  • 91. Data: 2016-03-08 01:50:49
    Temat: "Ajajaj"; Re: USB Power Pack z wbudowanym ogniwem słonecznym; :))
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "JaNus" <bez@adresu> napisał w wiadomości
    news:56ddfcff$0$22830$65785112@news.neostrada.pl...
    > Widziałem na Allegro jakiś czujnik czasu gotowania jajek, też w jajowatym
    > kształcie, no i wrzucało się go do garnka właśnie. Typowy
    > gadżet-durnstojka, co użyjesz dwa, pięć razy, i wrzucisz na dno głębokiej
    > szuflady.

    Słusznie. Bo sztuka, niezbyt trudna, złapać moment zagotowania wody. Ja
    robię tak:
    Do zimnej wody, jajec ile trzeba, wody, aby przykryć. Może jej być tak do
    pół centymetra ponad. Jeśli jakieś jajko lekko się unosi, to nie problem,
    ono w trakcie opadnie. Nie dodajemy żadnych "dodatków", przed gotowaniem
    dobrze jest oczyścić jajka z ewentualnych "ekskremencji" i dopiero
    oczyszczone nastawiać.
    Gaz na pełen regulator, ale uważać, by płomienie z boku nie wychodziły.
    Najlepsze wychodzą, gdy od momentu właczenia gazu, do zawrzenia wody, mija
    ok. 3.5 minuty. Kolejne 3.5 minuty (a dokładniej to 200 sekund) odliczam i
    wyjmuję jajka, wkładam do zimnej wody i przelewam 30-60 sekund, są wtedy
    ciepłe, a nie parzą w palce (czego ja cholernie nie lubię). Świetnie, jako
    podstawka, sprawuje się korek zakręcany od coli.
    Wyłapanie właściwego momentu, to zwrócenie uwagi na to, że woda zaczyna się
    burzyć, ale jeszcze nie pojawiają się pęcherze pary. To nastąpi dopiero po
    kilku(nastu) sekundach, jak prócz burzenia się wody pojawi się pierwszy
    wyraźny pęcherzyk pary, od tego momentu odliczamy 200 sekund. Pewnym
    znakiem, czy się dobrze złapało, jest czas, od momentu pierwszego pęcherza
    pary, do pełnego rozbujania się wrzątku, 30 sekund. Można ten fakt
    wykorzystać, gdy przegapi się moment, od którego należy zacząć mierzyć czas.
    Ja czesto posługuję się cyfrowym minutnikiem w swoim prutfonie, choć, jeśli
    ktoś dobrze umie odliczać czas, może to zrobić i bez wspomagania się
    zegarem.
    Czas gotowania i chłodzenia jajek można oczywiście dobierać według własnych
    preferencji. Ja preferuję takie, jak wychodzą z powyższego.
    Ergo - przyrządzik z Allegro nie jest mi potrzebny.
    Właściwym czasem do odmierzania jest oczywiście czas gotowania. Czas między
    postawieniem na gazie a zagotowaniem, bądź te 30 sekund po, to tylko czas
    orientacyjny.
    Aby jajka nie popękały w trakcie, niczego nie trzeba dodawać, acz wtedy
    trzeba wykazać się spostrzegawczością. Obejrzeć jajka, czy nie mają pęknięć
    i rysek, wziąć w jedną rękę i paznokciem z drugiej delikatnie podrapać jajko
    wzdłuż, trzymając przy uchu. Dobry dźwięk, to przypominajacy drapanie po
    pełnej cegle i nie zmieniający swej barwy, bądź nieznacznie. Jeśli dźwięk
    jest głuchy, przypominający szuranie, stukanie w fugę, bądź w tynk nie
    trzymający się ściany, i/lub wyraźnie zmienia barwę, jajko jest prawie na
    pewno pęknięte. Jeśli włożymy jajko dobre, a ono jednak pęknie, to
    najprawdopodobniej nastąpi to w chwili, gdy jajko już się w środku ścięło i
    pęknięcie nie uczyni większej szkody.
    Na twardo, zależnie od potrzeb, preferencji, 7-10 minut, aby się łatwiej
    obrały, w trakcie, najlepiej tak ok. 2 minut od zagotowania wody, nadtłuc
    każde, ostrożnie, woda niezbyt miło pryska. Pozostałe czasy tak samo, z
    przelewaniem włącznie.

    Być może są lepsze i skuteczniejsze sposoby, jednak w moim przypadku
    sprawdza się to, co podałem. Więc od lat to stosuję, a na przyrządy
    "pomocnicze" patrzę z lekką pogardą :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 92. Data: 2016-03-08 01:52:53
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Chodzi o gotowanie w kąpieli wodnej?
    > Słoik ma być w czasie gotowania zakręcony?

    No, tak się robi.
    Lekutko przykręcamy, aby para uchodziła. Po zakończeniu zakręcamy, ciśnienie
    spadnie i wieczko zassie, te z klikiem wciągnie, jak kastanieta :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 93. Data: 2016-03-08 10:05:29
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.03.2016 um 19:52 schrieb Pszemol:
    > "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> wrote in message

    > muszę poszukać takiego skompilowanego już bo nie mam kompilatora ;-)
    > Bułgarskich rejonów nie znam, ale są greckie, serbskie - może w tych
    > będzie.

    Grecy i Turcy mają w swoich sklepach, ale bardziej płynne, niż te w Polsce.

  • 94. Data: 2016-03-08 10:33:55
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Pszemol napisał(a) :
    > "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > Chodzi o gotowanie w kąpieli wodnej?

    Yes, sir.

    > Słoik ma być w czasie gotowania zakręcony?

    Tak. Powietrze i tak ujdzie.

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 95. Data: 2016-03-08 11:52:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > Grecy i Turcy mają w swoich sklepach, ale bardziej płynne, niż te w Polsce.

    Bułgarskie też płynne. Taka tam widać wszędzie specyfika. Za to aromat
    bardzo bardzo bardzo skoncentrowany. Przeważne jest to syrop, w którym
    pływa coś prześwitującego, ledwie widocznego. To właśnie te płatki.
    Kompilowane w Polsce mają w słoiku dużo płatków zzipowanych z dużym
    współczynnikiem kompresji. Nie pachą przez to silniej, raczej słabiej.

    --
    Jarek

  • 96. Data: 2016-03-08 12:02:14
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.03.2016 um 11:52 schrieb Jarosław Sokołowski:

> [...]
    > Kompilowane w Polsce mają w słoiku dużo płatków zzipowanych z dużym
    > współczynnikiem kompresji. Nie pachą przez to silniej, raczej słabiej.

    Dokładnie. Na ogół mieszam różę z powidłami śliwkowymi, by nie było zbyt
    intensywne i nie dyfundowało przez ścianki ciasta.

    Waldek

  • 97. Data: 2016-03-08 13:38:17
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message

    > Dokładnie. Na ogół mieszam różę z powidłami śliwkowymi, by
    > nie było zbyt intensywne i nie dyfundowało przez ścianki ciasta.

    Waldku, wczuj się w nazwę grupy - nie dyfundowało tylko tunelowało :-)

  • 98. Data: 2016-03-08 13:38:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Yes, sir.

    > Tak. Powietrze i tak ujdzie.

    Hm... czyli ma być zakręcony niezbyt szczelnie :-)))

  • 99. Data: 2016-03-08 13:39:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ACMM-033" <v...@i...pl> wrote in message

    > No, tak się robi.
    > Lekutko przykręcamy, aby para uchodziła. Po zakończeniu zakręcamy,
    > ciśnienie spadnie i wieczko zassie, te z klikiem wciągnie, jak kastanieta
    > :)

    Kapuję. Dzięks.

  • 100. Data: 2016-03-08 13:49:03
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.03.2016 um 13:38 schrieb Pszemol:

    > Waldku, wczuj się w nazwę grupy - nie dyfundowało tylko tunelowało :-)
    właśnie miałem poprawiać ;-)

    Idę szukać karty sieciowej, mój Raspberry potrzebuje niezależnego
    podkluczenia ;-)

    Waldek