    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Albo Sigma, albo nowszy Nikon
    Date: Wed, 01 Jan 2014 21:30:34 +0100

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > nie wiem , nie mam pewnosci.
    > napisalem - pozostala niepewnosc.
    > to mogl byc zwykly zbieg okoliczosci , a powod inny , ale wykluczyc
    > akku jako przyczyny tez nie moge.

    No tak, ale akumulator to dość prosta sprawa. Tam jest kilka ogniw
    (które mają dość dobrze określone parametry, w szczególności napięcie,
    i pomijając oszustów, także pojemność). Dodatkowo jest tam scalak
    kontrolujący proces rozładowania i ładowania.
    Akumulator generalnie może:
    - pobierać zbyt duży prąd podczas ładowania (aparat powinien mieć przed
    tym zabezpieczenie, jeśli nie ma to wina aparatu)
    - ładować się (i ew. rozładowywać) poza dopuszczalne napięcia / ogniwo.
    Efekty mogą być wtedy audiowizualne, myślę że szansa na reklamowanie
    aparatu po czymś takim jest mała, ale istnieje. W każdym razie efekty
    są wtedy dobrze widoczne i nie jest to uszkodzenie elektryczne płyty
    głównej.
    Podobne efekty mogą dać dziadowskie ogniwa w ramach właściwych np. dla
    Li-Ion napięć.
    - z ogniw mogą się wydobywać jakieś substancje, efekty podobne jak
    wyżej, ale może szansa na reklamacje większa.

    Najczęściej jednak jest tak, że oszukańcze akumulatory mają dużo
    mniejszą pojemność niż deklarowana, dodatkowo mają dużo mniejszą
    obciążalność, i po nawet kilku zdjęciach są "rozładowane". Po jakimś
    czasie w ogóle nie można ich użyć do niczego (jeśli wcześniej było to
    w ogóle możliwe).

    > w instrukcji producent ostrzega przed akumulatorami obcych producentow.

    Inna sprawa, że prawda leży zwykle pośrodku. Są zamienniki dobrej
    jakości (nawet lepszej niż oryginalne) no i trzeba przyznać, że jest
    bardzo dużo bardzo złych, których sprzedawca/importer liczy tylko
    i wyłącznie na to, że znacznej części klientów nie będzie się chciało
    tego szmelcu reklamować (producent w ogóle nie umożliwia reklamacji).

    > Jest powod dla ktorego nikon blokuje obce akumulatory - byla masa
    > reklamacji z tego powodu , tak przynajmniej uzsadanial to swgo czasu
    > nikon. Nie sadze , zeby ze wzgledow finansowych - nie zarabia przeciez
    > na akumaltorach a na calosci.

    Ależ zarabia, na każdym elemencie.

    > Gdyby akumulatory byly znacznym zrodlem przychodu , to odstapilby od
    > produkcji aparatow , sprzedawalby akumulatory.

    No ale te akumulatory muszą być "do czegoś". Same dla siebie, to
    niestety nie.
    --
    Krzysztof Hałasa