    W przypadku Canona jakoś to nie zadziałało :-) Sprzedaż Canonów wcale nie
    spadła, ale za to na allegro pojawiło się sporo tanich sigm nie działających
    z nowymi body, a na forach sporo ludzi którzy twierdzili że już więcej nie
    kupią Sigmy.

    > Liczba szkieł nie ma znaczenia, to chyba nie jest konkurencja ilościowa.

    Oczywiście nie chodzi o ilość samą w sobie, ale ilość różnych szkieł
    odpowiadających różnym potrzebom.

    > Wystarczy jedno szkło, którego nie mają T/N/S/C, a które jest komuś
    > potrzebne. Np. taka Sigma 18-35 f/1.8 - ktoś inny robi coś podobnego
    > w rozsądnej cenie?

    Nie robi, ale to jest właśnie nisza, na którą Nikon i Canon machnęli ręką.
    Tam nie siedzą ludzie produkujący co im akurat wyjdzie tylko ludzie którzy
    produkują to co się sprzeda. To co dla Canona czy Nikona jest promilem
    użytkowników dla Sigmy może już być procentem i dlatego Sigmie opłaca się
    ryzykować.

    > Nie trzeba, i nawet nie można skutecznie zastrzec tych rzeczy
    > w np. licencji (tu akurat tego nie ma).

    ??? A jakiż to przepis nakazuje ujawnianie protokołów komunikacyjnych?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 49. Data: 2014-01-02 11:31:17
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Ale jeśli chodzi tylko o zablokowanie Sigmy, to moralnie winny jest
    > Nikon. Podobnie np. z akumulatorami.

    Ze co? Każda spółka ma _obowiązek_ dbać o dobro swoich akcjonariuszy. Jak
    można pisać o moralnym złu gdy firma zabezpiecza się przed podróbkami?

    > Jeśli zmienia "złośliwie", to jasne że jest winny. Tylko czy tak jest?

    Znaczy się uważasz, że każdy kto zabezpiecza swoje zyski jest winny? Nikon
    sprzedaje licencję na swój system i gdyby Sigma ją kupiła to do niczego by
    nie doszło.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 50. Data: 2014-01-02 11:32:51
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > albo da (sprzeda "po kosztach") specyfikację każdemu zainteresowanemu,
    > albo zakaz sprzedaży w UE lub inna kara.

    Ależ Nikon sprzedaje od lat tyle że Sigma nie chce jej kupić :-)

    Pozdrawiam
    Ergie