  • 101. Data: 2016-03-08 14:12:24
    Temat: Re: USB Power Pack z wbudowanym ogniwem słonecznym
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > Dokładnie. Na ogół mieszam różę z powidłami śliwkowymi, by nie było zbyt
    > intensywne i nie dyfundowało przez ścianki ciasta.

    W przypadku ciasta o dużym przewodnictwie dziurowym może to być istotny
    problem. Nie występuje on przy wykorzystywaniu tylo w celu domieszkowania.

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2016-03-08 16:42:22
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    http://polskarozasklep.pl/pl/c/Konfitury/13

    --
    Desoft

  • 103. Data: 2016-03-08 18:08:33
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Hm... czyli ma być zakręcony niezbyt szczelnie :-)))

    Zgadza się. Lekko, tyle, co zakryć. Im mocniej będzie, tym trudniej będzie
    gazom ujść z wnętrza, więc lekko, tyle, co by szczelność złapało, pokrywka
    zadziała jak zawór nadmiarowy, a po zakończeniu grzania dokręca się
    normalnie i wtedy jak stygnie, robi się podciśnienie, oraz dzięki parze,
    mniej tam powietrza, które para wyparła. Tak wiem, że robiło się w mojej
    rodzinie.
    Prócz tego były/są słoiki Wecka, szklane naczynie i pokrywka, oraz gumowa
    uszczelka, a przy gotowaniu zapinało się to specjalną spinką, taką
    sprężynką, co lekko dociskała pokrywkę by było szczelnie, a po zagotowaniu i
    odstawieniu, układ automatycznie zasysał pokrywkę do środka i spinkę można
    było po krótkim czasie zdjąć. Nominalnie, gumkę się spod pokrywki wyciągało,
    ale lubiła się zrywać, gdy np. lekko sparciała (szczelność była), toteż już
    za komuny można było nabyć specjalny, dość prosty przyrząd, na różne
    rozmiary pokrywek, po uruchomieniu dźwigni plastykowy klin wciskał się
    między uszczelkę a pokrywkę i otwierał zawartość, zaletą tego była możliwość
    ponownego użycia uszczelki kilka razy, trzeba tylko było sprawdzić, czy nie
    pękła.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 104. Data: 2016-03-08 19:47:18
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2016-03-08 o 01:50, ACMM-033 pisze:

    > [długi opis, więc pozwolę sobie go ciachnąć przy samej skórze]
    >
    > Być może są lepsze i skuteczniejsze sposoby, jednak w moim przypadku
    > sprawdza się to, co podałem. Więc od lat to stosuję, a na przyrządy
    > "pomocnicze" patrzę z lekką pogardą :)

    ACMM-033 - przeczytaj swój opis, i zastanów się, czy przypadkiem z lekka
    nie... zdziwaczałeś? Jajka, to jajka, gdybym miał podać recepturę komuś,
    kto ich nigdy nie gotował, to bym zmieścił to w 3 (góra) zdaniach, a tu
    wylewasz 3... strony maszynopisu! Ja też mam swoje dziwactwa,
    szczegółowe receptury dla czynności, które w opinii innych ludzi są
    banalnie proste. Ale staram się nad tym zapanować, acz nie zawsze się to
    udaje :<

    Co do zasysających się (w miarę stygnięcia) słoików, to dorzucę 3
    grosze: gdy zassą się nazbyt silnie, to czasem trudno je otworzyć. Ale
    wtedy trzeba podważyć jakimś narzędziem, nożem lub śrubokrętem z jednej
    tylko strony. Podważamy dotąd,aż lekkie syknięcie poinformuje nas, że do
    słoika dostało się nieco powietrza, i już pójdzie łatwo.

    Są też specjalne chwytaki, które dodają "dźwignię", zwiększając siłę
    odkręcania, bez uszkadzania pokrywki. Bez czujnika elektronicznego,
    niestety :>

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 105. Data: 2016-03-08 20:41:41
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "BaSk" <piszcie.sobie.n@berdyczow> napisał w wiadomości

    > ACMM-033 - przeczytaj swój opis, i zastanów się, czy przypadkiem z lekka
    > nie... zdziwaczałeś? Jajka, to jajka, gdybym miał podać recepturę komuś,

    Z pewnością, słuszne jest twoje spostrzeżenie.

> [...]
    > receptury dla czynności, które w opinii innych ludzi są banalnie proste.
    > Ale staram się nad tym zapanować, acz nie zawsze się to udaje :<

    Ano, sam widzisz... Jak sie ktoś "rozbuja", to go męczy pierwsza zasada
    dynamiki... Oraz też i druga, zgodnie ze wzorem F=m*a.
    Nawet nie wiesz, jaki bardzo bym chciał umieć to zawrzeć w 3 krótkich
    zdaniach :))

> [...]
    > strony. Podważamy dotąd,aż lekkie syknięcie poinformuje nas, że do słoika
    > dostało się nieco powietrza, i już pójdzie łatwo.

    Z pewnością. Jednak, im mocniej zassie, tym mniej jest czynnika, mogącego
    uruchomić procesy gnilne, czy fermentacyjne, co domowym produktom niestety,
    zdarza się. Są też zatem metody, które pozwalają jakos zapanować nad takim
    silnym zassaniem, sporo utrudnia, gdy na "złącze" dostanie się "wekowany"
    produkt, wprowadzając tarcie, oraz często po prostu zakleja, do tego będąc
    dociskanym utrudnia jeszcze bardziej otwarcie. Słusznym jest stwierdzenie,
    że wpuszczenie powietrza ułatwi otwarcie, bo tarcie zmniejsza się. Dlatego
    warto unikać "zabrudzenia: styku uszczelki i słoika. Z podważaniem
    uważałbym, choć bywa koneiczne - łatwo jest ukruszyć szkło i mocno się
    ryzykuje, że jakiś okruch dostanie się do zawartości. Niekiedy zadziała
    mocno dokręcić i dopiero wówczas odkręcić pokrywkę.

    > Są też specjalne chwytaki, które dodają "dźwignię", zwiększając siłę
    > odkręcania, bez uszkadzania pokrywki. Bez czujnika elektronicznego,
    > niestety :>

    Tak, wiem o co chodzi. Ale to niekoniecznie zadziała, gdy połączenie zostało
    sklejone przez zaschnięte resztki konfitury, dopiero wpuszczone powietrze
    jest naszym chwilowym sprzymierzeńcem. Nie zliczę, ile razy mamie, babci,
    otwierałem taki słoik. Żadne dźwignie nie pomagały, już "wecka" bez
    otwieracza i urwanym uchem uszczelki jest łatwiej podejść. Ostatnio
    otwierałem słoik z powidłami. Niewielka resztka wydostała się ze słoika przy
    zamykaniu, i tak skutecznie zakleiła uszczelkę i gwint, że po pierwsze, aby
    się w ogóle dostać do możliwości wpuszczenia powietrza, musiałem jakoś
    usunąć zaschłości z gwintu, ile się dało - płukałem pod gorącą wodą z kranu.
    No, po 10 minutach udało się na tyle, że dało się wpuścić powietrze. Kolejny
    kwadrans poświęciłem na rozruszanie, aby dało się w ogóle zdjąć pokrywkę,
    kombinacja płukania i ruszania, wreszcie się udało. Ale warto było, powidła
    wyjątkowo mi smakowały :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 106. Data: 2016-03-08 23:34:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie prosciej wyciac dziure w zakretce?

  • 107. Data: 2016-03-09 13:05:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > W przypadku ciasta o dużym przewodnictwie dziurowym może to być istotny
    > problem. Nie występuje on przy wykorzystywaniu tylo w celu domieszkowania.

    Pączki z różą w postaci stałej konfitury (nie płynnej) są wyśmienite.

  • 108. Data: 2016-03-09 13:06:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Desoft" <N...@i...pl> wrote in message
    > Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości

    > http://polskarozasklep.pl/pl/c/Konfitury/13

    Dziękuję! :-)) To chyba te ostatnie, z różową naklejką,
    to są płatki zasypane cukrem, bez obróbki na ciepło...
    O ile się nie mylę.

  • 109. Data: 2016-03-09 13:11:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ACMM-033" <v...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > klin wciskał się między uszczelkę a pokrywkę i otwierał zawartość, zaletą
    > tego była możliwość ponownego użycia uszczelki kilka razy, trzeba tylko

    Mr. Pasteur The King! :-)

  • 110. Data: 2016-03-09 20:34:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Pączki z różą w postaci stałej konfitury (nie płynnej) są wyśmienite.

    W postaci stałej jest marmolada. Wersja z różą też jest znana i też dobra.
    Konfitura ma jednak konsystencję bardziej płynną. Do pączków się nadaje.

    --
    Jarek